Jenny-penny Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Mini sier bare enkle ord som, hei, hadet, drikke, mamma, pappa, vov, sitte der.. Hva er vanlig?
petite fleur Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 Min yngste sønn sa kun mamma og pappa da han var 18 mndr. Storebroren sa til sammenligning en hel haug da han var på samme alder. Nå er yngstemann snart 23 mndr, og prater som en foss - og det meste er faktisk begripelig :-)
enits40 Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Ikke mye prating her heller. Det går stort sett i hei, hadet og diverse dyrelyder. Jeg føler at vi har vært her en stund nå, men at han ikke er særlig motivert til å prøve ut nye ord, så da er det vel bare å vente, da.... Heldigvis forstår han masse av det vi sier! :-)
Busy_bee Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 Min er bare 16 mnd, men hiver meg på jeg også. Her har det vært stillestående leeenge med tanke på språk. Han sa mamma og pappa (dadda) tidlig og hadet. Det er i grunnen stort sett det han sier nå også, mange måneder senere. Dersom det passer den lille rampen, så sier han mø, ahahah (ape) og gakk (kvakk). Jeg vet også at han kan si katt, men det gjør han kun når han ser en virkelig katt. Vi kan peke på ting i bøker og slikt, men det er lite han gidder å respondere på når jeg spør om han kan si et ord. Jeg tror også han sier bil og hei, men er usikker på om det er det han sier eller bare lyder. Han skravler til gjengjeld i ett og lager masse herlige lyder. Så jeg er overbevist om at han har utrolig mye på hjertet, men hun der teite mammaen hans skjønner ikke et kvekk av det han sier. :-) Jeg beroliger meg heller med at jeg ser at han skjønner mye av det jeg sier til ham, så språket kommer vel over natten det også kan jeg tenke meg. :-) Frem til da, så får vi bare være tålmodige og nøye oss med det. En ting minien er flink til er å peke i den retningen han vil eller på den tingen han vil ha dersom det er utenfor rekkevidde. Det har vært veldig hjelpsomt. :-)
Rose04 Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Mini er 17 mnd og sier endel ord. Vet ikke helt hvor mange ord, men kankje rundt 50. Han etterlikner nesten alle ord vi sier til han. Klarer ikke å uttale alle ord like bra, men man hører at han prøver å si det. Eks på ord han sier ganske tydelig er: mamma, pappa, hei, oppe, nede, ute, drikke, baby, bok, brann, gress, der, denne, se, kake, lys, skje, nam, æsj, nei, bæ, tre. (det er det jeg kommer på i farta) Ellers sier han endel ord forståelig, men ikke flytende, som feks "nana" till banan "koptr" til helikopter. Det er jo veldig forskjellig det er, men morsomt å høre hva de ulike barna kan. Nevøen min feks sa ikke et ord før han var 2 år.
Jenny251210 Skrevet 21. mai 2012 #6 Skrevet 21. mai 2012 Min på 17 mnd setter sammen tre ord allerede...veldig tidlig ute. Fikk beskjed om at hun var på nivå med en på nærmere 2 år på 15 mnd kontroll. Hun har vært sen motorisk, alle kan ikke være raske til alt
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. mai 2012 #7 Skrevet 21. mai 2012 Her eksploderte språket ved 17-18 mnd, da begynte hun å si masse nye ord hver dag og jeg mistet helt tellingen. Satte sammen enkle ord i setninger, eks "mamma åne pappa go" (mamma låner pappas sko). Nå er hun 20 mnd og skravla går dagen lang, ganske lik sin søster akkurat der ja
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 21. mai 2012 #8 Skrevet 21. mai 2012 Så morsomt! Da har vi mye å glede oss til her ! Min er 15 mnd nå og lærer stort sett ett nytt ord hver uke. Denne uken er det "bæsj" :-) har begynt å sette sammen to ord; "se der", "pappa bæsj" (hva nå det betyr) og "takk, takk" og "nei nei" (vet ikke om han er klar over at det er to ord da ;-), og "borte der" samt "mamma borte". Gleder meg til han kan si Ja, för han er litt negativ nå syns jeg.
*L*H* Skrevet 22. mai 2012 #9 Skrevet 22. mai 2012 (endret) Sønnen min er 21 måneder i dag, og sier bare mamma, pappa og gjiiisss (gris!) Er veldig nysgjerrig, babler masse og kommer med masse lyder. Jeg har fått vite at det er utrolig store forskjeller på når språket kommer, og at det er bra at han forstår masse av det vi sier til ham. Han har vært tidlig ute motorisk og veldig opptatt av å gå og løpe. Det skal også sies at han er hjemme med meg enda - han begynner litt i barnehage i september. Vi håper at han vil gjøre et byks språklig da! Har også hørt om foreldre som har hatt ett barn som nesten ikke snakket før to år - mens nestemann skravlet i vei mye tidligere...! Endret 22. mai 2012 av *L*H*
sillyfilly og Olivia Skrevet 23. mai 2012 #10 Skrevet 23. mai 2012 Når min datter var 18 måneder pratet hun ikke noe særlig. Bare enkle ord. Mamma og pappa, mat, ost liksom. Når hun rundet 2 år begynte hun plutselig å skravle som en foss. Nå er hun 28 måneder og setter sammen 2 og 3 ord til en setning. Til undring så har hun en kusine som er 2 måneder eldre og snakker i lange setninger, men hun er ikke så flink motorisk sett. Hun går mye mer ustødig, løper ikke, har akkurat begynt å hoppe litt fra bakken, der min datter har løpt i ca 2 måneder, hoppet i en måned og begynner å komme ganske høyt opp, og går rundt seg selv på en måte. Altså hun er flinkere i kroppen, enn med ord. Men de er begge innenfor "normalen" Så om deres barn ikke prater. Kanskje de er flinkere kroppslig? jeg har en følelse av at det gjerne er enten eller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå