Gå til innhold

Barnebøker fra 80 tallet?

Anbefalte innlegg

Driver og leter etter barnebøker fra 80 tallet, husker spesielt en jeg var veldig glad i og hadde vært så moro og sett i den igjen og kanskje lest den for barna mine.

Var en tykk bok med flere korte fortellinger med bilder..

Noen som husker noen titler eller vet hvor jeg kan få tak i barnebøker fra 80 tallet? :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143937720-barneb%C3%B8ker-fra-80-tallet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste Den vesle vampyren husker jeg, synd de er gått ut av produksjon, elsket de bøkene. Tror jeg var rundt 10 år da jeg leste dem da...

Du må nok oppsøke bruktbokhandlere for å finne bøkene fra barndommen din, det er egentlig få bøker som blir klassikere. De fleste trykkes opp en liten periode, selges til forlaget er tomt også forsvinner dem.

Biblioteket har også mange "gamle" bøker.

Fru Pigalopp

Jason på ferie

Grimms eventyr (en slags brun maske med hull til øyne på forsiden)

Ville dratt på biblioteket :-)

Jaa, Jason på ferie og fru pigalopp husker jeg også nå. Spesielt Jason, den har jeg lest for ungene mine tusen ganger også.

Annonse

Barnas beste samlingen er fin da. Det er ikke en av de du tenker på da hi? Store tykke bøker, med historier og bilder. Sort perm med bilder på. Har inntrykket av at alle hadde en eller flere av de på 80tallet da jeg var liten.

Driver og leter etter barnebøker fra 80 tallet, husker spesielt en jeg var veldig glad i og hadde vært så moro og sett i den igjen og kanskje lest den for barna mine.

Var en tykk bok med flere korte fortellinger med bilder..

Noen som husker noen titler eller vet hvor jeg kan få tak i barnebøker fra 80 tallet? smile.png

Går du på biblioteket, kan du få hjelp til å finne masse bøker som dem du spør etter, kanskje også akkurat den du nevner spesielt. Du kan også søke spesielt etter akkurat slike bøker på nettsidene deres.

Ellers finnes det et eget barnebokantikvariat på Røa i Oslo, hvor du får kjøpt brukte barnebøker.

Noen av dem jeg husker best fra den tiden, mulig noen av dem egentlig er utgitt på 70-tallet:

Torill Torstad Hauger:

Røvet av vikinger

Flukten fra vikingene

Sigurd Dragedreper

Ravnejenta

Det kom et skip til Bjørgvin i 1349

Gunnel Linde:

Den hvite stenen

Maria Gripe:

Tordivelen flyr i skumringen

Agnes Cecilia

Skyggen over steinbenken

Michael Ende:

Den uendelige historien

Momo - kampen om tiden

Her er noen jeg ikke husker forfatteren på:

Zeppelin

Farvel Rune

Tom i villmarken

Rokkesteinen

kan det være en av bøkene fra verdens vakreste eventyr du mener? med stort bilde på forsiden og blå kant på siden?

Jeg husker i allefall at jeg hadde de da jeg var liten, så fikk karra til meg hele samlingen som jeg kjøpte i dåpsgave til lillegutt :D

Annonse

"en tykk bok med korte fortellinger med bilder"

Denne beskrivelsen passer jo på hundrevis av bøker, husker du ikke noen av fortellingene da?

Tror jeg hadde en av barnas beste også men var ikke den..

Husker noen få av fortellingene;

Det var en som het "gå ikke mot rødt lys" om en gutt som ble påkjørt og brakk beinet fordi han gikk på rødt lys

En om en mor og datter som plantet i hagen, datteren fjernet meitemarkene og moren forklarte at de var bra for jorda,

i slutten av boka var det en jente som var alene hjemme som sminket seg,pyntet seg i morens kjole og sko og snublet og slo seg fordi hun ikke klarte gå på de høye helene..

også var det en fortelling om en som var hos legen og en hos tannlegen..

hadde vært såå koselig å sett den igjen :)

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...