Gå til innhold

Flere som ikke spiser salat på restaurant i graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var selv opptatt av disse tingene når jeg var gravid, fordi jeg har hatt to spontanaborter. Jeg spurte en jeg kjenner som er kokk, og han sa de pleide å skylle salaten i evigheter, også fordi den da ble mer crispy.

Jeg ville sett stedet an jeg ;) En luguber kebabsjappe kan kanskje være grei å styre unna..?

Hei! Ja, man kan jo spørre på restauranten også, om hvor godt de vasker salaten sin, og håpe man får et ærlig svar.. Kanskje det blir en mellomløsning jeg kan leve med. Lager heldigvis mye god frisk salat her hjemme, og den blir grundig skylt (og veldig crisp :) ).. Takk for svar! HI

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk gravid i Frankrike, og der er det mye Toxo, og kun 20% av voksne kvinner har IKKE hatt Toxo - jeg var en av dem.

Gynekologen min tok dette veldig alvorlig, nettopp fordi konsekvensene ved å få Toxo i svangerskapet er så store. Jeg tenkte hele tiden at det var mye bedre å være nøye enn resten av livet å skulle leve med vissheten om at barnet mitt var blindt, hjerneskadet eller dødt fordi jeg absolutt skule spise salat! Jeg måtte testes for toxo hver 4. uke gjennom hele svangerskapet, og hver gang jeg gikk ut av døra hos legen, minnet han meg på at jeg ikke måtte spise salat som jeg ikke hadde vaska selv. Jeg tenker ikke at du er hysterisk, HI, heller realistisk og ansvarsfull.

Det sier seg jo selv at dersom kun 20% IKKE har hatt toxo i Frankrike så er forekomsten samt risiko for å bli smittet vesentlig høyere enn i Norge hvor kun 10% har hatt toxo. Du ser vel forskjellen her?

Skrevet

Jeg gikk gravid i Frankrike, og der er det mye Toxo, og kun 20% av voksne kvinner har IKKE hatt Toxo - jeg var en av dem.

Gynekologen min tok dette veldig alvorlig, nettopp fordi konsekvensene ved å få Toxo i svangerskapet er så store. Jeg tenkte hele tiden at det var mye bedre å være nøye enn resten av livet å skulle leve med vissheten om at barnet mitt var blindt, hjerneskadet eller dødt fordi jeg absolutt skule spise salat! Jeg måtte testes for toxo hver 4. uke gjennom hele svangerskapet, og hver gang jeg gikk ut av døra hos legen, minnet han meg på at jeg ikke måtte spise salat som jeg ikke hadde vaska selv. Jeg tenker ikke at du er hysterisk, HI, heller realistisk og ansvarsfull.

Det sier seg jo selv at dersom kun 20% IKKE har hatt toxo i Frankrike så er forekomsten samt risiko for å bli smittet vesentlig høyere enn i Norge hvor kun 10% har hatt toxo. Du ser vel forskjellen her?

Ja, selvfølgelig ser jeg forskjellen, men risikoen finnes jo i Norge også, og jeg er ikke i stand til å kose meg med en salat hvis jeg vet at det kan føre til at barnet mitt blir hjerneskadet, da spiser jeg heller hjemme.

Skrevet

Ja det er en risiko i Norge også.... 1-2% (og dette er før en tar forhåndsregler som å ikke spise spekemat o.l)

Skrevet

Jeg er helt enig med det hysterica, Tingenes Herre og Box Fresh skriver. Du er ikke hysterisk, men ansvarsfull. Joda, kanskje litt mer forsiktig enn de fleste, men jeg tenker akkurat som deg, selv om risikoen er liten er det faktisk noen som er så uheldige å bli smittet og det skal ikke bli meg! Så det er bedre å være ekstra forsiktig de korte 9 månedene det varer og ha god samvittighet for at man har gjort det man kan. Jeg har glemt meg et par ganger og spist salater som kan være uvaska og desserter med rått egg, men gjort er gjort og spist er spist, og DA er det godt å tenke på at risikoen er liten. Så jeg har klart å senke skuldrene i forhold til det som er gjort, men fortsetter å være veldig forsiktig. Skal jeg spise hos andre gir jeg beskjed på forhånd om hva jeg ikke spiser, men dette er gode venner som ikke dømmer meg for mine valg, og de vet at det er greit for meg at de koser seg med ting jeg ikke spiser så lenge jeg har ett eller annet å putte i munnen! Jeg er ellers en person det er lett å omgås, men jeg har også sett noen av konsekvensene av toksoplasmose, så hvis noen skulle synes at jeg er hysterisk fordi jeg tenker mer på at barnet mitt skal ha et godt utgangspunkt i livet enn på at jeg på død og liv skal spise det samme som andre, ja da får de bare synes det. Lykke til videre med svangerskapet! Er du veldig bekymret får du sikkert tatt en ny blodprøve hos legen.

Skrevet

Jeg er helt enig med det hysterica, Tingenes Herre og Box Fresh skriver. Du er ikke hysterisk, men ansvarsfull. Joda, kanskje litt mer forsiktig enn de fleste, men jeg tenker akkurat som deg, selv om risikoen er liten er det faktisk noen som er så uheldige å bli smittet og det skal ikke bli meg! Så det er bedre å være ekstra forsiktig de korte 9 månedene det varer og ha god samvittighet for at man har gjort det man kan. Jeg har glemt meg et par ganger og spist salater som kan være uvaska og desserter med rått egg, men gjort er gjort og spist er spist, og DA er det godt å tenke på at risikoen er liten. Så jeg har klart å senke skuldrene i forhold til det som er gjort, men fortsetter å være veldig forsiktig. Skal jeg spise hos andre gir jeg beskjed på forhånd om hva jeg ikke spiser, men dette er gode venner som ikke dømmer meg for mine valg, og de vet at det er greit for meg at de koser seg med ting jeg ikke spiser så lenge jeg har ett eller annet å putte i munnen! Jeg er ellers en person det er lett å omgås, men jeg har også sett noen av konsekvensene av toksoplasmose, så hvis noen skulle synes at jeg er hysterisk fordi jeg tenker mer på at barnet mitt skal ha et godt utgangspunkt i livet enn på at jeg på død og liv skal spise det samme som andre, ja da får de bare synes det. Lykke til videre med svangerskapet! Er du veldig bekymret får du sikkert tatt en ny blodprøve hos legen.

Tusen, tusen takk for noen gode oppbackende ord...!!! Litt godt at vi er flere.. :) HI

Skrevet

Jeg gjorde akkurat som deg, HI, da jeg var gravid. Jeg foretrakk å være en vanskelig gjest, og å droppe å spise salat, urter etc. ute/på besøk enn å risikere at barnet mitt skulle bli hjerneskadet og alvorlig funksjonshemmet.

Jeg synes at det er utrolig sjokkerende at så mange tar så lett på dette.

Skrevet

Jeg unngikk ikke salat i svangerskapet selv, men hadde aldri spist dette i utlandet eller å ha blitt alvorlig magesyk etter salat der. Og jeg synes uansett du skal gjøre det som føles riktig for deg HI, og ikke høre på nedlatende kommentarer fra andre her inne!

Og til dere som kritiserer og tydeligvis trekker konklusjoner ut av det blå: De som er ekstra nøye med slikt i graviditeten, blir gjerne flotte og engasjerte mødre- og de er verken er mer eller mindre nevrotiske enn det vi andre er etter at barna har kommet til verden..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...