Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har opplevd enten setefødsel eller keisersnitt grunnet seteleie?

Lillegutt sitter fortsatt, og har gjort det siden de begynte å sjekke leie i uke 26. Blir nå sendt videre til sykehuset neste uke for en vurdering og ultralyd. Er da 37+2.

Er redd for både setefødsel og ks. Finner endel artikler på nett om dette, men blir ikke klokere. Virker som Norge er det eneste landet som anbefaler vaginal setefødsel. De fleste andre land råder til planlagt ks. (I følge Graviditetsorakelet)

Noen som vil dele erfaringer?

Endret av Amia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen erfaring, men er i akkurat samme situasjon som deg. Skal på ahus om bare få dager til ultralyd og samtale. Ønsker deg masse lykke til :)

Skrevet

Da er vi flere. Lillebror i magen sitter også i seteleie her. Vi skal ha keisersnitt på onsdag om én uke. Kjenner at jeg grugleder meg og er veldig spent. Ønsker dere lykke til :)

Skrevet

Seteleie her også! Skal på vekst estimering i dag, men her blir det nok vaginal fødsel. Første kom i hodeleie, så har ingen erfaring. Men, tenker dette går helt fint:) Søsteren min fødte en baby i sete på 4,2 kg!

Er 39+2 forresten:)

Skrevet

Jeg skal på ny kontroll på fredag for å finne ut om babyen ligger fortsatt i sete. Gjør hun det så kommer jeg til å be om keisersnitt. Er første, så vil ikke risikere noe. Er 32 uker.

Skrevet

Takk for svar :)

Noen som har erfaring med hvordan dette fungerer på Ullevål?

Er engstelig for både setefødsel og ks, men er redd jeg fort kan bli litt "overkjørt" i en samtale med fagpersoner på sykehuset.L

Lykke til til dere som skal igjennom det samme ;)

Skrevet

Min forrige lå i sete og ble tatt med keisersnitt på Ullevål. Vi ønsket først å føde normalt til tross for sete da vannet gikk tre uker før tiden og jeg tenkte hun sikkert ikke var så stor. Men det viste seg at hun kom med bena først og da fikk vi ikke velge. Inntrykket mitt var at de ønkset å la meg velge hva jeg ville gjøre før de fant ut at jeg ikke kunne få noe valg.

Hvis det blir keisersnitt på Ullevål ville jeg forsikret meg om at de legger inn far til barnet på barsel, da datteren vår ble liggende alene første natten fordi de sendte far hjem og jeg lå på overvåkning pga lette komplikasjoner. Jeg har alltid tenkt at han burde får vært sammen med henne den natten.

Skrevet

Har hatt setefødsel med første barnet, og det gikk veldig fint :-) hun var ikke så stor og fødselen var ikke veldig annerledes enn de to neste. Litt flere mennesker i rommet helt på tampen- men det føltes trygt og veldig kontrollert.

Men jeg forstår også godt de som velger KS ved seteleie. Mitt råd er å høre på fagpersoners anbefaling- de vil jo det beste for deg og barnet :-) og så må man jo ta beslutningen selv til sist!!

Skrevet

Hei!

Førstemann ble født med hodet først på fødestue uten hjelpemidler/smertelindring. Fødselen gikk fint, men tok ganske lang tid.

Med andremann gikk vannet først, og vi dro til sykehuset for en sjekk. Fordi hodet ikke var festet ville de ha meg sengeliggende for sikkerhetsskyld. Etterhvert fant jm ut at hodet vi ventet på at skulle feste seg var rumpa...

Jeg fikk valget mellom ks og fødsel, men ble anbefalt fødsel. Jeg vurderte sterkt ks, men innen vi fikk bestemt oss hadde fødselen fått så stor fart at ks ikke var et alternativ lengre.

Fødselslegen forklarte grundig hvordan setefødselen ville skje, hvilke deler som kommer først, at ungen ofte må snus noe på vei ut osv. Jeg ble også anbefalt å få epidural, men anestesilegen rakk ikke fram i tide...

På fødestua var det fødselslege, overlege, jordmor og barnepleier.

Vannet gikk kl 06.00, riene begynte kl 12.00, tok seg opp i 15-tida, jeg begynte å presse kl 18.00, og 18.13 var snuppa ute!

Alt i alt en god opplevelse, selv om jeg gruet meg til setefødsel. Man blir tatt godt vare på, og kroppen min er i bedre form nå enn etter forrige fødsel.

Forrige gang revnet jeg mye, denne gangen ble jeg klippet litt, og fikk tre-fire sting.

Snuppa veide 3090 g, ble estimert til 3100... Hadde barnet vært over 4kg hadde vi nok tatt ks, hadde barnet vært over 4,5kg hadde jeg ikke fått noe valg, da hadde det blitt ks.

Så kjør på, det går fint! Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for gode svar! Fint å få høre litt erfaringer ;)

Har fått beskjed i uke 30 om at han muligens er litt stor, så blir spennende å se hva de estimerer på sykehuset.

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Det at over 40% av alle vaginale setefødsler ender i haste ks synes jeg er et høyt tall. Samtidig ønsker jeg å være i best mulig form i tiden etterpå siden jeg har et barn fra før.

Får vel vente med noen avgjørelser til jeg har vært på sykehuset og snakket med de.

Hører gjerne om flere erfaringer eller for/mot argumenter hvis det er der ute :)

Skrevet

Da har jeg vært på sykehuset, og her blir det keisersnitt :)

Skrevet

å, takk for tilbakemelding. ;)

Lyst til å fortelle litt om hvordan det foregikk og hvorfor det ble ks?

Fikk du velge eller var det pga stort barn, smalt bekken e.l?

Skrevet

å, takk for tilbakemelding. ;)

Lyst til å fortelle litt om hvordan det foregikk og hvorfor det ble ks?

Fikk du velge eller var det pga stort barn, smalt bekken e.l?

Jeg hadde bestemt meg på forhånd at jeg ville ha ks hvis jeg fikk konstantert seteleie. Har vært en del frem og tilbake, men kom frem til dette etter å ha hørt andres erfaringer. Vet at setefødsel kan gå problemfritt, men ønsket ikke å gjennomføre dette selv. Vi tok en ultralyd og vekstestimerte frøkna, og så fortalte legen meg om hvilke valg jeg hadde nå. Han ville vite om jeg hadde bestemt meg på forhånd, så vi slapp unødig røntgen av bekken hvis jeg allikevel ikke ville føde vaginalt. Så da sa jeg at jeg ønsket ks, og så var det avgjort. Så venter vi bare på dato :) Jeg var jo innstilt på å føde vaginalt frem til jeg fikk vite at hun lå i sete, så det er jo såklart med litt blandede følelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...