Stire Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 Hei jeg har nettopp vært til legen å har fårr utskrevet ery-max 250mg fordi jeg har fått lungebetennelse. Har gått på appocilin i 10 dager uten effekt. Nå har jeg lest på nettet at man ikke skal ta dette når man er gravid og er bekymret for den lille. Har noen noe erfaringer med denne antibiotikaen? Starter på uke 12 idag.
MissTaurus Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 Hei jeg har nettopp vært til legen å har fårr utskrevet ery-max 250mg fordi jeg har fått lungebetennelse. Har gått på appocilin i 10 dager uten effekt. Nå har jeg lest på nettet at man ikke skal ta dette når man er gravid og er bekymret for den lille. Har noen noe erfaringer med denne antibiotikaen? Starter på uke 12 idag. Hei Det er som du sier ikke anbefalt med ery-max (erytromycin) til gravide. Nedenfor kan du lese hva som står i Helsedirektoratets anbefalinger når det gjelder antibiotika til gravide (her erytromycin). (fra Nasjonale retningslinjer for antibiotikabruk i primærhelsetjenesten) Det er selvfølgelig viktig at du blir frisk av lungebetennelsen. Et annet alternativ til erytromycin er doxycyclin. Det er ikke anbefalt etter 15. uke pga kan innkorporeres i tannemalje og beinvev. Nå har du sikkert begynt med kuren, men jeg ville ha kontaktet legen på mandag for å høre om han/hun er kjent med at erytromycin er kontraindisert hos gravide. Håper du finner en løsning! Graviditet. Erytromycin bør ikke brukes i 1. trimester av svangerskapet. Det er nylig rapportert en doblet risiko for hjertemisdannelser ved bruk av erytromycin i 1. trimester i svangerskapet. Risikoen for Hjertemisdannelser i denne studien økte fra 1 av 100 barn til 2 av 100 barn (data fra det svenske fødselsregister, Källen et al 2005). Forfatterne hevder at denne risikoen trolig gjelder for alle makrolider pga. evnen de har til å blokkere en spesiell kaliumkanal i hjertet. Hvis bruk av erytromycin likevel har funnet sted (for eksempel før kvinnen visste at hun var gravid), er det likevel ikke indikasjon for provosert abort. Data fra mer enn 7000 eksponeringer for erytromycin i 1. trimester har imidlertid ikke vist en økt risiko for medfødte misdannelser (Schaefer 2007). Om en kvinne har brukt erytromycin i 1. trimester, kan tidlig ultralyd tilbys. Spiramycinbehandling av gravide med toksoplasmose er spesialistbehandling. Amming. Overgang til morsmelk er minimal. Kan brukes av ammende.
Stire Skrevet 20. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2012 Tar kontakt med lege mandag morgen. Takk for svar:) huff skjønner ikke hvorfor legen skriver ut sånn medisin da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå