Anonym bruker Skrevet 17. mai 2012 #1 Skrevet 17. mai 2012 Vi eier en bygårdsleilighet i Oslo, og har en nabo i overetasjen som flere ganger i uka, midt i uka og gjerne midt på natta (2-5 om "morgenen"), flere timer i strekk, spiller dundrende høy musikk... Av og til ledsaget av det som høres ut som synkronhopping i takt med musikken. Vinduene er samtidig på vidt gap, og ofte er det fyllespetakkel på verandaen i tillegg. Dette er en nabo vi ikke kjenner og ikke har hilst på, som kjøpte leiligheten i høst. Vi har forsøkt å lukke ørene, vinduene, legge puta over øret, og håpe det går over - men dette går på trivselen og helsa løs, vi får ikke sovet og konsentrert oss på jobb dagen derpå, og det viktigste: om noen uker blir vi foreldre for første gang. Ser med gru på at barnet ikke vil få sove fordi musikken dundrer og tenker at vi må selge og flytte - noe som ikke er så lett det heller... Så. Jeg har bestemt meg for at vi må forsøke å snakke med denne naboen. Og lurer på om noen har gode råd til hvilken angrepsvinkel som er lurest for å få ham til å holde fred?
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2012 #2 Skrevet 17. mai 2012 Hjelper vel ikke en dritt å snakke med han.Ring politiet hver gang han bråker sinnsykt.Si gjerne at det er hasjrøyking der så kommer de kjapt.
Papegøyeblomst Skrevet 17. mai 2012 #3 Skrevet 17. mai 2012 Hva med et lite brev i postkassa? jeg hadde en slik nabo ( lenge før jeg fikk barn, heldigvis), men det var utleie-leiligheter. Jeg klagde til vaktmester, ringte politiet, prata med han fyren, men ingenting hjalp.. Til slutt klikka det for meg, og jeg sa at hvis det skjedde èn gang til, så kom jeg til å banke dritten ut av ham (jada, tøff i kjeften), men han bare lo hånlig. Neste gang han hadde fest, banka jeg på døra hans, storma inn og spraya ham full av tåregass. Enden på visa var knust ytterdør (min), truing med kniv ( han), to politipatruljer, gjensidig anmeldelse, han i arresten,jeg bøtelagt for legemsfornærmelse, begge i avhør, han ble kasta ut av leil på flekken, måtte betale ny dør til meg. Bedre å prøve å kvele det i starten, er vel moralen her... Litt morsomt å tenke på nå, for noe dramatiske greier....
Soon to be mum Skrevet 17. mai 2012 #4 Skrevet 17. mai 2012 Hvis det ikke hadde vært for at jeg VET at han ikke har flyttet, så skulle man nesten tro at det var vår nabo (i leiligheten over oss) som har flyttet til deres bygård. Han drev på på akkurat samme måten de første 4 månedene etter at han flyttet inn. Fest hver onsdag, fredag og lørdag hver eneste uke. Vi er meget tålmodige mennesker når det gjelder festing og høy musikk og alt det der, behørig dokumentert i tråden om russ som var et hett diskusjonstema i går og i dag. Så vi holdt ut i mange uker, og han fikk flere klager fra de andre i sameiet og bare noen få fra oss. MEN.... Et sted går grensen, selv for oss... I tillegg til ekstremt høy musikk (ikke var den bra heller), haugevis med blonde vestkantdamer med silikonpupper og høye hæler som trampet rundt på gulvet og ungdommer som ropte å skrålte hele tiden, var det slik at han faktisk på et tidspunkt av festen alltid forlot leiligheten sin mens festen fremdeles fortsatte der oppe. Noen ganger hørtes det ut som om de kastet møbler rund der oppe. Og det var sommer, så de hadde selvsagt alle vinduer oppe og stod ute på balkongen for å røyke, så musikk, roping og annet støy slo veggimellom i bakgården. Slossing i bakgården var det også. Det ble rett og slett litt mye, når dette foregikk 3 dager i uka, fra klokken 18 om kvelden til sånn i 8-tida om morgenen.. uten stans... Vi løste det på følgende måte: Mannen min var på den tiden styreformann i sameiet, og dette var også grunnen til at vi var ganske forsikte med hvordan vi klaget overfor ham. Vi ønsket ikke å bli beskyldt for å utnytte hans "posisjon" i styret i denne saken til vårt eget beste. Så vi gjorde som følger: * hver gang vi syntes festen ble for bråkete (vi snakker så høy musikk at vi ikke kunne høre TVen vår, og så mye hopping i gulvet, vårt tak, at lysekronen vår dirret og faretruende) ringte vi politiet og meldte fra. Siden vi bor i Oslo hadde de selvsagt ikke mulighet til å komme å "ta affære", men hver eneste henvendelse ble registrert, og man kan få utskrift av slike henvendelser. * hver gang en annen nabo klaget til min mann, fordi han var styreleder, ba vi vedkommede skrive en skriftlig klage til oss for dokumentasjon. * hver gang vi fikk skriflige klager fra sameiere henvendte vi oss til denne naboen skriftlig med anmodning om å forholde seg til sameiereglene og at det skal være stille etter x klokkeslett og slikt. Det som var så morsomt var at han hver eneste gang svarte skriftlig på styrets henvendelser, hvor han bekreftet at han hadde hatt fest. Og hver gang hadde han en eller annen unnskyldning på lager om at det hadde vært hans 30 årsdag, eller en kamerat hadde kommet på besøk fra utlandet eller hva som helst annet "stor" anledning som krevde feiring. Og at han skulle heretter skjerpe seg. All denne dokumentasjonen tok vi vare på, og de siste to klagebrevene fikk vi en advokat til å skrive på vegne av styret, med beskjed om at hvis ikke han snarest forholdt seg til sameiets ordensregler ville vi kaste ham ut og sette leiligheten på tvangssalg. DETTE ER VIKTIG: For å kunne få til dette, Må man være ytterst nøye med å bruke de helt korrekte formuleringer og ha tilstrekkelig med dokumentasjon over lang tid, slik at man ikke på noe vis kan bli tatt for "feil" saksbehandling. Det var grunnen til at advokaten vår (sameiets) ba om å få skrive de siste to brevene. DET viste seg å være veldig effektivt også, fordi det tok en ukes tid etter at han hadde mottatt brevet, og så sluttet de veldig hyppige festene brått. Regner med han hadde sjekket trusselen om tvangssalg med sin egen advokat, og faktisk fått råd om at dette var noe vi faktisk kunne få til. Hahahaha... Nå har han fremdeles fester innimellom, og de er fremdeles like ekstremville som før, men det skjer bare sånn ca et par ganger i måneden eller så. Og det er til å leve med. Folk må jo få lov å leve litt også.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2012 #5 Skrevet 18. mai 2012 Hjelper vel ikke en dritt å snakke med han.Ring politiet hver gang han bråker sinnsykt.Si gjerne at det er hasjrøyking der så kommer de kjapt. Du vet at det er mye, mye mer ulovlig å rapportere fiktive forbrytelser, enn å høre på høy musikk? Tror ikke dette rådet kommer til å slå så bra ut for HI. Ja da, du tenker vel at "de kan bare si de trodde det var hasjrøyking", så har de sitt på det rene. En slik fremgangsmåte kommer til å eskalere problemene med naboen, som garantert ikke liker å bli beskyldt for narkotikamisbruk. Og den dagen HI ringer politiet på grunn av et ekte problem, ser de i loggen at det er "de som ringer hver dag om tull".
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2012 #6 Skrevet 18. mai 2012 Du må jo starte i riktig ende. 1. Du spør om han kan dempe seg når han bråker midt på natten 2. Hvis han ikke hører, så sier du at han SKAL dempe seg. (Må da være noen form for regelverk der?) 3. Hvis han fremdeles ikke hører, sender du inn klage til eier av bygård. 4. Hvis han fremdeles ikke hører, er det vel eier av bygårdens ansvar å ta tak i dette.
Soon to be mum Skrevet 18. mai 2012 #7 Skrevet 18. mai 2012 (endret) Du må jo starte i riktig ende. 1. Du spør om han kan dempe seg når han bråker midt på natten 2. Hvis han ikke hører, så sier du at han SKAL dempe seg. (Må da være noen form for regelverk der?) 3. Hvis han fremdeles ikke hører, sender du inn klage til eier av bygård. 4. Hvis han fremdeles ikke hører, er det vel eier av bygårdens ansvar å ta tak i dette. Hei Tror du må lese HI sitt innlegg litt bedre. Det er ikke noen "eier av bygård" annet dem selv og de andre medeierne i sameiet. Det er kun utleiegårder som har en person som er "eier av bygård"... Det riktige i så fall er jo å henvende seg til styret i sameiet. =) Endret 18. mai 2012 av Soon to be mum
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2012 #8 Skrevet 18. mai 2012 Siden du ikkje har vert i kontakt med den personen. Prøv og strø masse sand ved ingangsdør, mjøl og etc. Er vanskli og finne ut kven som har vert her. Sover nok godt på dagen den personen.
Soon to be mum Skrevet 18. mai 2012 #9 Skrevet 18. mai 2012 Hei igjen. Masa her. Så plutselig nå at det står i hovedinnlegget ditt at du ikke har snakket med naboen din enda. Jeg var rett og slett litt kjapp når jeg svarte (veeeldig langt på noe du ikke spurte om). Beklager. Jeg prøver igjen jeg da: Jeg tenker at du kanskje skulle stikke innom ham på dagtid/ettermiddagen, presentere deg som naboen hans under, ønske ham velkommen i sameiet og på en hyggelig måte informere ham om at dere plages av hans høye musikk på nattestid. Det har vist seg før at personer som ikke er vant til å bo i blokk/bygård faktisk ikke er klar over hvor godt slikt høres over til naboer, spesielt de som bor under seg. De trenger rett og slett litt opplæring i det å bo i blokk/bygård. Så jeg ville først gitt ham "the benefit of the doubt" og bedt ham på hyggelig vis om å dempe seg. Hvis ikke det går, ville jeg banket på mens bråket pågår og bedt ham dempet seg slik andre her sier. Tror uansett første bud er å forsøke å ikke gjøre seg til uvenns med naboen i begynnelsen. I vårt tilfelle fungerte ingen av delene, og vi måtte gjøre det jeg har beskrevet lengre oppe. Vi har dog fremdeles en god tone med naboen, selv om vi ikke akkurat spiser middag hos hverandre. Det synes jeg man må prøve å ha. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå