Gå til innhold

Hjelp.. noen med hund, eller peiling på hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten hund på 2,5 år.. denne var veldig babyen før vi fikk sønnen vår for 8,5 mnd siden!

Etter det har hunden forandret seg en del....

Han har blandt annet begynt å gneldre noe helt sinnsykt! Bjeffer og bjeffer og bjeffer og bjeffer!

Hele tiden har vi slitt en del med at han bæsjer og tisser inne når vi er borte... og om natten hvis han får tilgang til hele huset! Det har bare blitt verre... F.eks. når jeg klær på sønnen fordi vi skal ut, så setter han seg på teppet og bæsjer og hele! Det er REN protest! Vi har gjort alt vi kan, lest og prøvd det meste.. men hjelper INGENTING! Hver gang vi kommer hjem har han bæsjet og tisset overalt! UTrolig frustrerende! Han VET han ikke får lov å gjøre det inne, men gjør det uansett!

Etter sønnen vår kom, har han sett på meg som om jeg omtrent mishandler han når jeg gir barnet oppmerksomhet.. Han er regelrett dritsur!

Barseltiden og frem til nå har vært utrooolig slitsomt pga. dette, kombinert med at han bæsjer inne, bjeffer HELE tiden, og prøver å stikke av så fort jeg skal ut døra.... Det er rett og slett gjort denne tiden ganske slitsom..

MEN, nå har gutten vår begynt å krype.. når sønnen min kryper forbi (ikke hver gang) så knurrer hunden!

Jeg vet ikke min arme råd lenger.... Elsker hunden overalt, og jeg gir han all den oppmerksomhet jeg klarer! Han får ligge i senga vår om natten.. jeg prater til han så ofte jeg klarer, koser masse med han om kvelden (og på dagtid, men selvsagt begrenset hva jeg får tid til)...

Nå er jeg utslitt av alt det her... jeg er stressa fra før pga. oppførselen til hunden vår, men når han knurrer nå i tillegg - så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre for noe mer!!Hva betyr alt dette?

Har lest opp og ned i mente.. gjort ALT for å få det her til å fungere..

I tillegg spinner han på alt av dører når vi er borte.. vi har nytt hus, og han har allerede krapt opp hele utgangsdøra, døra inn til badet og døra inn til stua!

Sorry.. vet ikke hvor jeg vil med det her, men må bare få det ut.....

Skrevet

Oppmerksomhet og sengekos holder ikke. Hunden må ut og trimmes, selv om det er en liten hund. Minimum en lang tur på en time + to småturer. Sykkeltur på 30-40 min, sånn at den blir sliten. På en av småturene kan den få bryne hodet sitt litt, få den til å lete opp godbiter i gresset feks. Det samme kan dere gjøre hjemme, la den lete etter godbiter som gjemmes.

Når det gjelder rang - hils alltid på barnet før hunden, dette må også gjester få beskjed om. Bare snu dere rundt og overse den hvis den krever oppmerksomheten først.

Men husk å passe på ungen, all type ukontrollerte bevegelser fra barn er skremmende for en hund. Det er vondt for en liten hund å få en unge over seg, selv om det er et uhell.

Skrevet

Heisann,

Et lite tips er kanskje å gå til innkjøp av hundebur eller hundegarde som du har inne, som hunden er i på natten og når dere ikke er hjemme? Hunder er veldig nøye med at de går ikke på do der hvor de sover, så da vil det problemet være ute av verden.

Min hund har sovet i bur om natten siden hun var valp, og får komme opp i sengen å sove på morgenen etter morgenturen. Når hun er alene hjemme er hun nødt til å være i bur eller hundegarde pga ellers ødelegger hun det meste hun kommer over. Men når hun er i bur eller garde så føler hun seg trygg, og har både vann og leker hun kan kose seg med.

Nå sier du jo ikke noe om hvilken type hund du har da, for alle raser er forskjellige. Men kanskje noe av problemet er at hunden ikke får nok mosjon og stimuli ?

Min hund blir smågal hvis hun ikke får nok tur eller brukt hodet skikkelig over en periode.

Klikkertrening har hjulpet utrolig mye på henne, kanskje dere skal prøve på det?

Hva gjør du når hunden knurrer på barnet ditt? Og hva gjør du når hunden bjeffer? Hunden trenger å ha tydelige grenser, og trenger å bli satt på plass når den gjør noe den ikke skal. Og det er like viktig å belønne når hunden gjør noe positivt.

Håper dette var til noe hjelp.

Skrevet

Dette er vel alle hundeeieres mareritt. Vondt å lese.

ålreit, jeg ser det har kommet noen svar her. En del av det er veldig bra, en del av det skal du overhodet ikke følge.

Jeg har masse tips og råd å komme med selv (driver med klikkertrening), men jeg tror det aller beste rådet jeg kan gi deg er å kontakte en hundetrener og få privattimer.

Gjør det nå, før du forsøker mer på egenhånd og kommer enda skjevere ut.

Understreker det en gang til: Oppsøk en med faglig kompetanse. Ikke rot rundt i forumer på denne måten i en slik situasjon. Det eneste du ender opp med er en diskusjon blandt bedrevitere som meg sjæl som ikke har mulighet til å vite alle detaljer.

Du sier du har forsøkt alt, prøvd alt, gjort alt - det der kan du bare droppe å fortsette å fortelle deg selv, for det har du antageligvis ikke gjort.

Lykke, lykke til!

Gjest sug lut
Skrevet

Stakkars dere, ingen god situasjon. Først og fremst: bur til hunden når den er inne. Det må gjøres til en koseting og et sted å få fred - start med bare å la døra stå åpen og legg godbiter der, kanskje han bare går inn og tar dem og ut igjen, men etterhvert kan han kanskje legge seg til. Venn ham til det gradvis, og lukk døra bare kort-kort til å begynne med. Med bur om natta og når dere er borte blir jo ikke huset rasert, og dere slipper å sette av et rom til "fri rasering". I buret vil han heller ikke gjøre fra seg, så da sparer du det også.

Knurring er ikke greit. Men vanskelig å si om det er aggressiv eller redd knurring egentlig. Bjeffing er også et slit. Har dere mulighet til å bruke en hundespesialist ville jeg gjort det - en Cesar Milan-type som kan forstå og vise dere måter å jobbe på. Veldig mye handler jo om å vise lederskap, være tydelig på hva som går og ikke går. Men det er ofte lettere sagt enn gjort uten kyndig veiledning. Håper det kan ordne seg så alle kan leve fredelig sammen - lykke til.

Skrevet

Jeg tror nesten dere bare må starte på nytt mtp "oppdragelsen" til denne hunden.

Først og fremst ville jeg gått til anskaffelse av et bur der hunden skl oppholde seg om natten og når dere ikke er hjemme. Det virker for mange litt brutalt å skulle stenge hunden inne, men etter en innkjøringsperiode der hunden kanskje vil "gråte" litt vil de fleste hunder synes de er deilig å ha sitt eget rom. Belønn hunden med en godbit hver gang den har gått inn i buret sitt. Gjør dette lystbetont for hunden. Ha gjerne tepper eller noe sånt inne i buret så hunden kan lage sin egen hule. Ha gjerne døren til buret åpent hele tiden så hunden kan trekke seg tilbake dit dersom den ønsker det i løpet av dagen.

At hunden oppfører seg som den gjør kan vel best sees på som når storesøsken kan bli sjalu når det kommer en ny baby.

Sørg for at hunden får litt alenetid i form av tur og la den slite seg godt ut hver dag.

Det er også viktig at hunden forstår at babyen også er over den på rangstigen. Ikke la hunden fyke rundt i huset som den vil. DERE skal bestemme når den får komme opp i sofaen til dere, den trenger grenser ellers e det vanskelig å forstå sin rolle.

Sett dere ned på gulvet med baby og hunden sammen og belønn den hvis den ligger rolig/oppfører seg pent. Dere må la disse to bli godt kjent hvis dette skal fungere. Når hunden blir lei av ungeskrål og mas kan den trekke seg tilbake til buret.

Det er babyen som er babyen nå. Hunden er en hund, og blir den gitt muligheten vil den alltid søke å være flokkleder. De er deres rolle,

Det krever en stor innsats av dere å få dette til en god situasjon, men det e gull verdt hvis dere klarer det, for det å vokse opp med dyr er en fantastisk ting. De to kan bli veldig gode venner og barnet får god erfaring i å vise omsorg.

Lykke til, :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...