msunicorn Skrevet 19. mai 2012 #1 Skrevet 19. mai 2012 Når melka kommer for fullt så greier ikke jenta mi å svelge unna, får melk i halsen og hoster og harker. Nekter å die mer. Melka stråler ut fra brystet. Tips til hva jeg kan gjøre for at ikke melka skal komme så kraftig? Hun er 5 måneder, og syns at hun i det siste ikke tar skikkelig sugetak heller. Hører tydelig at hun svelger luft samtidig som hun drikker.
bitthen Skrevet 19. mai 2012 #2 Skrevet 19. mai 2012 Det er råd for dette på ammehjelpen. Sliter med samme selv, men fungerer bedre når jeg ligger å ammer.
bitthen Skrevet 19. mai 2012 #3 Skrevet 19. mai 2012 Det er råd for dette på ammehjelpen. Sliter med samme selv, men fungerer bedre når jeg ligger å ammer.
Ginger-mor Skrevet 19. mai 2012 #4 Skrevet 19. mai 2012 Jeg tok henne vekk fra brystet når utdrivningsrefleksen satte i gang og lot melka ståle fra seg det første minuttet (brukte pads). Etter det er det lettere å svelge unna = mye mindre svelging av luft. Nå som hun er 10 mnd er det ikke noe problem lenger.
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Hva med å håndmelke/pumpe ut det verste "trykket" før du legger henne til? Hos meg er ihverfall utdrivningen mye sterkere i starten...
msunicorn Skrevet 20. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2012 Hva med å håndmelke/pumpe ut det verste "trykket" før du legger henne til? Hos meg er ihverfall utdrivningen mye sterkere i starten... Ja det kan jo funke. Ikke alltid hun har tid til å vente men Prøvde å bygge opp litt med pute i dag slik at hun ligger mer på skrå og litt innover med hodet slik at ikke trykket kommer rett ned i halsen på henne. Pluss at vi ammer annenhver time i helgen, tror det hjelper. Jobber i ukedagene, og må strekke det til tredjehver time. Da blir det jo mer melk også..mulig det er årsaken til at det har blitt sånn, for hun har slitt med å svelge unna tidligere også, men nå er det ekstremt.
lillenims Skrevet 20. mai 2012 #7 Skrevet 20. mai 2012 HI: har det pågått lenge? Du nevner jobbing i ukedagene og større problem da, har du jobbet lenge? Det varierer hvor lang tid det tar før produksjonen stabiliserer seg når ammemønsteret varierer. Ellers anbefaler jeg å ta tyngdekrafta til hjelp, dvs amme i en stilling slik at melka må litt mer opp fra brystet enn å bare renne ned og ut. Tilbakelent med barnet oppover magen kan ofte hjelpe, og også å amme liggende som bitthen nevner. Men pass da på at du ligger godt på sida slik at hun ikke får en fossende pupp rett over seg (om du skjønner). Er det kun utdrivingen som er kraftig, eller har du også mye melk? (Altså utover at det er mer melk i brystet når du har ammet hver 3. kontra hver 2. time.) Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no
msunicorn Skrevet 21. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 21. mai 2012 HI: har det pågått lenge? Du nevner jobbing i ukedagene og større problem da, har du jobbet lenge? Det varierer hvor lang tid det tar før produksjonen stabiliserer seg når ammemønsteret varierer. Ellers anbefaler jeg å ta tyngdekrafta til hjelp, dvs amme i en stilling slik at melka må litt mer opp fra brystet enn å bare renne ned og ut. Tilbakelent med barnet oppover magen kan ofte hjelpe, og også å amme liggende som bitthen nevner. Men pass da på at du ligger godt på sida slik at hun ikke får en fossende pupp rett over seg (om du skjønner). Er det kun utdrivingen som er kraftig, eller har du også mye melk? (Altså utover at det er mer melk i brystet når du har ammet hver 3. kontra hver 2. time.) Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Hei Har jobbet i 1 uke , dette er min andre. Så det har pågått noen dager nå. Har alltid hatt sterk utdrivningsrefleks, for hun svelger unna som bare det når melka kommer. Tror ihvertfall at jeg har ganske mye melk, ettersom jeg lekker en del fra motsatt bryst når jeg ammer. Det blir jo til at jeg ammer annenhver time når jeg kommer hjem fra jobb også, så det blir litt ustabilt. Men må strekke det til tredjehver time når jeg jobber så jeg slipper å fly frem og tilbake så ofte. Det er stressende nok som det er Og hun klarer heldigvis å vente. Tror det funker litt å bygge opp litt med puter sånn at ikke puppene henger rett ned, dette med tyngdekraften ja. Sånn at melka kommer mer bortover enn rett ned..
lillenims Skrevet 21. mai 2012 #9 Skrevet 21. mai 2012 HI: har det pågått lenge? Du nevner jobbing i ukedagene og større problem da, har du jobbet lenge? Det varierer hvor lang tid det tar før produksjonen stabiliserer seg når ammemønsteret varierer. Ellers anbefaler jeg å ta tyngdekrafta til hjelp, dvs amme i en stilling slik at melka må litt mer opp fra brystet enn å bare renne ned og ut. Tilbakelent med barnet oppover magen kan ofte hjelpe, og også å amme liggende som bitthen nevner. Men pass da på at du ligger godt på sida slik at hun ikke får en fossende pupp rett over seg (om du skjønner). Er det kun utdrivingen som er kraftig, eller har du også mye melk? (Altså utover at det er mer melk i brystet når du har ammet hver 3. kontra hver 2. time.) Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Hei Har jobbet i 1 uke , dette er min andre. Så det har pågått noen dager nå. Har alltid hatt sterk utdrivningsrefleks, for hun svelger unna som bare det når melka kommer. Tror ihvertfall at jeg har ganske mye melk, ettersom jeg lekker en del fra motsatt bryst når jeg ammer. Det blir jo til at jeg ammer annenhver time når jeg kommer hjem fra jobb også, så det blir litt ustabilt. Men må strekke det til tredjehver time når jeg jobber så jeg slipper å fly frem og tilbake så ofte. Det er stressende nok som det er Og hun klarer heldigvis å vente. Tror det funker litt å bygge opp litt med puter sånn at ikke puppene henger rett ned, dette med tyngdekraften ja. Sånn at melka kommer mer bortover enn rett ned.. Du kan forsøke å pumpe eller håndmelke litt før amming og se om det hjelper, kanskje? Du kan også forsøke metoden som er beskrevet på http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon Ut fra det du skriver så tror jeg du har en viss overproduksjon, men ikke ekstrem. Sannsynligvis justerer den seg ned snart, så dersom det ikke plager deg så veldig og dere blir hjulpet av å prøve litt "tregere" ammestillinger så vil det kunne gå over av seg selv i løpet av noen dager. Samtidig er det ingenting i vegen for å prøve metoden i linken over om du vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå