Gå til innhold

Overgang fra 1 til 2 barn. Tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi får snart nummer 2 i hus. det blir 2 år imellom de. Noen med tips/ erfaringer som vi kan ta med oss, være forberedt på?

Er litt nærvøs selv om jeg gleder meg masse

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 2 år mellom våre eldste, og vi var veldig bevisst på at eldstejenta skulle få mye tid sammen med mamma, selv om det kom en baby i huset. Så her tok pappan mesteparten av arbeidet med nr 2, legging, bleieskift bading osv når største var hjemme. Sånn fikk eldste fremdeles masse tid med meg. (det hjalp veldig når vi fikk nr 3, for da var nr 2 allerede lit pappadalt, så da kunne jeg konsentrere meg mer om minsten.)

Ellers er jeg glad jeg hadde barnehageplass, for nr 2 var en meget krevende liten sak.

Skrevet

Egentid m mamma tror jeg også er veldig viktig! Babyen kan være hos pappa mens du tar kveldsstellet på eldstemann i starten. Prøv også å la barnet slippe unna litt mer med sutring enn d ellers ville gjort. Kanskje pappa og eldste også kan ta seg en tur ut alene noen dager, ev besteforeldre kan gi litt ekstra oppmerksomhet? Tror d er viktig at gjester ikke bare styrter bort til babyen, m bruker tid på den eldste, spesielt besteforeldre og tante/onkler. Disse kan også gjerne ha m en liten gave til eldste hvis minsten får. La henne hjelpe til m babyen om hun vil, og skryt av alt stor-jenta får til. Vær litt på lag m henne. Tror generelt ekstra oppmerksomhet og forståelse i denne perioden er viktig. Prøv å gå noen mil i barns sko, da kjenner msn på at d ikke er lett å være størst heller. Hvis man er litt obs på dette så går d som regel bra! Litt reaksjon nå man regne m, m d går over. Gro Nylander skriver litt om dette i "hva nå lille venn", og ellers kan jeg anbefale boka "søsken for livet". :) Lykke til, om ikke lenge er d bare stas!

Skrevet

Har to år mellom mine jenter! Det er perfekt!! nå er de litt over 1/2 og 21/2 og kjempe gode venner!!!

La to åringen være med på ting med babyen. Og prøv å unngå å kjefte på 2 åringen pga babyen. Jeg lar alltid min toåring få sitte på fanget mitt. Også når jeg ammer! Så hun er ikke blitt forvist av babyen. Mamma har plass til begge ;)

Jeg har ofte "snakket litt på vegne av babyen" også. Slik at toåringen forstår babyen bedre. Feks: "se, hun smiler til deg, hun er så glad i deg", "se jeg tror hun leter etter mat", "nå lurer hun veldig på hva du gjør"... Passer også på å si til babyen at hun må vente fordi det er toåringens tur ol. I begynnelsen ordnet jeg med litt juice og frukt til 2 åringen når jeg skulle amme, slik at det ble en felles kosestund.

Skrevet

Det er alltid fint å være forberedt og reflektert rundt det å forberede barna man alt har, men min erfaring er faktisk at overgangen til nye barn har gått nesten skuffende enkelt og smertefritt ;) Det å ha tid til begge/alle barna, bytte på hvem som tar hvem av barna, naturligheten av å involvere storesøsken i arbeidet med småsøsken osv går faktisk ganske mye av seg selv. Du kommer antagelig til å rent fysisk bli okkupert av babyen til amming, så det kan kanskje være greit å venne 2 åringen til at pappaen blir "hovedomsorgspersonen" også før babyen kommer. Felles for alle de jeg kjenner som har slitt med søskensjalusi er at det store barnet har vært vant til at mammaen har gjort "alt" og derfor føler seg tilsidesatt når det er babyen som forårsaker at pappaen plutselig må ta en større rolle. Greit å få til denne overgangen i god tid før babyen kommer ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

tror også det er veldig viktig å latt barnet få være med på stelling av babyen! Og ALDRI skyld på babyen - f.eks: nå må du være stille for babyen skal sove osv...

Her gikk alt smertefritt når babyen kom i hus. Hun får sitte på fanget når babyen skal ammes. Det er snakk om 2 min så blir hun lei og vil ned og leke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...