Gå til innhold

Helt ærlig.. hva synes dere om Oslo-drakten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.sov.no/damebunad.htm

Det er jo pr. definisjon ikke en bunad engang, det er en drakt som Steen og Strøm lanserte i 1940-tallet for å markere deres 100 års-jubileum.

Personlig synes jeg den ser jalla ut, hva synes dere?

Fortsetter under...

Skrevet

Har ikke sett den før, men enig i at den var ikke mye pen. Men hvorfor kaller de det bunad på nettsiden, om den ikke er det ?

Skrevet

Den lyseblå Oslo-"bunaden" ble laget av Steen og Strøm i 1947 for deres 150 års jubileum, ikke 100 års jubileum, bare for å presisere fakta.

Personlig må jeg innrømme at jeg synes den er stygg. Beklager alle Oslo-borgere. Jeg bor i Oslo selv, og ser veldig få som har den også.

Hvis jeg hadde vært fra Oslo hadde jeg heller skaffet meg Oslos Jubileumsdrakt som ble designet til byens 1000 års jubiluem for ikke så veldig mange år siden:

http://www.haugtussa.no/jubileumsdrakten.html

Den synes jeg er veldig pen. =)

Skrevet

Har ikke sett den før, men enig i at den var ikke mye pen. Men hvorfor kaller de det bunad på nettsiden, om den ikke er det ?

Det stod et eller annet sted på hjemmesiden at drakten skiftet navn til Oslobunaden da det var 60 års jubileum for den. Kanskje de da fikk lov å kalle den det siden den da hadde eksistert i en god del år...? Bare gjetter her altså.

Skrevet

Synes ikke den er stygg, men ganske kjedelig.

Skrevet

Den ser litt svensk ut på en måte ? .. Vet ikke, fargene er helt gyselige! Bor selv i Oslo og kan ikke si jeg ser så mange i den der nei!

De fleste har vel den stakken, Oslo 3-bunaden mener jeg den heter, ser veldig lik ut til telemarkstakken! Den er ikke noe fin den heller i grunn.

Jubileumsdrakten er den peneste av draktene til Oslo.

Annonse

Skrevet

Kikket litt mer på siden der nå, og jeg synes herrebunaden og guttebunaden er fin.

Tror hovedårsaken til at jeg ikke liker Oslobunaden for kvinner er den babyblå fargen rett og slett. Selve bunaden i seg selv er det ikke noe galt med. Men det hadde gjort seg med en litt mørkere/dypere blåfarge synes jeg.

Skrevet

Det er jeg enig i! Det er fargen som ødelegger, tror den kunne vært fantastisk flott i en mørk grå-blå farge, istedet for den isblå.

hilsen hi!

Skrevet

Den ser litt svensk ut på en måte ? .. Vet ikke, fargene er helt gyselige! Bor selv i Oslo og kan ikke si jeg ser så mange i den der nei!

De fleste har vel den stakken, Oslo 3-bunaden mener jeg den heter, ser veldig lik ut til telemarkstakken! Den er ikke noe fin den heller i grunn.

Jubileumsdrakten er den peneste av draktene til Oslo.

Hehehe... Du mener beltestakken fra Øst-Telemark? Fant en link som forteller hvorfor den fikk tilnavnet Oslo-3-bunaden.

http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=1129

SkjØnner jo at mange Oslofolk vil ha den da. Den er jo veldig pen. =) Men jeg er nok av de som er litt tradisjonell når det gjelder sånt, og mener at man bØr velge en bunad man "sokner til", selv om jeg godt kunne tenkt meg en slik beltestakk fraØst-Telemark selv. Men jeg klager ikke over min blå Nordlandsbunad altså.

Skrevet

Helt ærlig så synes jeg faktisk at det er den fineste bunaden. Om jeg noengang skal ha bunad, så blir det den bunaden jeg skal ha! Men jeg ser også svært få som har den.

Skrevet

hva regnes som "sokner til" der man er født, eller der man er oppvokst eller der man bor?

Skrevet (endret)

hva regnes som "sokner til" der man er født, eller der man er oppvokst eller der man bor?

Utrolig vanskelig spørsmål synes jeg. Noen sier det ene, andre sier det andre. Jeg tror jeg personlig heller mest mot "der en føler seg mest fra", om du skjønner hva jeg mener.

Eks:

En person er født i Volda, men familien flytter derfra når personen er 1 år. De bor i Bodø hele denne personens liv til vedkommede fyller 20 år og drar til Oslo for å studere.

I dette eksempelet vil jeg da automatisk tenke at personen føler mer tilknytning til Bodø enn til Volda og Oslo. Og dermed tenker jeg at det mest naturlige er at vedkommende velger en Nordlandsbunad.

Samtidig er det jo ingen som vil nekte personen å velge en bunad fra Volda selvsagt, spesielt siden familien med stor sannsynlighet er fra Volda...

Tror ikke egentlig at det er noen spesielle regler for hvilken bunad man kan velge, det står det også på feks Heimen sine hjemmesider. Tror egentlig den oppfatningen kommer av "sedvane" eller hva man skal si.

Redigert for å si at jeg dog føler meg veeeeldig på tynn is her. Og jeg er ikke spesielt ekstrem ift dette med at man bør velge en bunad man har tilknytning til heller.

Selv har jeg jo opplevd å bli kjeftet huden full av folk jeg ikke kjenner på 17. mai fordi jeg har min blå nordlandsbunad på meg i Oslo, rett og slett fordi man bare har gått ut fra at jeg har valgt den uten å "ha rett" til det. DET er kanskje å gå litt vel langt må jeg si... Det har jo da selvsagt vært spesielt morsomt å svare vedkommede på kav nordlending at "jeg fikk denne til konfirmasjonen min i gave av mine foreldre hjemme i Nordland". Hehehe...

Endret av Soon to be mum
Skrevet

Man bør som et minimum ha slekt (foreldre, besteforeldre, oldeforeldre) fra det stedet man velger bunad fra, eller evt bo der selv.

Annonse

Skrevet

Man bør som et minimum ha slekt (foreldre, besteforeldre, oldeforeldre) fra det stedet man velger bunad fra, eller evt bo der selv.

Så om man er oppvokst et sted kun sammen med foreldrene så kan man ikke velge bunad fra hjemplassen om man flytter derifra?

Hehe.. Den "regelen" er det vel neppe mange som følger :P

Skrevet

Ok, jeg tror jeg skjønner!

Hvis en er født i Oslo, flyttet til bodø så kan man velge en av de to men ikke en bunad fra telemark?

Bunad er utrolig fint, har så lyst til å få meg en, jeg kan da bare velge fra Oslo? Siden det er her jeg bor og er oppvokst.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Nei, Oslobunaden er ikke pen, og det er nok fargen som gjør det. Herredrakten er ganske fin, mens jubileumsdrakten er den desidert fineste av Oslodraktene.

Skrevet

Hehe, for et excellent marketingstunt fra Steen og Strøm! Digger :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...