Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #1 Skrevet 16. mai 2012 Jeg stoler rett og slett ikke på at de vasker den godt nok, nå i graviditeten.. Samme problem med at de ofte drysser friske urter over maten, urter er jo en klassisk ting som ikke vaskes. Føler meg litt hysterisk, og er håpløs å be hjem på mat - men konsekvensene av toxo er så store.. Er det flere som meg der ute??
3 er nok! Skrevet 16. mai 2012 #2 Skrevet 16. mai 2012 Dessverre er det nok hvertfall et par stykker som deg der ute. heldigvis er du klar over at du er et overhysterisk kvinnfolk selv. Jeg ville helt klart holdt meg unna deg frem til du var ferdig å ruge, ant frem til barnet ditt ble tenåring, for overhysteriske gravide damer har lett for å bli overhysteriske dulle-dikke foreldre som får hysteriske stakkars-lille-deg-blåse-og-nusse-på-anfall bare ungen dilter borti noe. Jeg klarer bare ikke omgås sånne folk. Men jeg åpner for muligheten for at du ellers er oppegående og hyggelig, og jeg håper du har mer tålmodige venner enn de jeg er.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #3 Skrevet 16. mai 2012 Nope. Jeg spiste som bare det da jeg var gravid og nøt maten uten å tenke på noe som helst. Ingen komplikasjoner under svangerskapet. Og fødet en frisk gutt
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #4 Skrevet 16. mai 2012 De aller fleste nordmenn som har hatt kontakt med katter og andre dyr i oppveksten har hatt toxo og er immune, altså ingen fare for å bli smittet igjen. De fleste barn blir smittet av dette og det gir ingen symptomer, jeg som er vokst opp med både katter, hunder og kaniner regner med at jeg har hatt det som barn og skjenket det ikke en tanke. Om du er så engstelig kan du bare ta en blodprøve hos legen og sjekke om du har hatt det. Er du immun vises det på blodprøve.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #5 Skrevet 16. mai 2012 De aller fleste nordmenn som har hatt kontakt med katter og andre dyr i oppveksten har hatt toxo og er immune, altså ingen fare for å bli smittet igjen. De fleste barn blir smittet av dette og det gir ingen symptomer, jeg som er vokst opp med både katter, hunder og kaniner regner med at jeg har hatt det som barn og skjenket det ikke en tanke. Om du er så engstelig kan du bare ta en blodprøve hos legen og sjekke om du har hatt det. Er du immun vises det på blodprøve. "de fleste" ha nok ikke hatt toxmoplasmose. Jeg vokste opp med katt, og sandkasse (uten plastlokk, og heller sjelden utskifting av sand). Jeg hadde ikke hatt dette, testet i blodprøve hos lege, men det er visst ikke standard at de tester for det. Så jeg var nok litt forsiktig med det som har vært i jord. Det var fordi helsesøsteren var så veldig nøye med at jeg skulle være forsiktig og skremte meg heller opp... men så vet jeg også da jeg jobbet i takeaway-restaurant at vi aldri vaska salaten. Eller dvs sjefen ville ikke at vi skulle gjøre det for den ble så bløt, og han mente produsenten hadde vaska den allerede. Når han ikke så på så vaska jeg den likevel. Så går ut fra at det er flere som han der ute, men tror ikke det er grunn til å bli veldig hysterisk. Det med urter og krydderet der har ikke streifet meg en gang, men spiser ikke veldig mye urter til vanlig da...
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #6 Skrevet 16. mai 2012 De aller fleste nordmenn som har hatt kontakt med katter og andre dyr i oppveksten har hatt toxo og er immune, altså ingen fare for å bli smittet igjen. De fleste barn blir smittet av dette og det gir ingen symptomer, jeg som er vokst opp med både katter, hunder og kaniner regner med at jeg har hatt det som barn og skjenket det ikke en tanke. Om du er så engstelig kan du bare ta en blodprøve hos legen og sjekke om du har hatt det. Er du immun vises det på blodprøve. Hei! I Norge er det faktisk bare 10% av kvinner i fruktbar alder som er immune mot toxo pga tidligere smitte. Jeg var uheldigvis ikke blant dem. Men takk for tips... HI
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #7 Skrevet 16. mai 2012 De aller fleste nordmenn som har hatt kontakt med katter og andre dyr i oppveksten har hatt toxo og er immune, altså ingen fare for å bli smittet igjen. De fleste barn blir smittet av dette og det gir ingen symptomer, jeg som er vokst opp med både katter, hunder og kaniner regner med at jeg har hatt det som barn og skjenket det ikke en tanke. Om du er så engstelig kan du bare ta en blodprøve hos legen og sjekke om du har hatt det. Er du immun vises det på blodprøve. "de fleste" ha nok ikke hatt toxmoplasmose. Jeg vokste opp med katt, og sandkasse (uten plastlokk, og heller sjelden utskifting av sand). Jeg hadde ikke hatt dette, testet i blodprøve hos lege, men det er visst ikke standard at de tester for det. Så jeg var nok litt forsiktig med det som har vært i jord. Det var fordi helsesøsteren var så veldig nøye med at jeg skulle være forsiktig og skremte meg heller opp... men så vet jeg også da jeg jobbet i takeaway-restaurant at vi aldri vaska salaten. Eller dvs sjefen ville ikke at vi skulle gjøre det for den ble så bløt, og han mente produsenten hadde vaska den allerede. Når han ikke så på så vaska jeg den likevel. Så går ut fra at det er flere som han der ute, men tror ikke det er grunn til å bli veldig hysterisk. Det med urter og krydderet der har ikke streifet meg en gang, men spiser ikke veldig mye urter til vanlig da... Tusen takk for litt forståelse! De første svarene over her var ikke så hyggelige, selv om jeg jo selv vet at jeg er av den overforsiktige typen.. Jeg tror også nemlig at det er flere der ute som sjefen din, som mener salaten blir slapp/bløt om den vaskes, og derved bedre av å ikke gjøre det, eller at det ikke er så nøye.. Nå er vel ikke sjansen for å bli smitta selv om man spiser uvaska salat så altfor stor, men konsekvensene kan jo vær enorme for babyen:( HI
Gjest Heartbroken Skrevet 16. mai 2012 #8 Skrevet 16. mai 2012 Jeg prøver å leve så normalt som mulig og spiser gjerne salat både på restaurant og hjemme hos folk Mener du at du ikke spiser det du blir servert når du er på besøk heller? Siden du sier du er håpløs å be hjem på mat? Det er fint å være forsiktig, men man må ikke glemme at det som regel går bra med vanlig sunn fornuft
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #9 Skrevet 16. mai 2012 Dessverre er det nok hvertfall et par stykker som deg der ute. heldigvis er du klar over at du er et overhysterisk kvinnfolk selv. Jeg ville helt klart holdt meg unna deg frem til du var ferdig å ruge, ant frem til barnet ditt ble tenåring, for overhysteriske gravide damer har lett for å bli overhysteriske dulle-dikke foreldre som får hysteriske stakkars-lille-deg-blåse-og-nusse-på-anfall bare ungen dilter borti noe. Jeg klarer bare ikke omgås sånne folk. Men jeg åpner for muligheten for at du ellers er oppegående og hyggelig, og jeg håper du har mer tålmodige venner enn de jeg er. Hei! Vet du hva? Jeg har ikke tenkt til å bli en overhysterisk dikke-dikk forelder. Barna mine skal få klatre i trærne, få skrubbsår på knærne og utforske verden, slik at de blir robuste til å klare seg i den på egenhånd en dag. Jeg tror ikke unger blir sunne eller lykkelige av å overbeskyttes. Jeg syns det er trist å bli personkarakterisert basert på èn enkelt mening eller frykt. Noen er redde for tunneller eller mener at aspartam er en dødsgift. Jeg tror ikke de er generelt overhysteriske og slitsomme å omgås av den grunn. HI
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #10 Skrevet 16. mai 2012 Jeg prøver å leve så normalt som mulig og spiser gjerne salat både på restaurant og hjemme hos folk Mener du at du ikke spiser det du blir servert når du er på besøk heller? Siden du sier du er håpløs å be hjem på mat? Det er fint å være forsiktig, men man må ikke glemme at det som regel går bra med vanlig sunn fornuft Hei! Takk for gode ord Jeg tør ikke alltid spise det jeg blir servert hjemme hos folk heller, nei - det er så forskjellig hvor nøye folk er på f.eks. å skylle av salaten. Hovedproblemet er nok at jeg lytter litt for mye til angsten/rådene om å være forsiktig, og litt for lite til vanlig sunt bondevett. Når vektskåla først har tippet i den forsiktige retningen, er det vanskelig å bryte det mønsteret uten å få dårlig samvittighet og bli kjemperedd for å ha spist noe galt..
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #11 Skrevet 16. mai 2012 Jeg prøver å leve så normalt som mulig og spiser gjerne salat både på restaurant og hjemme hos folk Mener du at du ikke spiser det du blir servert når du er på besøk heller? Siden du sier du er håpløs å be hjem på mat? Det er fint å være forsiktig, men man må ikke glemme at det som regel går bra med vanlig sunn fornuft Bra skrevet Signerer deg her
magpie Skrevet 16. mai 2012 #12 Skrevet 16. mai 2012 jeg var også veldig skeptisk og valgte de rettene som inneholdt stekte/kokte grønnsaker i steden for salat og ja, jeg plukket av alt av "gress" som var dandert på maten tenker også at jeg var nok overhysterisk, men det kostet meg jo ingenting og da følte jeg med litt tryggere. Men spiste salat hos folk da
Gjøkeredet③ Skrevet 16. mai 2012 #13 Skrevet 16. mai 2012 Jeg syntes du høres litt hysterisk ut, men det er jo meg. Har selv et veldig avslappet forhold til det å være gravid, og holder meg for det meste til de retningslinjene mattilsynet gir oss. I et såpass sivilisert land som Norge, så tror jeg at det går veldig så greit..
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #14 Skrevet 16. mai 2012 Jeg syns også du høres en smule hysterisk ut og tror ikke det kan være så lett å ha noe med deg å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #15 Skrevet 16. mai 2012 jeg var også veldig skeptisk og valgte de rettene som inneholdt stekte/kokte grønnsaker i steden for salat og ja, jeg plukket av alt av "gress" som var dandert på maten tenker også at jeg var nok overhysterisk, men det kostet meg jo ingenting og da følte jeg med litt tryggere. Men spiste salat hos folk da TAKK!! Endelig noen som forstår.. Mye uhyggelige svar her, godt at noen forstår tankegangen og har gjort det samme selv.. HI
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #16 Skrevet 16. mai 2012 Jeg syns også du høres en smule hysterisk ut og tror ikke det kan være så lett å ha noe med deg å gjøre. Det var jo å trekke det veldig langt, for alt du vet kan jeg være ganske lett å ha med å gjøre selv om jeg er litt overforsiktig ift denne ene isolerte tingen? Ja, jeg vet at det høres hysterisk ut - ja, jeg vet at de fleste nok ikke gjør det på samme måten - og JA, jeg vil gjerne få noen støttende ord for å klare å senke skuldrene litt ift dette. Jeg kan ikke si du hjalp. HI
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #17 Skrevet 16. mai 2012 Jeg syntes du høres litt hysterisk ut, men det er jo meg. Har selv et veldig avslappet forhold til det å være gravid, og holder meg for det meste til de retningslinjene mattilsynet gir oss. I et såpass sivilisert land som Norge, så tror jeg at det går veldig så greit.. Hei! Ja, i bunn og grunn er jeg jo ganske enig med deg. Jeg er litt hysterisk på dette punktet, og det irriterer meg selvsagt. En del av meg tenker jo også at det er viktig for barnet at jeg får i meg friske, vitaminrike grønnsaker.. men det har altså bygget seg opp litt over tid og nå har det blitt sånn. Har jeg spist noe jeg er usikker på blir jeg kjempestressa og klarer ikke slappe av - det er jo heller ikke bra for babyen. Jeg forholder meg også til retningslinjene - men trekker de nok veldig langt. Retningslinjene sier jo at vi skal vaske frukt og grønnsaker veldig nøye - og det stoler jeg ikke på at de gjør over alt.. HI
I scream for icecream! Skrevet 16. mai 2012 #18 Skrevet 16. mai 2012 Haha, jeg var supernøye når jeg var gravid, og hadde nok blitt satt i hysterisk-boksen her inne. MEN jeg tenkte som så at jeg heller ville være litt vanskelig og rar i 9 mnd, og vite at jeg ikke hadde satt babyen i fare. Det var vel egentlig like mye for min egen del også, så slapp jeg å bekymre meg så mye. Det er jo ikke sånn at man Må spise så mye ute heller, tenker jeg. Som regel spiser jeg hjemme, og hvis jeg skulle spise ute spiste jeg ting jeg visste var godt stekt.
hysterika Skrevet 16. mai 2012 #19 Skrevet 16. mai 2012 Jeg gikk gravid i Frankrike, og der er det mye Toxo, og kun 20% av voksne kvinner har IKKE hatt Toxo - jeg var en av dem. Gynekologen min tok dette veldig alvorlig, nettopp fordi konsekvensene ved å få Toxo i svangerskapet er så store. Jeg tenkte hele tiden at det var mye bedre å være nøye enn resten av livet å skulle leve med vissheten om at barnet mitt var blindt, hjerneskadet eller dødt fordi jeg absolutt skule spise salat! Jeg måtte testes for toxo hver 4. uke gjennom hele svangerskapet, og hver gang jeg gikk ut av døra hos legen, minnet han meg på at jeg ikke måtte spise salat som jeg ikke hadde vaska selv. Jeg tenker ikke at du er hysterisk, HI, heller realistisk og ansvarsfull.
Tingenes Herre Skrevet 16. mai 2012 #20 Skrevet 16. mai 2012 Hei HI, jeg forstår deg veldig godt, for jeg gjorde det samme selv. Holdt meg unna salater jeg ikke visste om hadde blitt vasket grundig. Jeg har en perifer bekjent som fikk toxo i svangerskapet, og har dermed sett hvor ille det kan gå. Barnet lever, men med store skader. Hun pådro seg det riktignok i utlandet, men allikevel...better safe than sorry! Det kostet meg ikke noe å unnvære salat ute da jeg var gravid. Sjansen er liten, men konsekvensene store hvis man blir smittet. Ikke bry deg om de frekke svarene du har fått her. Noen må alltid tre meningene sine over hodet på andre. Lykke til med resten av svangerskapet!
RødRev Skrevet 16. mai 2012 #21 Skrevet 16. mai 2012 Jeg var selv opptatt av disse tingene når jeg var gravid, fordi jeg har hatt to spontanaborter. Jeg spurte en jeg kjenner som er kokk, og han sa de pleide å skylle salaten i evigheter, også fordi den da ble mer crispy. Jeg ville sett stedet an jeg En luguber kebabsjappe kan kanskje være grei å styre unna..?
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #22 Skrevet 16. mai 2012 Jeg syns også du høres en smule hysterisk ut og tror ikke det kan være så lett å ha noe med deg å gjøre. Det var jo å trekke det veldig langt, for alt du vet kan jeg være ganske lett å ha med å gjøre selv om jeg er litt overforsiktig ift denne ene isolerte tingen? Ja, jeg vet at det høres hysterisk ut - ja, jeg vet at de fleste nok ikke gjør det på samme måten - og JA, jeg vil gjerne få noen støttende ord for å klare å senke skuldrene litt ift dette. Jeg kan ikke si du hjalp. HI Vel, det er min mening utifra hva du skrev på innlegget ditt.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #23 Skrevet 16. mai 2012 Haha, jeg var supernøye når jeg var gravid, og hadde nok blitt satt i hysterisk-boksen her inne. MEN jeg tenkte som så at jeg heller ville være litt vanskelig og rar i 9 mnd, og vite at jeg ikke hadde satt babyen i fare. Det var vel egentlig like mye for min egen del også, så slapp jeg å bekymre meg så mye. Det er jo ikke sånn at man Må spise så mye ute heller, tenker jeg. Som regel spiser jeg hjemme, og hvis jeg skulle spise ute spiste jeg ting jeg visste var godt stekt. Tusen, tusen takk for svar!! Så godt med noen som forstår...! Godt å vite at jeg ikke er alene, utfra de mange andre svarene her er jeg jo tidenes gærneste mest hysteriske mamma.. mens man egentlig bare prøver så godt man kan. Kjenner meg igjen i at det like mye er for min egen del som for babyens, for å kunne ha vissheten om at jeg ikke har satt babyen i fare. Grusomt om den fikk toxo, og jeg hadde måttet leve med at den ble hjerneskadet/blind resten av livet pga noe JEG hadde gjort..
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #24 Skrevet 16. mai 2012 Jeg gikk gravid i Frankrike, og der er det mye Toxo, og kun 20% av voksne kvinner har IKKE hatt Toxo - jeg var en av dem. Gynekologen min tok dette veldig alvorlig, nettopp fordi konsekvensene ved å få Toxo i svangerskapet er så store. Jeg tenkte hele tiden at det var mye bedre å være nøye enn resten av livet å skulle leve med vissheten om at barnet mitt var blindt, hjerneskadet eller dødt fordi jeg absolutt skule spise salat! Jeg måtte testes for toxo hver 4. uke gjennom hele svangerskapet, og hver gang jeg gikk ut av døra hos legen, minnet han meg på at jeg ikke måtte spise salat som jeg ikke hadde vaska selv. Jeg tenker ikke at du er hysterisk, HI, heller realistisk og ansvarsfull. Tusen, tusen takk for litt oppbacking!! Utfra flere de andre svarene her er jeg jo et hysterisk håpløst kvinnfolk som man ikke kan omgås... Har også inntrykk av at de tar dette mye mer på alvor i Frankrike. Heller litt sær og rar noen måneder (og tyn for det har jeg i alle fall fått etter å ha startet denne tråden:) ) enn å leve med resten av livet at babyen min ble skadet pga noe jeg hadde gjort... Så vet jeg jo at risikoen er liten, og skulle ønske jeg klarte å senke skuldrene mer i forhold til det, men hver og en av oss får ta sine valg og stå for dem..
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2012 #25 Skrevet 16. mai 2012 Hei HI, jeg forstår deg veldig godt, for jeg gjorde det samme selv. Holdt meg unna salater jeg ikke visste om hadde blitt vasket grundig. Jeg har en perifer bekjent som fikk toxo i svangerskapet, og har dermed sett hvor ille det kan gå. Barnet lever, men med store skader. Hun pådro seg det riktignok i utlandet, men allikevel...better safe than sorry! Det kostet meg ikke noe å unnvære salat ute da jeg var gravid. Sjansen er liten, men konsekvensene store hvis man blir smittet. Ikke bry deg om de frekke svarene du har fått her. Noen må alltid tre meningene sine over hodet på andre. Lykke til med resten av svangerskapet! Hei! Tusen tusen takk for noen støttende ord!! Ble litt forskrekka og lei meg over alle de skarpe kommentarene i denne tråden, som går på person heller enn på den konkrete frykten/meningen, og veldig godt i en sånn situasjon å få litt støtte. Og godt å vite at jeg ikke er helt alene om dette!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå