Gå til innhold

Hvorfor kåres norlandsbunaden gang på gang til Norges fineste bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke noe galt med den, altså. Helt grei, pen bunad. Men det er jo mange som er finere.

Er det fordi det er landets vanligste bunad, og folk stemmer på den de har selv?

Hvilken har du, og hvilken synes du er penest?

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg har 3 stykk, og en av dem er faktisk en Nordlandsbunad... om den er Norges peneste eller vansligste veit jeg ikke, men den er resultat av et veldig tidlig arbeid på 1920- og 30-tallet for å få rekonstruert en drakt. Så den har fått et veldig godt fotfeste. Min er forresten grønn, det er mye finere enn de blå!

Ellers syns jeg Setesdal har flotte drakter, og egentlig syns jeg råndastakk og ruteliv er flott også. Den aller peneste er kanskje fra Romerike. Har en venninne med rød bunad fra Romerike og misunner henne litt...

Skrevet

Ikke noe galt med den, altså. Helt grei, pen bunad. Men det er jo mange som er finere.

Er det fordi det er landets vanligste bunad, og folk stemmer på den de har selv?

Jeg har blå nordlandsbunad og syntes den er veldig flott, den grønne sytnes jeg ikke er like fin. Jeg fikk velge farge da der pappa kommer fra har de grønn men der mamma kommer fra har de blå.

Det er mange fine bunader ute å går men kan ikke si hvor de er fra for jeg interesserer meg ikke nok til å finne ut av det siden det allikevel ikke er aktuelt å bytte bunad....

Tror nok den vinner mest fordi mange har den og det nok er mest naturlig å syntes at den man selv har tilknytning til er finest :)

Gjest sug lut
Skrevet

Nei, si det - men noe skal vel norlendingene ha - så de fikk trøstepremien "fineste bunad", da.

Den peneste er 1956 Vestfold i rødt og sort.

Skrevet

Jeg har bergensbunad, men om jeg fikk velge på nytt hadde jeg valgt norlandsbunaden. Synes bare den er så fin... og min mor er fra Mo i Rana, så jeg kunne gått med den.. men tenkte ikke på det da jeg sto konfirmant...

Skrevet

Det er et godt spørsmål da bundaden er av de mindre pene.

Skrevet

Synes den grønne nordlandsbunaden er den fineste ja. Det som er litt kjedelig er jo at "alle" har den nå selv de uten tilknytning.

Det er jo det som holder på å bli problemet for beltestakken.

Den er ikke spesiell lengre for "alle" kjøper den.

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, si det - men noe skal vel norlendingene ha - så de fikk trøstepremien "fineste bunad", da.

Den peneste er 1956 Vestfold i rødt og sort.

Vestfold er veeeeldig fin! ønsker meg en sånn! (Syns den med blått også er fin. Men sort finest.)

Gjest Antarctica
Skrevet

Når det er sagt så er nordlendinger rå på å mobilisere stemmer på sånne kåringer.

Skrevet

Vestfoldbunaden er spesielt vakker ja! Har ei venninne som har den med rødt liv og sort stakk, hun ser aldeles nydelig ut i den. Jeg lurer på å skaffe meg bunad, men jeg har ingen annen tilknyttning en til Oslo (Foreldrene mine er innvandrere fra Pakistan.)

Kan jeg da bare ha bunad fra Oslo? Skjønner ikke helt den greia der.

Skrevet

Jeg har 3 stykk, og en av dem er faktisk en Nordlandsbunad... om den er Norges peneste eller vansligste veit jeg ikke, men den er resultat av et veldig tidlig arbeid på 1920- og 30-tallet for å få rekonstruert en drakt. Så den har fått et veldig godt fotfeste. Min er forresten grønn, det er mye finere enn de blå!

Ellers syns jeg Setesdal har flotte drakter, og egentlig syns jeg råndastakk og ruteliv er flott også. Den aller peneste er kanskje fra Romerike. Har en venninne med rød bunad fra Romerike og misunner henne litt...

Jeg er fra Romerike og syns Romeriksbunaden er av de styggeste jeg har sett, uansett om det er den røde, grønne eller blå.

Jeg har tilknytning til Hedmark og syns Hedmarksbunaden er 100 ganger finere enn Romeriks bunaden.

Men det er meg da.

Godt vi er forskjellige.

Skrevet

Smaken er som baken ja. Jeg synes både Nordlands-, Romeriks-, og Vestfoldbunaden er mindre flotte. De flotteste bunadene er uten tvil fra Rogaland, Telemark (dessverre altfor mange som har denne som burde holdt seg til sine egne trakter), Sunnmøre og Setesdal. Selv har jeg Hedmarksbunaden anno 1955, absolutt ikke den flotteste, men den fineste av de jeg sognet til da jeg var konfirmant. Og tilhørighet er langt viktigere enn hvor pen bunaden er synes jeg da.

Skrevet

Skjønner heller ikke hvorfor den kåres til den peneste. Syns spesielt den grønne er av de mindre pene bunadene. Syns min egen Rogalandsbunad er vakker jeg! Men alle bunader er jo fine da.

Gjest Antarctica
Skrevet

Smaken er som baken ja. Jeg synes både Nordlands-, Romeriks-, og Vestfoldbunaden er mindre flotte. De flotteste bunadene er uten tvil fra Rogaland, Telemark (dessverre altfor mange som har denne som burde holdt seg til sine egne trakter), Sunnmøre og Setesdal. Selv har jeg Hedmarksbunaden anno 1955, absolutt ikke den flotteste, men den fineste av de jeg sognet til da jeg var konfirmant. Og tilhørighet er langt viktigere enn hvor pen bunaden er synes jeg da.

Sunnmøre er veldig fin. Enig der!

Skrevet

Det er klart den kåres til den peneste, for den er jo det!! :)

Og selvfølgelig den blå da! Grønn er helt ok, men blå er finest!

Gjest Antarctica
Skrevet

Vestfoldbunaden er spesielt vakker ja! Har ei venninne som har den med rødt liv og sort stakk, hun ser aldeles nydelig ut i den. Jeg lurer på å skaffe meg bunad, men jeg har ingen annen tilknyttning en til Oslo (Foreldrene mine er innvandrere fra Pakistan.)

Syns du skal finne deg en du trives med. Hvis det er sånn at ingen av foreldrene dine er norske, så kan det vel være totalt likegyldig hvilken bunad du velger! Da er jo alle like "nære" deg!

Gjest sug lut
Skrevet

Du kan ha Oslo-drakta, ja, og den er kjempefin synes jeg (og hvis du er mørk er den enda finere - de blondeste blir litt fargeløse i den blusen som hører til, siden den er er gråblå). Men du kan også ha rutaliv og rondastakk, som er denne:

http://www.qxl.no/pris/klaer-sko-og-tilbehoer/bunad/damebunad/rondastakk-og-rutaliv-med-skjorte-2-forklaer-og-soelje/v/an674770702/

som av en eller annen grunn som jeg ikke kjenner til ikke er så stedbundet selv om den stammer fra Gudbrandsdal. Den har noe av det samme rene preget som Vestfold, synes jeg. (Opplys meg gjerne.)

Skrevet

Jeg har sort og rød Vestfoldbunad, og jeg synes den er flott. Den er rein og enkel og har et fint snitt. Så den er jo høyt oppe på min liste.

Ellers så synes jeg at Beltestakken Bø-modellen er flott, særlig om den går i litt gyldne rødtoner.

Skrevet

Men blir den stadig vekk kåret til den fineste da? Hvor skjer disse kåringene? Har ikke fått med meg en eneste slik kåring siden en gang på 90-tallet selv... Leser jeg bare feil aviser/magasiner?

Har selv en blå nordlandsbunad da, fordi jeg er fra Nordland. Skulle jeg hatt en ny og kunne få velge akkurat hvilken jeg ville ha selv, tror jeg det måtte ha blitt en lilla beltestakk fra Telemark.

http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=188

Jeg synes den er helt fantastisk. Har sett en del andre fargekombinasjoner også, som er helt utrolig vakre.

Skrevet

Den beltestakken var kjempefin Soon to be mum! Jeg har også nordlansbunad, grønn sådan, og jeg elsker den! Synes den er kjempefin og ville valgt den på nytt om jeg skulle få valget. Ikke på grunn av at den er pen, men fordi jeg er fra nordland og vil ha den bunaden som har tilknytning til hjemstedet mitt. Jeg vet ikke om jeg synes Nordlandsbunaden er penest i landet, jeg synes generelt sett at bunader er veldig pent :)

Skrevet

Grønn norlandsbunad er innlandsbunad, mens den blåe er kystbunad. Synes den grønne er den fineste:-) men det er mange flotte bunader i dette landet:-)

Skrevet

Ja, misforstå meg rett. Jeg er VELDIG glad i bunaden min, spesielt fordi den er et slags dugnadsarbeid blant de flinkeste bunadsdamene i bygda der foreldrene mine kommer fra. De damene kunne sannelig sin bunadsbrodering og -montering. Utrolig vakkert arbeide. Og siden jeg kjenner damene, og de utallige historiene om dem, føles det jo selvsagt ekstra spesielt å ha den.

Jeg har vokst ut av den første linskjorta mi, og det er flere i familien som har ønsket å kjøpe den, fordi den er brodert av en meget spesiell dame i bygda, men jeg har ønsket å beholde den, slik at jeg kan gi den videre til evt døtre jeg får. =)

Slikt betyr jo mye kjenner jeg. Når jeg tenker meg om, så tror jeg egentlig at det jeg har lyst til er å ha BåDE nordlandsbunaden min og den der lilla beltestakken. ;) Men hvem har vel råd til slikt... Sukk...

Skrevet

Den fineste er Åmli bunaden! Det var jo den jeg skulle ha valgt da jeg var 14 og var konfirmant... men neida, jeg valgte Finnmarksbunad for der er pappa fra, og da ville nesten ingen her ha lik. Den er grei den altsÅ, men jeg angrer litt.

Syns nordlandsbunaden er fin den altsÅ, men ikke noe spesielt med den.

Skrevet

Jeg syns den blå er den fineste. Har aldri syns noe om den grønne.

Ellers er det jo mye fint broderi på den. Mange andre bunader har hun vevd stoff og ikke broderier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...