Nimas Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 Hei vi har vært i butikken på utkikk etter nytt bilsete til mini på 9mnd. Har jo sett tråden nedenfor om de ulike setene og hadde egentlig peila oss inn på Acta Graco eller Britax seter. I butikken får vi spørsmål om vi har isofix, og siden vi har det måtte vi jo ha med stol med isofix var damen meget bestemt på. Jeg spurte så om hvorfor, hvorpå svaret var at dette var jo helt klart tryggest for barnet. Det var jo derfor man laget de slik idag!! Så til spørsmålet, Må man ha isofix på setet for at barnet skal være trygg? Isåfall hvorfor ?Følte vel man spilte litt på frykt når det ble forklart slik i butikken. Jeg går da ut fra at setet er montert rett selvfølgelig. Vi har ønske om ett sete som går opp til 25 kg, men besafe setet går jo opp til 18 kg og prisen er jo også en faktor. Hva sier dere ? Noen bilstol eksperter her ?
Blabb00 Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 Ingen ekspert, men isofix er helt toppers. Man slipper feilmontering av bilsetet da vertfall.. Å vi har britax sete, og er kjempe fornøyd!
Smil123 Skrevet 19. mai 2012 #4 Skrevet 19. mai 2012 Selvfølgelig MÅ du ikke ha isofix pÅ setet! Man mÅ jo forutsette at man lærer seg Å montere setet helt korrekt uansett.. Man kjøper jo ikke ny bil nÅr man har en eldre modell som ikke har isofix i bilen - bare for Å kunne kjøpe ett isofix sete til barnet! Nei vet du hva- dama er jo selger men Å spille pÅ det kortet synes jeg blir for drøyt. Vi har to biler -den ene med isofix og den andre uten. Vi kjøpte sete nr to uten isofix montering slik at vi kan bruke setet i begge bilene. Isofix kan ikke monteres i en bil uten dette systemet... Fikk nøye opplæring i butikken og hjelp av de til Å titte at alt var ok.. Kjøpte Besafe :-)
Gjest peacock Skrevet 19. mai 2012 #5 Skrevet 19. mai 2012 Isofix er bare godkjent til 18 kg, så ingen av britaxsetene har det. Altså, mange barn vokser ut av 18 kg setene når de er 2,5-3 år, så da må dere kjøpe nytt bakovervendt sete til 25 kg. Tror dette rett og slett er et salgstrikk, jeg! Men isofix er lettere å montere da, sikkert derfor de mener det er mere sikkert siden dette er en vetokarakter i de norske testene (håpløst spør du meg). Om du har et vanlig sete som fikses med sele er det like sikkert som isofix om det er montert riktig :-)
Nimas Skrevet 19. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 19. mai 2012 Ja var litt mitt poeng det også. Med riktig montering så skulle vel setene være trygge med eller uten isofix. Men nei, ifølge damen så var det så absolutt mange ting som kunne skje, selen kunne ryke osv. Vi har ikke bestemt oss for noe, men heller vel mot å kjøpe uten isofix ihvertfall ett av setene, vi vil vel ha behov for 2 seter etterhvert. Kanskje en av hver er løsningen
Smil123 Skrevet 19. mai 2012 #7 Skrevet 19. mai 2012 Selvfølgelig MÅ du ikke ha isofix pÅ setet! Man mÅ jo forutsette at man lærer seg Å montere setet helt korrekt uansett.. Man kjøper jo ikke ny bil nÅr man har en eldre modell som ikke har isofix i bilen - bare for Å kunne kjøpe ett isofix sete til barnet! Nei vet du hva- dama er jo selger men Å spille pÅ det kortet synes jeg blir for drøyt. Vi har to biler -den ene med isofix og den andre uten. Vi kjøpte sete nr to uten isofix montering slik at vi kan bruke setet i begge bilene. Isofix kan ikke monteres i en bil uten dette systemet... Fikk nøye opplæring i butikken og hjelp av de til Å titte at alt var ok.. Kjøpte Besafe :-) Jøsseland- ser nÅ at nesten alle Å`ene har blitt store i teksten... Jaja- er helt edru men gikk kanskje litt fort i svingene nÅr jeg skrev :-)
Smil123 Skrevet 19. mai 2012 #8 Skrevet 19. mai 2012 Selvfølgelig MÅ du ikke ha isofix pÅ setet! Man mÅ jo forutsette at man lærer seg Å montere setet helt korrekt uansett.. Man kjøper jo ikke ny bil nÅr man har en eldre modell som ikke har isofix i bilen - bare for Å kunne kjøpe ett isofix sete til barnet! Nei vet du hva- dama er jo selger men Å spille pÅ det kortet synes jeg blir for drøyt. Vi har to biler -den ene med isofix og den andre uten. Vi kjøpte sete nr to uten isofix montering slik at vi kan bruke setet i begge bilene. Isofix kan ikke monteres i en bil uten dette systemet... Fikk nøye opplæring i butikken og hjelp av de til Å titte at alt var ok.. Kjøpte Besafe :-) Jøsseland- ser nÅ at nesten alle Å`ene har blitt store i teksten... Jaja- er helt edru men gikk kanskje litt fort i svingene nÅr jeg skrev :-) Det ble de nÅ ogsÅ! Data som lever sitt eget liv tydeligvis...
mrsrogaland. Skrevet 19. mai 2012 #9 Skrevet 19. mai 2012 Vi har det ikke... Og fornøyd med vår "tungvindt å feste bilsete med sæler-bilsete" Trygg er den og!
Tipp topp Skrevet 19. mai 2012 #10 Skrevet 19. mai 2012 Det er ikke kun for å unngå feilmontering at Isofix er bedre enn andre seter. Det vil ikke bevege seg ved en kollisjon og noe av energien vil også bli ført bort fra barnet. Dette gjør setet tryggere. Hvis du søker så finner du sikkert mer om dette.
Surrikatt Skrevet 20. mai 2012 #11 Skrevet 20. mai 2012 Vi har ikke isofix og lette lenge for å finne et sete. Endte med maxi cosi mobi, og har vært superfornøyd! Går til 25 kg.
mily80 Skrevet 20. mai 2012 #12 Skrevet 20. mai 2012 Vi har en Opel zafira 07 modell og hadde rett og slett ikke plass til isofik i bilen, festene ligger for høyt og sette ble for stort. Ble nesten utkjelt av en butikkansatte pga vi tenkte mest på de andre i bilen enn sikkerheten til barnet. ( baren mann på nesten 2 meter.) Barnet våres sitter godt Og trygt.
Dini Skrevet 20. mai 2012 #13 Skrevet 20. mai 2012 Selvfølgelig MÅ du ikke ha isofix pÅ setet! Man mÅ jo forutsette at man lærer seg Å montere setet helt korrekt uansett.. Man kjøper jo ikke ny bil nÅr man har en eldre modell som ikke har isofix i bilen - bare for Å kunne kjøpe ett isofix sete til barnet! Nei vet du hva- dama er jo selger men Å spille pÅ det kortet synes jeg blir for drøyt. Vi har to biler -den ene med isofix og den andre uten. Vi kjøpte sete nr to uten isofix montering slik at vi kan bruke setet i begge bilene. Isofix kan ikke monteres i en bil uten dette systemet... Fikk nøye opplæring i butikken og hjelp av de til Å titte at alt var ok.. Kjøpte Besafe :-) Jøsseland- ser nÅ at nesten alle Å`ene har blitt store i teksten... Jaja- er helt edru men gikk kanskje litt fort i svingene nÅr jeg skrev :-) Det ble de nÅ ogsÅ! Data som lever sitt eget liv tydeligvis... Er bare DIB som har et æøÅ- problem avogtil..
Smil123 Skrevet 20. mai 2012 #14 Skrevet 20. mai 2012 Selvfølgelig MÅ du ikke ha isofix pÅ setet! Man mÅ jo forutsette at man lærer seg Å montere setet helt korrekt uansett.. Man kjøper jo ikke ny bil nÅr man har en eldre modell som ikke har isofix i bilen - bare for Å kunne kjøpe ett isofix sete til barnet! Nei vet du hva- dama er jo selger men Å spille pÅ det kortet synes jeg blir for drøyt. Vi har to biler -den ene med isofix og den andre uten. Vi kjøpte sete nr to uten isofix montering slik at vi kan bruke setet i begge bilene. Isofix kan ikke monteres i en bil uten dette systemet... Fikk nøye opplæring i butikken og hjelp av de til Å titte at alt var ok.. Kjøpte Besafe :-) Jøsseland- ser nÅ at nesten alle Å`ene har blitt store i teksten... Jaja- er helt edru men gikk kanskje litt fort i svingene nÅr jeg skrev :-) Det ble de nÅ ogsÅ! Data som lever sitt eget liv tydeligvis... Er bare DIB som har et æøÅ- problem avogtil.. Ahaaa!! Takk for info:-)
lillenims Skrevet 20. mai 2012 #15 Skrevet 20. mai 2012 Det er nok litt lettere å få sette til å sitte helt fast med isofix, med seler så må du huske å etterstramme jevnlig (du må nesten kjenne etter om det føles løsere for å finne ut hvor ofte det må gjøres) - det skal sitte FAST, "litt løst" er ikke greit. I tillegg er det det med feilmontering, men om du forutsetter at du klarer montere det rett så er det jo ikke et problem. Isofix går også bare til 18 kg bakovervendt (eller er det med setets integrerte seler uansett retning?), så for større barn kan det hende du må ha ny stol om du vil ha det bakovervendt lenger. Som regel har stolen isofix *eller* beltefeste, så om den skal brukes i bil #2 eller i besteforeldre/venners biler er du avhengig av at de også har isofix. For beltestoler der barnet festes med bilens belte er isofix dog genialt, siden man da ikke trenger å huske å feste stolen med beltet når den ikke er i bruk. (Du ønsker ikke å ha en løs beltestol i baksetet under kjøring...) Under kjøring er barnet festet med bilens belter, som er de som tar all belastningen ved en kollisjon - isofixen holder kun igjen selve beltestolen, derfor gjelder ikke 18kg-grensa da.
bitthen Skrevet 20. mai 2012 #16 Skrevet 20. mai 2012 Det viktigste er vel uansett at du velger et bakovervendt sete. Det er mange fordeler med isofix, men du MÅ ikke ha det, mange biler har ikke en gang feste til isofix.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå