Gå til innhold

Kan dette være riktig diagnose?

Anbefalte innlegg

Hadde gått med smerter i livmor en stund da jeg oppsøkte lege. Tok graviditetstester, men de var negatve.

Gikk til legem og hun fant noe på høyre eggstokk. Iløpet av et par dager vokste det seg større før det toppet seg med sterke smerter på mandag. Tydeligvis en cyste som sprakk.

Var på innvendig UL på tirsdag, og legen sa at jeg har polycystisk ovarie syndrom...

Jeg så selv at jeg har maaange små cyster på begge eggstokkene mine. Men jeg er normalvektig, har alltid vært det. Jeg har alltid hatt regelmessig mens, og har fått tre barn ved "uhell". Jeg har ikke noen andre symptomer..

Kan dette komme plutselig? Jeg er straks 30, og ønsker sterkt et barn til..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143937585-kan-dette-v%C3%A6re-riktig-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke sikkert dette er spikeren i kista for deg dette, om du har fått til tre selv uten hjelp før er sjansen stor for at. Du klarer det igjen.

En cycte betyr ikke PCOS, en har stortsett til enhver tid 8-12 folikkler i en normal eggstokk i forskjellige størrelser. Lykke til :-)

Jeg fikk vite at mann måtte ha to av fire kriterier for å få diagnose pco så kommer det flere ting inn i bildet før du får pcos. Så hvis du har kun cyster tror jeg ikke d er riktig, men ville nok oppsøkt en ny gyn for å sjekke opp i dette.

• 2 uker senere...

Hei

Jeg fikk diagnosen PCOS da jeg var 21. Begynte på p-piller og gikk på det i ca 3 år før jeg måtte slutte grunnet migrene. Har siden 21 år lurt veldig på om det stemte at jeg hadde syndromet. Spurte gynekolog da jeg var 26, i og med at jeg hadde regelmessig mens etter å ha sluttet på p-piller. Tok da blodprøver, og gynekolog bekreftet at jeg hadde PCOS. Så til GU da jeg var 30 hadde jeg ikke cyster på høyre side, og nå i 32 års alder hadde jeg heller ikke cyster på venstre. Da kom gynekolog med følgende kommentar: kanskje det har gått over. Fikk ikke spurt hva hun mente, men da jeg kom hjem begynte jeg på å lure på om hun mente at jeg ikke hadde diagnosen lenger. Har hatt regelmessig mens nå siden slutt på p-pille da ejg var 25 år. Og nå har starter "prøve å bli gravid" periode. Så som svar på ditt spm....jeg blir ihvertfall ikke klok på den diagnosen. (Ps! Er kke overvektig og legger heldigvis ikke vedig lett på meg.)

jeg har også hatt mange av disse cystene å d gjør drit vondt men,d har ikke hindra meg i å bli gravid for d kan man trygt si! Legene har vært overaska over at jeg har blitt gravid så fort som jeg har me tanke på alle di cystene å høye mannlige hormoner i meg men,jeg priser meg jo bare lykkelig over d da :) jeg prøver nå på ny etter ma i mars å fikk en svaaaak cb på fredag mange dager før ikm så stoler ikke på d enda da..tar en ny i morra tidlig tenker jeg for da er d ikke så lenge te ikm..lykke til jenter :)

Annonse

Jeg fikk vite at mann måtte ha to av fire kriterier for å få diagnose pco så kommer det flere ting inn i bildet før du får pcos. Så hvis du har kun cyster tror jeg ikke d er riktig, men ville nok oppsøkt en ny gyn for å sjekke opp i dette.

Kan jeg spørre hvilke kriterier det er snakk om? Jeg har hatt mye smerter i magen og veldig uregelmessig mens, og har vært innlagt 3 ganger på sykehus siden 2008 grunnet smertene uten at de har klart å finne noe spesielt annet enn noen cyster. Da jeg var til forsamtale for IVF i Haugesund i mars kom legen frem til den konklusjonen at jeg har PCOS. Er litt usikker på hele greia nå kjenner jeg, for jo mer jeg leser om det, jo mer uenig er jeg... Han begrunnet det med at jeg ikke kan ha så mange cyster som jeg hadde uten å ha PCOS (55 på høyre, 30-40 på venstre). Allikevel er jeg normalvektig, ikke plaget med hårvekst, og hadde ikke særlig uren hud i puberteten engang... Derfor er jeg veldig nysgjerrig på de kriteriene! :)

"For å ha dette syndromet må man ha minst to av disse tre kriteriene: Forsinket menstruasjonssyklus med 10 eller færre enn 10 menstruasjoner i året. Man får mer hår blant annet skjeggvekst og hår mellom brystene. Det tredje kriteriet er multiple cyster i eggstokkene som bare kan påvises med en ultralyd-undersøkelse". (kopiert fra wikipedia)...

Jeg vill bare tilføre at jeg har diagnosen PCOS, og jeg har ekstremt lite hårvekst (forutenom på hodet, der vokser det vilt), og har ikke hatt cyster.. Men jeg har en menstruasjonssyklus som lever sitt eget liv og kommer aldri når den skal, gjerne 30 dager etter ventet mens.. Også er jeg overvektig med mesteparten av overvekten samlet på magen, dette sa legen min var veldig typisk for syndromet..

Tusen takk for svar, dere skjønne jenter :) Jeg skal tilbake til en ny ul med en annen gyn i neste uke, da får vi se hva han sier.

Jeg har gått på cerazette minipiller i 3-4 år, og fikk for meg i går kveld at jeg skulle lese litt om bivirkninger på de. Der sto det at ovariecyster er en av de delvis sjeldne bivikningene.

Jeg er så glad, håper dette gjelder meg. Nå har jeg ikke brukt de siden begynnelsen av mai, så håper at alle cystene er borte på neste ul :) Har hatt en mens siden, den startet 25 mai, og har hatt litt spotting den siste uken. Håper bare at alt ordner seg, og at det blir en liten spire på meg igjen :)

Lykke til alle dere andre også.

Hvordan gikk det med deg som fikk svakt positiv test?

• Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) er en heterogen lidelse som er karakterisert ved manglende eggløsninger, infertilitet og forhøyede nivåer av mannlige kjønnshormoner
  • Mange kroppssystemer er påvirket ved PCOS, noe som kan føre til flere helsekomplikasjoner som menstruasjonsforstyrrelser, infertilitet, økt hårvekst, kviser, overvekt og metabolsk syndrom3
  • Diagnosen krever minst ett av følgende funn
    og opprettholder corpus luteum (det gule legeme) og stimulerer til produksjonav mannlige kjønnshormoner, og folikkelstimulerende hormon som stimulerer eggstokkenes eggposer til å utvikle seg.
    • Oligo/amenoré (dvs sjeldne/ingen menstruasjoner)
    • Hirsutisme (dvs økt hårvekst)
    • Anovulasjon (manglende eggløsning)
    • økt androgenkonsentrasjon i serum (dvs økt mengde mannlige kjønnshormoner i blodet)
    • LH/FSH ratio > 2 (forhold mellom luteiniserende hormon, som starter eggløsning

• Ofte foreligger polycystiske ovarier (PCO) ved vaginal ultralyd
    • > 10 cystiske follikler, de fleste er < 10 mm i diameter i største snitt av hvert ovarium.

[*]

• Det foreslås at diagnosen stilles ved tilstedeværelse av to av følgende tre kriterier:
    • (1) Oligomenoré (intervall > 35 dager) eller amenoré (intervall > 6 måneder
    • (2) Kliniske eller biokjemiske tegn på hyperandrogenisme:
      • Klinisk: økt hårvekst, kviser eller håravfall
      • Biokjemisk: økt total testosteron, økt fritt testosteron, lavt kjønnshormonbindende globulin (SHBG)

[*](3) Minst ett polycystisk ovarium

• Ved ultralyd skal det ses minst 12 eggposer på 2-9 mm i et plan og/eller eggstokkvolum > 10 ml

Vet ikke om det var særlig oppklarende, men her er iallefall de medisinske kriteriene.

Hilsen fra en som selv er lege og har PCOS :-(

Her er iaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...