Gå til innhold

Vi skal i dåp, og mannen skal være fadder. Må vi kjøpe noe ekstra i gave da? Hvordan er "reglene" der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier å kjøpe en fin sparebøsse av noe slag til rundt 3-400 kr, når vi skal i dåp. Men nå skal mannen være fadder, forventes det mer til gaven fra oss da? Vi har ikke allverden av penger, men hvor mye burde vi bruke på gave når en av oss har den rollen? Og er det noe spesielle typer gaver fadderne pleier å kjøpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke dere skal tenke så mye på hva som forventes. Jeg synes folk skal gi noe de ønsker å gi, og som de har råd til. Selv ville jeg lagt meg på noe av litt høyere verdi enn vanlig som fadder, men kan ikke skjønne at det skulle være noe "krav"/forventning om det.

Skrevet

Nei huff hadde jeg bare klart å la være å henge meg opp i slikt. Det hadde vært godt. Men liker ikke å skille meg ut slik, og prøver så godt jeg kan å følge slike "sosiale normer" eller hva jeg skal kalle det. I forrige dåp vi var i kjøpte vi en kjempefin traktor sparebøsse med henger, til rett under 300kr, og jeg kunne egentlig tenkt meg å kjøpe denne nå også. men redd det blir for lite. Heldigvis 2 uker til, så får titte litt. Kanskje butikken vet om det er noen sånne "uskrevne regler" på gaver fra faddere. Takk for svar ;) HI

Skrevet

de spaeebøssene er søte. Her fikk han 4 sparebøsser...litt mange egentlig. Til de jeg er fadder til kjøper jeg ett barneservise f.eks kardemommeby eller karius og baktus :-)

Skrevet

Nei huff hadde jeg bare klart å la være å henge meg opp i slikt. Det hadde vært godt. Men liker ikke å skille meg ut slik, og prøver så godt jeg kan å følge slike "sosiale normer" eller hva jeg skal kalle det. I forrige dåp vi var i kjøpte vi en kjempefin traktor sparebøsse med henger, til rett under 300kr, og jeg kunne egentlig tenkt meg å kjøpe denne nå også. men redd det blir for lite. Heldigvis 2 uker til, så får titte litt. Kanskje butikken vet om det er noen sånne "uskrevne regler" på gaver fra faddere. Takk for svar wink.png HI

Hva med å kjøpe en sånn sparebøsse, og så gi en liten pengesum i tillegg, til å ha oppi sparebøssa liksom? Fadderen hjelper til med første sum i egenkapitalen på en måte. ;)

Skrevet

Vi hadde seks faddere her.

Hos den ene (singel unggutt i familien) fikk han en slipsnål.

Hos den andre (voksen dame uten barn) og samboeren som ikke var fadder, fikk han fjellräven sekk med en bamse og leke inni.

Hos et par (vennepar av oss, i slutten av 20-årene) fikk han to stk. servise. Det fra Figgjo med Torbjørn Egner. Jeg hadde ønsket dette, men forventet virkelig ikke to sett. Regner med de følte de måtte kjøpe mer fordi de var faddere ?!

Hos de siste (et godt voksent par i nær familie) fikk han 2500 kr.

Altså....STOR forskjell, og vi hadde aldri forventet en så stor pengegave fra noen.

Kjøp en fin gave i den prisklassen du har råd og lyst til å gi. Det trenger ikke være stoooore summer bare fordi man er fadder. Her ble vi like glad for slipsnål med fotball på, som servise og penger.

Skrevet

Kjøp sparebøsse og legg 200 kr i, så har du kjøpt det du vil, og gir litt ekstra til fadderbarnet ditt ;)

Skrevet

Takk for svar alle sammen ;) Da blir det nok sparebøsse med en liten sum på ;) Snakket med mamma nå, og hun sa at man aldri måtte gi bort sparebøsse/lommebok tomme, så da "må" jeg putte på noe uansett, skal det bli det. Har aldri hørt om det før, og har alltid gitt bort sparebøsser:( Håper ingen har reagert på at de da var tomme:(

HI

Skrevet

Det er sikkert samme "overtro" som at når man bytter lommebok og legger fra seg den gamle må man aldri legge den fra seg tom. Alltid la det være igjen en 50-øring, eller et kronestykke nå da, siden 50-øringen er borte. ;)

Hilsen #5

Skrevet

Jeg var i dåp til mitt første fadderbarn i fjor og var stoltheten selv. Så jeg gikk litt over styr da og kjøpte et smykkeskrin til 700 kr. Ja...styr og styr...

Skrevet

Jeg var i dåp til mitt første fadderbarn i fjor og var stoltheten selv. Så jeg gikk litt over styr da og kjøpte et smykkeskrin til 700 kr. Ja...styr og styr...

Høres ut som en kjempefin gave. =)

Skrevet

Jeg har ofte kjøpt bøker når jeg har vært fadder, fine barnebøker til barnet blir større. Jeg liker ikke så godt "klassiske" eventyrbøker o.l., men jeg har kjøpt de bøkene som mine barn har likt best, Pulverheksa, Albert åberg, Karsten og Petra .... Vi fikk mange bøker da våre barn ble døpt, og de er koselige å ha senere.

Skrevet

I dåpen til snuppa hadde vi 4 fadre. 2 var tanter og 2 var venner.

Hos venninnen min fikk hun et armbånd med navn på, av hans kompis fikk hun et nydelig smykkesett, og av våre søsken fikk hun penger. Jeg vet hva alle gavene var og hvem som ga penger og hvem som ga noe annet, men klarer ikke huske hvor mye hver av dem ga - det betyr ikke noe som helst.

Hos søsteren til oldemoren, fikk hun en eventyrbok, hvor hun også hadde skrevet en hilsen til dåpsbarnet. Det synes jeg var kjempefint, og vi tar nok ekstra godt være på den boken:-) Leser i den ofte. Og den kostet 399,- (dette vet jeg for jeg ville kjøpe lik bok til et annet dåpsbarn)

Så for meg er det ikke beløpet som brukes, men tanken bak:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...