Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Jenta vår begynner på skolen i høst og va på helsestasjon på slik kontroll. Da ble det bemerket at hun kunne jo ikke knyte lisser?? Hun har aldri hatt sko med lisser da det er lettest med borelås, og jeg har aldri tenkt på å lære henne å knyte da. Er det jeg som burde skjemmes?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 Ja, det vil jeg si er et must til skolestart. Blir det samme som å tørke seg selv etter toalettbesøk. På skolen har ikke lærerne tid til å hjelpe 50 6-åringer med dobesøk og skolisser, og borrelås er vel rimelig "ut" når man har begynt på skolen....
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Husker min ikke kunne det, og la merke til at de fleste kunne det. Jeg hadde brukt mye borrelås. Tror ikke det satt før rundt 7 år alder, men han ville ikke ha knytesko, bare borrelås fram til 9.
It's all about me Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 Har ikke begynt å øve engang med min som er skolebarn til høsten. Har ikke tenkt på det overhode. Men så går han bare med borrelås til daglig, så behovet har ikke vært der enda. Trodde faktisk ikke det var vanlig å lære det så tidlig.
valkyrien Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Husker at vi lærte det i barnehagen, m vel ha vært 4 eller 5 år gammel da.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #6 Skrevet 20. mai 2012 Skal de kunne klokken også? Synes det blir for dumt å si at alle skal kunne....Man lærer jo etterhvert. Mange er jo bare 5 1/5 år når de begyner på skola. Helst skal de vel også kunne lese? Teit:p
Tipp topp Skrevet 20. mai 2012 #7 Skrevet 20. mai 2012 Vår datter går nå i 2 klasse og har nettopp lært det. Hun fikk sine første sko med lisser for et par uker siden og da måtte det læres. Har ikke hatt behovet før nå. Minstemann som skal begynne på skolen til høsten kan det ikke og har heller ingen sko med lisser. Kan ikke huske å ha sett mange så små med lisser heller. Det er mest borrelås eller strikkesnøring på skoene i de aldersgruppene.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #8 Skrevet 20. mai 2012 Nei det har vi ikke tenkt på enda. Jeg kjøper sko med borrelås. han blir 6 år. Borrelås er ikke ut. Mye kule sko (f.eks puma, adidas osv) som har borrelås. Vi har fått en real smørbrødliste over ting han skal kunne til han begynner på skolen. Enkelte ting er helt håpløse i en alder av 5 år. Skolen må ta hensyn til at de er et år yngre når de begynner.
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 20. mai 2012 #9 Skrevet 20. mai 2012 Her lærte de det i 1. klasse, men siden det ikke ble brukt gikk det fort i glemmeboken igjen..
moota m storebror&lillebror Skrevet 20. mai 2012 #10 Skrevet 20. mai 2012 Storesøster kan ikke og har ikke tenkt så masse på det siden hun bare har sko med bårelås. Men nå går hun på fotball og har fotballsko med knytting, ser de fleste andre på laget fra klassen heller ikke kan knytte selv. Jeg vil lære henne det nå da så hun klarer det selv.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #11 Skrevet 20. mai 2012 Jeg var 6 når jeg lærte det selv, men har en 9 år gammel stedatter som ikke kan det. Har prøvd å lære henne dette, men hun har lang vei å gå ennå. Synes barn kan starte tidlig med dette selv.
Serepta Skrevet 20. mai 2012 #12 Skrevet 20. mai 2012 Gutten min er 8, g kan ikke knyte skoene. Har aldri øvd på det heller, da han har sko med borrelås eller sånn strikk. Sko med lisser er det nesten ingen som bruker, så det har ikke vært nødvendig. De av kompisene hans som går inn og ut her hos oss, kan ikke knyte de heller. Om vi hadde øvd, hadde han nok fikset det lett. Nå ønsker han seg basketsko med knyting, så da må han jo lære det. Eller kunne han både klokka og tørke seg etter toalettbesøk lenge før han begynte på skolen, og trenger ikke hjelp fra læreren til noe som ikke har med fag å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #13 Skrevet 20. mai 2012 Jenta vår begynner på skolen i høst og va på helsestasjon på slik kontroll. Da ble det bemerket at hun kunne jo ikke knyte lisser?? Hun har aldri hatt sko med lisser da det er lettest med borelås, og jeg har aldri tenkt på å lære henne å knyte da. Er det jeg som burde skjemmes? Selvfølgelig kan ikke alle 5-6 åringer knyte lisser. Ikke alle kan klokken heller. Det er ikke forventet at de skal kunne dette til skolestart heller. Barna begynner på skolen når de er 6 år nå, ikke 7 som før i tiden. Forventningene til hva de skal kunne er ikke det samme.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #14 Skrevet 20. mai 2012 Vist det SKAL kunne det før skulen så må ein kjøpe sko med knyting. Kor mangen kjøper det til barna når ein kan få kjøpt sko med BåRRELåS?
Con Skrevet 20. mai 2012 #15 Skrevet 20. mai 2012 Hverken 6-åringen eller 10-åringen knytter lisser. Dvs 10-åringen har lært det, men stapper heller lissene nedi skoene enn å knytte de. Jeg selv knytter heller ikke, jeg har knytt de løst nok til at jeg får de på uten å røre knuten... (men så har jeg ca 4 kg baby i magen som hindrer meg, til mitt forsvar. )
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #16 Skrevet 20. mai 2012 Min 4 åring får ikke sko med borrelås, nettopp fordi h*n skal kunne knytte sine egne sko så snart som mulig. Litt mer øving nå så har h*n skjønt teknikken. Det samme gjelder dobesøk, ikke lenge før tørkingen er i orden heller. Og h*n kan klokken og alfabetet. Mangler bare å knekke lesekoden. Det handler faktisk bare om å ta litt ansvar som forelder og tvinge barna litt. De får til ting hvis de må. Lettvinte løsninger som f.eks borrelås er jo bare å gjøre barna en bjørnetjeneste. Og nei, jeg er ikke hjemmeværende og det er ikke pappaen heller. Vi jobber 100 % og har full barnehageplass.
mammaLisa Skrevet 20. mai 2012 #17 Skrevet 20. mai 2012 Ble faktisk så inspirert at jeg måtte hente en av mine joggesko, for å lære eldste jenta på 5,5 å knyte sløyfe:) viste henne en gang, så gjorde vi det i lag 2 ganger, nå knyter hun alene om og om igjen:) skikkelig mestringsfølelse både for mamma og barnet!! gjett om hun får lisser på sine neste joggesko!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2012 #18 Skrevet 20. mai 2012 Jenta mi på 5 år kan knytte sløyfe, er jo snorer i joggebukser o.l. også og hun vi ha fin sløyfe De to eldste barna min er begge gutter og lærte knytte lisser når de var ca 6 år, de spiller begge fotball og du får ikke fotballsko med borrelås...
Serepta Skrevet 20. mai 2012 #19 Skrevet 20. mai 2012 Min 4 åring får ikke sko med borrelås, nettopp fordi h*n skal kunne knytte sine egne sko så snart som mulig. Litt mer øving nå så har h*n skjønt teknikken. Det samme gjelder dobesøk, ikke lenge før tørkingen er i orden heller. Og h*n kan klokken og alfabetet. Mangler bare å knekke lesekoden. Det handler faktisk bare om å ta litt ansvar som forelder og tvinge barna litt. De får til ting hvis de må. Lettvinte løsninger som f.eks borrelås er jo bare å gjøre barna en bjørnetjeneste. Og nei, jeg er ikke hjemmeværende og det er ikke pappaen heller. Vi jobber 100 % og har full barnehageplass. Jeg er ikke enig med deg. Visst lærer ungene masse, men å lære de noe de strengt tatt ikke behøver enda, ser jeg ikke poenget med. Det er ikke vanskeligere å lære en 8 åring å knyte skoene, enn en 4 åring. Så toget er ikke akkurat gått, og så lenge ungene ikke har knytesko er det heller ingen vits å lære det. Mener nå jeg. å nekte ungene sko med strikk eller borrelås fordi de på død og liv skal lære å knyte, blir bare rart i mitt hode. Hos 8 åringen min har det ikke vært nødvendig. Men han kan mye annet som å håndtere en GPS, orientere kart, sende tekstmeldinger og håndtere en mobiltelefon etc etc. Det står ikke på evnen, men mer på hva vi anser som nødvendig på nåværende tidspunkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå