førstegang...1 Skrevet 18. mai 2012 #1 Skrevet 18. mai 2012 Hei! Vi får snart nummer 2 i hus. det blir 2 år imellom de. Noen med tips/ erfaringer som vi kan ta med oss, være forberedt på? Er litt nærvøs selv om jeg gleder meg masse
jaaada Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 vi har 18 mnd mellom våre og mitt beste råd er å prioritere den eldste den første tiden. den nye får uansett masse kos og kjærlighet og førstemann har lett for å føle seg tilsidesatt og sjalu. la eldste ta og kjenne på den nye, ta del i alt og ikke skjenn/kjeft om det blir litt voldsomt da de små tåler mye. stress ned og ikke legg for mange planer i starten. ikke minst- la den eldste få gå i barnehage hver dag! da får du og den nye ro og eldste ut masse energi;) søskenvogn har vært ett must for oss. vår erfaring er at starten er veldig behagelig og når minstemann begynner å komme seg rundt blir det virkelig liv og røre;)
respektatauten Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 mitt tips er etterhvert "samlebånd".. er eldste i barnehagen så bør han prioriteres når han kommer hjem, gjør hverdagen så lik vanlig som du klarer.. hold på gamle rutiner så godt det lar seg gjøre. vis og lær han om babyen, og la han ta del i ting som stell og bading, mating om han interesserer seg for det. om han ikke selv tar initiativ i begynnelsen så la det være, ikke press han men gi han rom for å håndtere det selv først, men ikke bruk all ledige tid på å dille og dulle med den lille når eldste trekker seg unna.. ta babyen med på så mange av eldstes daglige gjøremål, som bading (nå vil lillebror se at du skal bade, se at du skal spise, nå skal dere begge sove, leke på gulvet osv..) når det kommer til rent praktisk så fant jeg fort ut at det beste var å ta med babyen på det eldste skulle.. når det var leggetid så fikk de begge på seg pysj etter å ha badet sammen(i hver sin stamp) og så sang vi i storesøsters seng for det var nattakos og natt til begge to (da tok jeg med meg babyen ned på stua og koste litt til, til eldste sa jeg at babyen måtte ha mer pupp før han la seg siden babyen ikke spiser kveldsmat, og dette var greit) og så har vi moen regler som at det ikke er lov å vekke babyen, ikke putte noe i munnen hans, og vi måtte være snill så ville babyen også bli snill (og ikke lugge eller klore osv) gi eldste noen fordeler, uthev hvor flink han er og gjerne legg til at slik klarer ikke babyen fordi han er så liten, han kan ikke spise druer fordi han ikke har tenner slik som du som er så stor osv... og om eldste har behov for å værebaby, så spill med en stund, og så kan du si at nå baby-karl har du blirr så stor at dette klarer du selv.. les og ver var på reaksjonen fra eldste, så skal det nok gå bra.. har bare hatt to ute av kontroll situasjoner her hjemme med to små under 2,5 år.. og det var fordi min mann skulle "hjelpe" meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå