Anonym bruker Skrevet 18. mai 2012 #26 Skrevet 18. mai 2012 Jeg synes den blå Hvalerdrakten er fantastisk fin. Har så utrolig lyst på den, men har bare hytte på hvaler, så jeg har vel ikke rett til det.
Gjest Heartbroken Skrevet 18. mai 2012 #27 Skrevet 18. mai 2012 Jeg har rogalandsbunad og syns den er fin, men den aller fineste er hardangerbunaden. Nydelige farger, broderier og sølv. Nordlandsbunad var av de mindre pene, syns jeg.
Linn2007 Skrevet 18. mai 2012 #28 Skrevet 18. mai 2012 Men blir den stadig vekk kåret til den fineste da? Hvor skjer disse kåringene? Har ikke fått med meg en eneste slik kåring siden en gang på 90-tallet selv... Leser jeg bare feil aviser/magasiner? Har selv en blå nordlandsbunad da, fordi jeg er fra Nordland. Skulle jeg hatt en ny og kunne få velge akkurat hvilken jeg ville ha selv, tror jeg det måtte ha blitt en lilla beltestakk fra Telemark. http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=188 Jeg synes den er helt fantastisk. Har sett en del andre fargekombinasjoner også, som er helt utrolig vakre. Oi, har sett den der og jeg var sikker på at det var en butikk-bunad for voksne ...
Gjest Heartbroken Skrevet 18. mai 2012 #29 Skrevet 18. mai 2012 Men blir den stadig vekk kåret til den fineste da? Hvor skjer disse kåringene? Har ikke fått med meg en eneste slik kåring siden en gang på 90-tallet selv... Leser jeg bare feil aviser/magasiner? Har selv en blå nordlandsbunad da, fordi jeg er fra Nordland. Skulle jeg hatt en ny og kunne få velge akkurat hvilken jeg ville ha selv, tror jeg det måtte ha blitt en lilla beltestakk fra Telemark. http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=188 Jeg synes den er helt fantastisk. Har sett en del andre fargekombinasjoner også, som er helt utrolig vakre. Oi, har sett den der og jeg var sikker på at det var en butikk-bunad for voksne ... Den tanken har jeg også hatt om den. Trodde det var en slags festdrakt. Ser litt lite bunadsaktig ut, liksom.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 18. mai 2012 #30 Skrevet 18. mai 2012 Grønn nordlandbunad er fin, men de fineste syns jeg er Bolsøy og Malo (begge i helblå) Skal kjøpe meg bunad til neste år og da blir det enten blå nordlandbunad (er fra kysten), Ofotenbunad eller Askøybunad. Litt usikker her
MarihønaMedHvitveis Skrevet 18. mai 2012 #31 Skrevet 18. mai 2012 Vestfoldbunaden er spesielt vakker ja! Har ei venninne som har den med rødt liv og sort stakk, hun ser aldeles nydelig ut i den. Jeg lurer på å skaffe meg bunad, men jeg har ingen annen tilknyttning en til Oslo (Foreldrene mine er innvandrere fra Pakistan.) Kan jeg da bare ha bunad fra Oslo? Skjønner ikke helt den greia der. Du kan ha Oslo-drakta, ja, og den er kjempefin synes jeg (og hvis du er mørk er den enda finere - de blondeste blir litt fargeløse i den blusen som hører til, siden den er er gråblå). Men du kan også ha rutaliv og rondastakk, som er denne:http://www.qxl.no/pris/klaer-sko-og-tilbehoer/bunad/damebunad/rondastakk-og-rutaliv-med-skjorte-2-forklaer-og-soelje/v/an674770702/ som av en eller annen grunn som jeg ikke kjenner til ikke er så stedbundet selv om den stammer fra Gudbrandsdal. Den har noe av det samme rene preget som Vestfold, synes jeg. (Opplys meg gjerne.) Dette er helt feil. Råndastakk med Rutaliv er folkedrakt fra øvre Gudbrandsdalen, og er i selskap med visse drakter fra Hallingdal, setesdal og Telemark i bunadrådets kategori 1, folkedraktrt som i ubrukt tradisjon til godt innpå 1900-tallet gikk over i bunadbruk uten å noen sinne gå ut i mellom. At den misbrukes av folk uten tilknytning kan feks være pga enkelt snitt- ergo enkel å sy, lite tilbehør- ergo billig, og at husfliden satte i gang produksjon av billigvarianter i bla. Bomull. Også norsk folkemuseum og kaffistova blant mange andre institusjoner har bidratt.ved å kopiere den og bruke den som uniform. Sikkert fordi den ser så urnorskt budeiesk ut. Veldig, veldig synd med utvannig og nedgradering av en så flott og utrolig tradisjonsrik tidligere folkedrakt og nå bunad.
soleia Skrevet 18. mai 2012 #32 Skrevet 18. mai 2012 Er nok mange nordlendingar som er flinke til å stemme. Eg er ikkje så begeistra for mange av dei konstruerte broderibunadane. Bunadane frå Telemark er fine, men jammen er det ein del fine her på vestlandet og. I går såg eg ein flott Fusabunad http://www.bunad-magasinet.no/index.php?id=370261
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2012 #33 Skrevet 18. mai 2012 Er nok mange nordlendingar som er flinke til å stemme. Eg er ikkje så begeistra for mange av dei konstruerte broderibunadane. Bunadane frå Telemark er fine, men jammen er det ein del fine her på vestlandet og. I går såg eg ein flott Fusabunad http://www.bunad-mag...x.php?id=370261 Fusabunaden er utrolig flott! Den skiller seg fra de øvrige Hordalandbunadene, som jeg synes begynner å få et veldig uniformert preg. Utrolig flott med alle fargene og alle valgmulighetene som følger med det grundige arbeidet Else Bodil Gjøn har gjort, med å samle inn, registrere og rekonstruere gamle draktdeler fra området. Det er jaggu noe annet enn disse broderte uniformene, som flittige damer satt hjemme på mindten av 1900-tallet og fant opp med eller uten et lite snev av reell inspirasjon fra faktiske folkedrakter.
Gjest sug lut Skrevet 18. mai 2012 #34 Skrevet 18. mai 2012 Vestfoldbunaden er spesielt vakker ja! Har ei venninne som har den med rødt liv og sort stakk, hun ser aldeles nydelig ut i den. Jeg lurer på å skaffe meg bunad, men jeg har ingen annen tilknyttning en til Oslo (Foreldrene mine er innvandrere fra Pakistan.) Kan jeg da bare ha bunad fra Oslo? Skjønner ikke helt den greia der. Du kan ha Oslo-drakta, ja, og den er kjempefin synes jeg (og hvis du er mørk er den enda finere - de blondeste blir litt fargeløse i den blusen som hører til, siden den er er gråblå). Men du kan også ha rutaliv og rondastakk, som er denne:http://www.qxl.no/pr.../v/an674770702/ som av en eller annen grunn som jeg ikke kjenner til ikke er så stedbundet selv om den stammer fra Gudbrandsdal. Den har noe av det samme rene preget som Vestfold, synes jeg. (Opplys meg gjerne.) Dette er helt feil. Råndastakk med Rutaliv er folkedrakt fra øvre Gudbrandsdalen, og er i selskap med visse drakter fra Hallingdal, setesdal og Telemark i bunadrådets kategori 1, folkedraktrt som i ubrukt tradisjon til godt innpå 1900-tallet gikk over i bunadbruk uten å noen sinne gå ut i mellom. At den misbrukes av folk uten tilknytning kan feks være pga enkelt snitt- ergo enkel å sy, lite tilbehør- ergo billig, og at husfliden satte i gang produksjon av billigvarianter i bla. Bomull. Også norsk folkemuseum og kaffistova blant mange andre institusjoner har bidratt.ved å kopiere den og bruke den som uniform. Sikkert fordi den ser så urnorskt budeiesk ut. Veldig, veldig synd med utvannig og nedgradering av en så flott og utrolig tradisjonsrik tidligere folkedrakt og nå bunad. Ja, vet hvor den er fra og at den er av de eldste, men trodde altså at.. osv. I så fall beklager jeg, det er sånn jeg har fått det framstilt (har den ikke selv) av folk som har valgt den av tilsvarende grunner som Gråsonen, nemlig at de ikke har en slektsmessig tilknytning til Norge men likevel selv føler seg tilknyttet landet gjennom lang botid. Ser den jo også på veldig mange småjenter i Oslo-toget hvert år, og synes den er nydelig.
MarihønaMedHvitveis Skrevet 18. mai 2012 #35 Skrevet 18. mai 2012 Ja, den er flott, absolutt. Men der er synd at den har fått "lav status" som allemannseie på nivå med en festdrakt. Jeg har selv arvet min, den ble håndsydd av håndvevet stoff til min mormor, og da er det så trist når folk (generelt, ikke deg:) tenker - og noen sier dertil og med til meg - at "hun har jo bare en Råndastakk. " Er jo flott at du og andre syns den er din, skjønner bare ikke hvorfor den har fått et slikt rykte, når den er tradisjonsrik og bunden på samme vis som hallingstakk, setesdalbunad og stakket fra Telemark.. Gråsonen valgte klokelig en oslodrakt, den er også flott, og det er som jeg forsto det der tilknytningen hennes i Norge ligger Så får jeg være fornøyd nå med å ha fått spre litt sannhet om den stakkars råndastakken
Gjest Sekretøsa Skrevet 18. mai 2012 #36 Skrevet 18. mai 2012 Fordi nordlandsbunaden er flott? Får min om 2 år, gleder meg:):) mange andre fine og, feks den lilla fra telemark (det er telemark, sant??)
M.I.A Skrevet 18. mai 2012 #37 Skrevet 18. mai 2012 Nei, si det - men noe skal vel norlendingene ha - så de fikk trøstepremien "fineste bunad", da. Den peneste er 1956 Vestfold i rødt og sort. Typisk søringting å si. Er du liksom bedre enn andre fordi du ikke er nordfra? nordlending skrives i tillegg med d..
Tingenes Herre Skrevet 18. mai 2012 #38 Skrevet 18. mai 2012 Synes Østfoldbunaden er veldig fin, den med grØnt liv. Enkel, og skiller seg litt ut fra de andre både i farger og broderier. Nordlandsbunaden er av de mindre pene.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2012 #39 Skrevet 18. mai 2012 Jeg har den blå nordlandsbunaden og synes den er flott, tror broderiene er en av årsakene til at den vinner disse kåringene. Jeg har fått bunaden av min bestefar, som har brodert den selv. Jeg har altså hele farsslekten min der oppe. Men selv har jeg vokst opp på østlandet og føler meg overhodet ikke hjemme i nordlandsbunade, føler det er helt feil å gå i den. Jeg ønsker med veldig bunad fra hjemstedet mitt, særlig siden jeg ikke bor der selv. Bunaden jeg ønsker meg er romeriksbunaden, blir ikke helt enig med meg selv om jeg ønsker blå eller rød, men skal helt klart ha meg den bunaden altså. Jeg vil ha den med konebelte i sølv.. http://www.heimen.ne...roduktNummer/72 Tror at årsaken til at jeg liker denne bunaden så godt rett og slett er fordi jeg er derfra. Når jeg ser folk i denne bunaden tenker jeg at de også er fra samme sted i landet som meg (jeg bor jo et helt annet sted).
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2012 #40 Skrevet 18. mai 2012 Den grønne nordlandsbunaden er utrolig flott! Fantastiske broderier og fantastiske farger! Det er synd det er så mange som velger denne bunaden bare fordi de syns den er fin, og ikke fordi de har familie fra nord. Jeg syns bunaden min er den styggeste. Og det er trønderbunad!:s
Aliena Skrevet 18. mai 2012 #41 Skrevet 18. mai 2012 Nei det er selvfølgelig ikke fordi mange synes den er fin, men fordi vi nordlendinger ikke har annet å gjøre enn å stemme på oss selv i teite konkurranser.
Iselilja Skrevet 18. mai 2012 Forfatter #42 Skrevet 18. mai 2012 Er nok mange nordlendingar som er flinke til å stemme. Eg er ikkje så begeistra for mange av dei konstruerte broderibunadane. Bunadane frå Telemark er fine, men jammen er det ein del fine her på vestlandet og. I går såg eg ein flott Fusabunad http://www.bunad-magasinet.no/index.php?id=370261 Den var kjempefin! Er ellers enig med dem som trekker frem beltestakken fra Telemark som Norges peneste. Jeg er opprinnelig fra Trøndelag, men synes både Nord- og Sørtrønderbunaden er skikkelig kjipe. Selv har jeg arvet en gammel Meldalsbunad fra min oldemor. Den er enkel og pen, synes jeg. Den fineste av bunadene fra Trøndelag synes jeg er Orkdalsbunaden.
Høytoppåfjellet Skrevet 18. mai 2012 #43 Skrevet 18. mai 2012 Jeg har svart Jelsabunad med rød vest Synes rogalandsbunad er nyydelige! Men så fant jeg tilfeldigvis dette bildet: http://bunader.com/upload/iblock/6c8/Lofoten-serebro_hoved_stor.jpg av en Lofotbunad for ikke så lenge siden, og den var jo nyydelig den også
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2012 #44 Skrevet 18. mai 2012 Jeg var så dum å prøve en grønn Nordlandsbunad etter jeg hadde fått min blå. Jeg passet selvfølgelig best i den grønne, den var bare helt nydelig på meg;) Ellers syns jeg ikke Nordlandsbunaden er så pen, og bruker den uten sjal for det gjør den litt penere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå