Gå til innhold

Stoffskifteproblemer - noen erfaringer?

Desemberspire

Anbefalte innlegg

Etter 2 SA og 1 MA er jeg nå ferdig med den sagnomsuste utredningen, og det de har funnet er at jeg har noen antistoffer mot skjoldbrukskjertelen som antakelig er et slags forstadium til lavt stoffskifte. Egentlig er jeg glad for at de har funnet noe, og at dette "noe" kan kureres med piller.

Først fikk jeg Levaxin 25 mikrogram, men etter kontrollprøver har jeg nå fått doblet dosen og tar 50 mikrogram. Har til og med blitt oppfordret til å begynne å prøve igjen (*skrekkblandet fryd*), så det virker som både legen, endrokrinologen og gynekologen anser dette for å være en plausibel årsak til abortene. Men man tråler jo gjerne nettet og leser det man kan komme over av sikre og usikre kilder, og jeg har lest et par steder at stoffskifteproblemer er en lite sannsynlig årsak til ufrivillige aborter.

Er det noen her inne som har erfaringer med stoffskiftetrøbbel? Eller kjenner noen som kjenner noen som osv?

Gjerne solskinnshistorier :)

Fortsetter under...

Jeg hadde et stoffskifte som svingte mellom lavt og høyt i 3 år før jeg til slutt opererte bort 100% av kjertelen i fjor. 5 måneder senere hadde jeg min siste menstruasjon, og 6 måneder senere satt jeg med et sjokkert uttrykk i ansiktet og beundret 2 røde streker <3 Jeg ringte rett til legen som opererte meg (og visste hvor ønsket graviditeten var), når jeg fortalte han den gode nyheten sa han at jeg var nummer 20 som ringte med en slik gladnyhet innen 8 måneder etter operasjon - så det er ingen tvil overhodet om at stoffskiftet har en svært undervurdert betydning her!

Nå slipper du heldigvis å operere, lavt stoffskifte kureres ved å tilføre tyroxin i form av tabletten levaxin. Jeg hadde svingt opp og ned uten å kunne stabiliseres med tabletter i 3 år når jeg måtte opereres. Så snart jeg var stabil på stoffskifteprøvene - ja, da ble jeg gravid for første gang. Etter å ha gått uten p-piller i 3 år! Nå er det 8 uker til termin, så alt har gått bra. Jeg har blitt fulgt opp med prøver månedlig fordi jeg har måttet øke dosen etterhvert.

Har du noen andre ting du lurer på prøver jeg gjerne å svare :)

Endret av MammaElisabeth

Vil bare legge til at for de som prøver og bli gravi eller er gravid er Jodd bra og ta som kostilskudd ang stoffskiftet. Det finnes feks i Kelp og fås på apotek og hesekost og kan tas mens man er gravid.

Veldig gøy og lese slike historie MammaElisabeth, synes det er så bra at folk som er igjenom slike ting som dette deler erfaringer slik som deg:) lykke til videre :)

Har lavt stoffskifte og går på 200 mikrogram levaxin og 20 liothyronon.

Men vær obs på at når du blir gravid må du øke levaxin.

Hvis du har veldig lavt stoffskifte under graviditeten kan barnet få hjerneskade.. dette fortalte ikke legen meg, så har doblet dosen etter en prat med spesialist på stoffskifte.

De fleste må øke med 30 prosent mer medisin, noen dobbelt så mye..

Pass på jevne kontroller hele tiden.

jeg merker på formen når jeg er for lav. Legger på meg, trøtt, pløsete ansikt og hele kroppen går på lavgir.

Lykke til med prøvingen:)

Fantastisk! Nå ble jeg optimistisk. Endrokrinologen jeg var hos informerete om dette med faren for hjerneskade ved lavt stoffskifte, og han sa at jeg må øke dosen med 30 % straks jeg får positiv test og deretter ta nye blodprøver så fort som mulig, og gjennom hele svangerskapet. Litt skummelt å vite at det hele tiden kommer til å være en slik risikofaktor, men den bekymringen får jeg heller ta når den tid kommer.

@MammaElisabeth - gratulerer! Vedig inspirerende å lese historien din, så flott at du skal bli mamma snart og at alt har gått så bra! (Men opererte du vekk 100 % av kjertelen, altså hele?)

Rart å tenke på at man må ta medisin resten av livet, egentlig. Men det er jo en heeelt ubetydelig bagatell hvis dette viser seg å funke :)

Ååå så koselig med støtte, så gode dere er :)

Jeg økte også med 30% med en gang jeg fant ut at jeg var gravid i uke 5, etter noen dager merket jeg at jeg fikk altfor høyt stoffskifte, ved måling av stoffskifteresultater i uke 7 viste det seg at jeg bare skulle øke fra 700 mg i uken til 800 i uken, da tok jeg bare 50 ekstra onsdag og søndag. Det er jo ca 14% økning. Målte hver 4 uke etter det, prøvene var fine helt til uke 23, da måtte jeg øke til 900 per uke. Men, jeg har jo operert bort 100 % av kjertelen for å få kontroll på stoffskiftet. Kanskje det er derfor 30%-økningen ble altfor mye for meg?? Det er jeg usikker på...

Jeg har heldigvis hatt oppfølging av Endokrinolog 3 ganger under svangerskapet, men har egentlig ikke hatt behov for det. Fikk verdier for FT4 og TSH som jeg skulle følge med på ved hjelp av blodprøver, og de har jeg stabilt ligget ved hver gang unntatt uke 7 og 23.

Annonse

Fantastisk! Nå ble jeg optimistisk. Endrokrinologen jeg var hos informerete om dette med faren for hjerneskade ved lavt stoffskifte, og han sa at jeg må øke dosen med 30 % straks jeg får positiv test og deretter ta nye blodprøver så fort som mulig, og gjennom hele svangerskapet. Litt skummelt å vite at det hele tiden kommer til å være en slik risikofaktor, men den bekymringen får jeg heller ta når den tid kommer.

@MammaElisabeth - gratulerer! Vedig inspirerende å lese historien din, så flott at du skal bli mamma snart og at alt har gått så bra! (Men opererte du vekk 100 % av kjertelen, altså hele?)

Rart å tenke på at man må ta medisin resten av livet, egentlig. Men det er jo en heeelt ubetydelig bagatell hvis dette viser seg å funke :)

Ja, det er helt utrolig, det tok mange måneder før jeg innså at jeg faktisk skulle bli mor :) Jeg og overlegen som opererte meg vurderte om jeg skulle fjerne 80% eller hele kjertelen, men etter 3 år med svingninger og betennelser i kjertelen valgte vi å ta hele. Jeg var så utrolig lei av problemer med helsen og ville ha j... bort, bort, bort. Mamma har også operert og sparte 20% av kjertelen, hun er fornøyd med det. Den gang hun var gravid fikk de ikke beskjed om å øke dosen under graviditet, så hun endte opp med å være ekstremt trøtt hele svangerskapet med både meg og søsteren min, sikkert fordi stoffskiftet ble lavt, men hjerneskade fikk vi ikke, så det hørtes veldig drastisk ut, men det er jo 30 år siden hun gikk gravid med meg, så forskningen var ikke kommet så langt da. Men...allikevel, jeg hadde nok ikke bekymret meg for det, og prøver oftere enn hver 4. uke var ikke noe poeng sa endokrinologen min, fordi det tok 4 uker fra man forandret dosen til blodprøvene viste riktig resultat etter doseøkningen.

Jeg håper og krysser fingrene for at dette er det som skal til for at spiren din klamrer seg fast. <3 Både tante og bestemor hadde lavt stoffskifte, for de holdt det å bare ta levaxin, de fikk aldri høyt stoffskifte, så det blir mye enklere for deg å finne riktig dose når du bare har lavt. Jeg har troen på at det kan hjelpe deg i forhold til graviditet, har lest mange artikler om at stoffskiftet har skapt problemer med å bli gravid, både endokrniologen og overlegen bekreftet at dette var tilfelle også, men ved stabile prøver skal det ikke være noen hindring :)

og den lille pillen jeg tar hver morgen resten av livet, den tenker jeg ikke over lenger engang :)

• 2 uker senere...

Hei, fikk beskjed i dag at jeg ligger i grenseland på for lavt stoffskifte og at det kan være årsaken til mine aborter. Så nu må jeg kontakte legen og få medisiner mot det.. Det blir spennende å se om det kan hjelpe meg å holde på en liten spire til.. Håper så i det lengste at jeg skal klare å bli gravid og kunne holde på en liten en gang til i 9 mnd:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...