LilleRev Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 Har funnet det perfekte navnet til gutten i magen! Kriterie nr en for oss (utenom at det skal være fint så klart) er at det ikke er et vanlig navn. Altså, trenger ikke være sånn at ingen har hørt det før, men det skal være litt sjeldent. Nå har vi endelig et navn begge liker kjempegodt, og det er bare 134 i norge med det navnet. Men så har jeg lest at det er lurt å sjekke navnestatistikken i sverige, siden mange motenavn derifra kommer hit. Og i sverige er det blant topp 25! Har ei venninne med tre barn fra 4-9 år. De valgte sjeldne navn til alle tre..trodde de. Et par år senere var navnene til de to eldste på topp 10-lista, og nå er jammen navnet til minstemann (som jeg ikke en gang hadde hørt før han ble født for 4år siden!) begynt å bli skikkelig populært. Er så usikker! Dere andre som vil ha sjeldne navn til barna deres, hva ville dere gjort?
BABY-JENTE Skrevet 15. mai 2012 #2 Skrevet 15. mai 2012 Hva er navnet da? Skjønner problematikken din, tenker det samme selv. Synes Klara er fint, men det er visst på navnetoppen i Sverige eller Danmark, så derfor blir det ikke det navnet.
anonym91 Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 bruk navnet.. ikkje bry deg om det blir poppis navn eller ikkje om mangen år kan du ikkje garantere uansett. valgte et navn som eg ikkje hadde hørt om noen som het. ett par uker etter på blei det født ei jente i nærområdet så fekk samme navn og det blei mest brukt åre etter vi fikk jenta.. synnest det var kjipt.. men det viktigste eg vell at dere er fornøyd?
løvemamma29 Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Enig me de over, elsker dere navnet bruker dere d uavhengig om d e poppis eller ikkje...
BABY-JENTE Skrevet 16. mai 2012 #5 Skrevet 16. mai 2012 Enig me de over, elsker dere navnet bruker dere d uavhengig om d e poppis eller ikkje... Det finnes sikkert andre navn de liker også?
Giss Skrevet 16. mai 2012 #6 Skrevet 16. mai 2012 For det første er det jo ikke sikkert at navnet blir like populært her som i Sverige. Vi kopierer ikke deres top-10. Det er en tendens. For det andre kan man aldrig gardere seg. Jeg kjenner en Ida, som fikk navnet sitt 10 år før den store Ida-bølgen startet på midten/slutten av 80'tallet. Ingen på den tiden hadde kunnet forestille seg at det navnet ville ta sånn av. Foreldrene valgte langt unna motenavn. Hun sir hun aldrig har truffet en annen på sin egen alder med det navnet. For et noen år siden var det en ungdomsskoleklasse her hvor 5 ut av jentene het Ida.... Hvis navnet er lite brukt i Norge nå blir det jo uansett ikke et problem at mange i klassen heter det samme f eks, selvom det om noen år skulle komme en popularitetsbølge for de vil jo være en del yngre.
Gullunger Skrevet 16. mai 2012 #7 Skrevet 16. mai 2012 Jeg er enig med Giss. Og selv om navnet skulle ligge noen år på topp-ti listen, så er det ikke sikkert at det samlet sett blir så mange i Norge som heter det likevel.... Synes dere skal gå for navnet, siden dere synes det var "perfekt"
LilleRev Skrevet 16. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 16. mai 2012 Godt poeng det med at det antageligvis ikke vil være flere i klassen han med navnet. Vil ikke si hva navnet er, vil jo ikke gi noen ideer;) har ett annet navn vi begge liker, men vi er begge enige om at dette navnet har mye mer sjarm:)
løvemamma29 Skrevet 16. mai 2012 #9 Skrevet 16. mai 2012 vil ikkje gi ideer? ka me når han beg ibhg, skole, møte noen på barselgruppe? kan jo ikkje holde d hemmelig..kem veit,kanskje andre har tenkt samme navn...
BABY-JENTE Skrevet 16. mai 2012 #10 Skrevet 16. mai 2012 vil ikkje gi ideer? ka me når han beg ibhg, skole, møte noen på barselgruppe? kan jo ikkje holde d hemmelig..kem veit,kanskje andre har tenkt samme navn... Ja, det var egentlig en litt latterlig grunn til å ikke si hvilket navn det er spør du meg... :-)
LilleRev Skrevet 18. mai 2012 Forfatter #11 Skrevet 18. mai 2012 Klart vi ikke kommer til å holde det hemmelig! Men om vi ikke vil at navnet skal bli populært så synes jeg det virker litt dumt å skrive det på et forum fullt av folk som leter etter navn til sine små. Om noen foreldre i bhg eller barselgruppe blir inspirert til å bruke navnet så vil jo de i såfall gi navnet til barn som vil være yngre. Latterlig eller ikke, det er hemmelig for nå:-)
Gjest Antarctica Skrevet 18. mai 2012 #12 Skrevet 18. mai 2012 Alle tror de har funnet opp kruttet, ingen klarer å tenke at "grunnen til at jeg ønsker dette navnet, er at jeg har hørt det et sted". Sveriges poppisliste overtas ofte hos oss. Du er en av dem som har latt deg inspirere derfra, og det er da ingen skam. Men det KAN hende det etter hvert blir populært her også. Slik er det bare. (Da min venninne ga dattera navnet Lea for 12 år siden, var det sært, bibelsk og uvanlig. Nå er jeg begynt å bli kraftig lei av alle de små lea-ene rundt meg!)
Lillepromp blir storesøster Skrevet 18. mai 2012 #13 Skrevet 18. mai 2012 Klart vi ikke kommer til å holde det hemmelig! Men om vi ikke vil at navnet skal bli populært så synes jeg det virker litt dumt å skrive det på et forum fullt av folk som leter etter navn til sine små. Om noen foreldre i bhg eller barselgruppe blir inspirert til å bruke navnet så vil jo de i såfall gi navnet til barn som vil være yngre. Latterlig eller ikke, det er hemmelig for nå:-) Forstår deg kjempegodt jeg. Selvfølgelig skriver man ikke navnet på et forum med en haug med gravide damer. Hvis navnet er fint, og på vei oppover i Sverige så er det sikkert flere som vil synes det er fint, og så blir det mer populært her også.
Kæmma og trultene Skrevet 18. mai 2012 #14 Skrevet 18. mai 2012 Hvorfor er det viktig at navnet ikke skal være populært? Har det egentlig noe å si? Jeg gikk i klasse med 4 Camilla'er men tenkte aldri noe over det. Ikke da jeg valgte til de to prinsessene mine heller, selv om Iselin ikke er kjempevanlig er Helene ganske ordinært - men det er perfekte navn for mine to uansett? Bare en tanke, jeg har fundert mye over navn til lilleprins og vanlig vs uvanlig selv
Gullunger Skrevet 18. mai 2012 #15 Skrevet 18. mai 2012 Hvorfor er det viktig at navnet ikke skal være populært? Har det egentlig noe å si? Jeg gikk i klasse med 4 Camilla'er men tenkte aldri noe over det. Ikke da jeg valgte til de to prinsessene mine heller, selv om Iselin ikke er kjempevanlig er Helene ganske ordinært - men det er perfekte navn for mine to uansett? Bare en tanke, jeg har fundert mye over navn til lilleprins og vanlig vs uvanlig selv Jeg er helt enig! Det at navn er populære, betyr jo bare at mange oppfatter de som veldig vakre! De blir ikke mindre fine fordi mange heter det Men for all del, jeg er glad at noen velger sære og sjeldne navn. Det blir jo mer variasjon, og de som velger disse navnene synes jo at de er fine! Jeg bryr meg i hvert fall heller ikke noe om navnet er på topp-ti eller ikke. Jeg ønsker det "vakreste og perfekte" navnet for barna mine uansett...
LilleRev Skrevet 18. mai 2012 Forfatter #16 Skrevet 18. mai 2012 Hvorfor er det viktig at navnet ikke skal være populært? Har det egentlig noe å si? Jeg gikk i klasse med 4 Camilla'er men tenkte aldri noe over det. Ikke da jeg valgte til de to prinsessene mine heller, selv om Iselin ikke er kjempevanlig er Helene ganske ordinært - men det er perfekte navn for mine to uansett? Bare en tanke, jeg har fundert mye over navn til lilleprins og vanlig vs uvanlig selv Jeg er helt enig! Det at navn er populære, betyr jo bare at mange oppfatter de som veldig vakre! De blir ikke mindre fine fordi mange heter det Men for all del, jeg er glad at noen velger sære og sjeldne navn. Det blir jo mer variasjon, og de som velger disse navnene synes jo at de er fine! Jeg bryr meg i hvert fall heller ikke noe om navnet er på topp-ti eller ikke. Jeg ønsker det "vakreste og perfekte" navnet for barna mine uansett... Hvis et navn blir for mye brukt synes jeg liksom det går fra å være fint til å bli ordinært. For eksempel første gang jeg hørte Elias syntes jeg det var sååå fint og spesielt. Nå er jeg skikkelig lei av det navnet. Det har liksom mistet sin sjarm, blitt oppbrukt. Sånn er det hvertfall for meg, men sjønner at andre ikke har det på samme måten.
Gullunger Skrevet 18. mai 2012 #17 Skrevet 18. mai 2012 Hvorfor er det viktig at navnet ikke skal være populært? Har det egentlig noe å si? Jeg gikk i klasse med 4 Camilla'er men tenkte aldri noe over det. Ikke da jeg valgte til de to prinsessene mine heller, selv om Iselin ikke er kjempevanlig er Helene ganske ordinært - men det er perfekte navn for mine to uansett? Bare en tanke, jeg har fundert mye over navn til lilleprins og vanlig vs uvanlig selv Jeg er helt enig! Det at navn er populære, betyr jo bare at mange oppfatter de som veldig vakre! De blir ikke mindre fine fordi mange heter det Men for all del, jeg er glad at noen velger sære og sjeldne navn. Det blir jo mer variasjon, og de som velger disse navnene synes jo at de er fine! Jeg bryr meg i hvert fall heller ikke noe om navnet er på topp-ti eller ikke. Jeg ønsker det "vakreste og perfekte" navnet for barna mine uansett... Hvis et navn blir for mye brukt synes jeg liksom det går fra å være fint til å bli ordinært. For eksempel første gang jeg hørte Elias syntes jeg det var sååå fint og spesielt. Nå er jeg skikkelig lei av det navnet. Det har liksom mistet sin sjarm, blitt oppbrukt. Sånn er det hvertfall for meg, men sjønner at andre ikke har det på samme måten. Ja vi er forskjellige!!! Jeg synes fine navn ikke kan bli oppbrukt og miste sin sjarm. Men jeg har jo lest mange innlegg, der folk blir lei av navn, og der de sier navnet er oppbrukt. Men bra vi er forskjellige, da blir det større variasjon i navnene som velges!!! Lykke til med navnevalget! Håper dere blir fornøyd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå