Gå til innhold

jeg skal sette inn spiral i morgen. gjør det vondt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gruer meg veldig.

det er hormonspiral, og som om jeg ikke syns dette var skummelt nok. så var boksen jeg fikk med hormonspiralen 1/2 meter lang. og dama på apoteket lo og sa "den er ikke så stor inni altså".

hvordan var det når dere satt inn spiral?

Skrevet

Det gjør vondt,ja,men går over etterpå...

Skrevet

Dårlige nyheter :( JA det gjorde vondt......Men bare som et stikk, og så var det over. OG la meg bare si, det er det mest fantastiske prevensjonsmiddel som finnes på denne jord, rolls royce av prevensjonsmiddel som min gynekolog sa så fint:)

Går så bra så :)

Skrevet

gruer meg veldig.

det er hormonspiral, og som om jeg ikke syns dette var skummelt nok. så var boksen jeg fikk med hormonspiralen 1/2 meter lang. og dama på apoteket lo og sa "den er ikke så stor inni altså".

hvordan var det når dere satt inn spiral?

Bare litt ubehagelig :) Ikkeså farlig. Jeg satte inn kobbersprial, men tok den ut etter 8 mnd pga store mensblødninger og kraftige menssmerter. Men det var som sagt med kobbersåiral, har ikke prøvd hormonspiral. Lykke til, det går så fint og er fort over.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Jeg syntes ikke det var vondt i det hele tatt verken å ta ut eller inn, tok inn 12 uker etter fødsel tok ut 14 uker etter fødsel(ble en megge på hormonspiralen)

Så vondt gjorde det ikke på meg iallefall, jeg gruet meg også sinnsykt ikke gjør det :)

Skrevet

Hehe... Den er faktisk ganske liten. Det følger med innsettingsutstyr, det er derfor pakken er så lang. Selve spiralen er bare en brøkdel av den størrelsen ;)

Jeg synes ikke det var vondt å sette inn spiralen, mer litt ubehagelig slik det alltid er i slike situasjoner. Man kjenner det så klart, men smertefullt var det ikke. Ta en Ibux og en paracet før de drar, for dt kan være du får litt vondt i magen etterpå, og ha på deg/ta med truseinnlegg eller et lite bind. Du vil sannsynligvis småblø litt etterpå. Husk å spørre gynekologen om alt du måtte lure på. Lykke til :) (ps, jeg er superfornøyd med min spiral).

Skrevet

Jeg syntes ikke det var vondt i det hele tatt verken å ta ut eller inn, tok inn 12 uker etter fødsel tok ut 14 uker etter fødsel(ble en megge på hormonspiralen)

Så vondt gjorde det ikke på meg iallefall, jeg gruet meg også sinnsykt ikke gjør det :)

hahahahaha, jeg også var ganske vanskelig på røde dager det første året, men så gikk det seg til, nå sier mannen at jeg er snill som dagen er lang selv i "røde perioder" :)

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Haha det e rbra det har gått seg til! Jeg var et monster og faktisk bare lei meg gråt hele tiden og var dirkete slem mot alle unntatt mini min, så jeg tok den ut orket ike vente å se bare for å miste familie og venner på turen. Så her er det p-piller gitt...

Men er glad for alle den funker på, virker så greit å ikke huske på noe hver dag..

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Nei, gjorde ikke vondt for meg, kun en varmende følelse i livmoren. Ingen smerter, ingen kvalme, minimale blødninger og ingen feberfølelse. Husk å slappe helt i underlivet og pust rolig med magen.

Skrevet

Jeg syns det var litt vondt å sette den inn og ble derfor overasket når det noen timer ble veldig vondt i maven, ryggen og underlivet. Dette varte i to dager. Så blødde jeg i 4,5 mnd.

Mannen stakk seg på trådene så jeg måtte inn å klippe de helt av.

Detter dette har jeg ikke hatt noen problemer med den, men har mensen som normal.

Har hatt den i 4 år nå.

Skrevet

Jeg besvimte fordi det var så vondt. Og hadde mer vondt i timene etterpå enn jeg hadde under fødsel.

MEN, de aller fleste jeg har pratet med syns ikke det var vondt.

Skrevet

Jeg hadde kjempevondt, og etter 45 min konkluderte gynekologen at jeg måtte sette den inn i narkose fordi hun ikke fikk det til, AU! Så da ble det aldri noe spiral på meg....p-piller forever.

Skrevet

Litt ubehagelig når de setter korntang på livmorhslsen, etter det hadde jeg bare litt mensmurring. Jeg tok 600 mg ibux på forhånd. Satte den inn for 3 år siden. Ikke hatt en eneste blødning etter det. Digger det -:)

Skrevet

Ubehagelig å sette den inn.

Noen timer etterpå fikk jeg så vondt i livmora at jeg ikke kunne reise meg. Fjernet den halvannet døgn etter jeg fikk satt den inn pga intense smerter.

Skrevet

Merket det ikke en gang! Celleprøven var værre, og det er ikke vondt det heller :)

Skrevet

jeg fikk beskjed om å ta litt sterkere smertestillende 45 minutter før jeg skulle sette den inn, og det gikk bra den ene gangen. men gangen etter gikk det ikke så greit og måtte tilslutt gjøre det i narkose.

Gjest AnneS
Skrevet

Jeg besvimte fordi det var så vondt. Og hadde mer vondt i timene etterpå enn jeg hadde under fødsel.

MEN, de aller fleste jeg har pratet med syns ikke det var vondt.

Samme her dessverre :( Var kvalm og hadde vondt resten av dagen, kunne ikke på jobb og måtte kjøres hjem. Aldri mer sier jeg! Hadde mye bivirkninger også.

Skrevet

satte inn hormonspiral etter første fødsel.. ca tre mnd etter.. syns ikke det var det beste i verden, men heller ikke så forferdelig vondt som jeg hadde trodd.. men det var veldig ubehagelieg når de klemmer livmortappen for å få den åpen og stabil.. selve innsettinga merka jeg egentlig lite til.. men den knipinga gjorde meg fysisk kvalm..

jeg tok forøvrig ut min hormonspiral etter 8 mnd, pga vektøkning og mye smerter, hadde også konstante blødninger første 4 mnd, og ingen blødning etterpå.. jeg ble nervevrak av det egentlig... :)

nå etter fødsel nr to har jeg satt inn kobberspiral, og er strålende fornøyd! det var akkurat likt å sette inn i forhold til prosedyre og ubehag, men her hadde jg blødning i tre dager etter (som også var første mens etter fødsel) og har hatt to normale menstrasjoner etter, uten smerter elelr mye blod! :D eneste er at jeg har litt emr utflod noen dager, og det lukter litt "metall" - selv om det sikkert ikke er spiralen som står for lukta.. :P og enda bedre null hormoner og vektøkning<3

men nei, det er ikke så vondt at du bør grue deg, det verste er å ha noen glanende inn der med lys ;)

Skrevet

Jeg beklager å si at jeg syns det var helt forferdelig!

Jeg anstrengte kroppen så fælt fordi det var så vondt at når legen hadde fått det røret inn i livmoren som spiralen skal inn i for å komme inn i livmoren så anstrengte jeg kroppen så mye at jeg klarte å presse ut speculumet. Da måtte legen lirke og lure inn speculumet mens jeg hadde dette røret inn livmortappen og inn i livmoren. Det er det verste jeg har vært borti.

Attpåtil blødde jeg i fler måneder og ingenting legen gjorde klarte å stoppe blødningene så etter ett halvt års tid fikk jeg spiralen fjernet. Legen sa at mest sannsynlig var det noe feil med spiralen min og at jeg kunne få satt inn en ny gratis. Jeg sa bare til legen at det ikke kom til å skje. Jeg kommer aldri noensinne til å sette inn en ny spiral!

Som sagt, beklager det er ikke meningen å skremme deg! Jeg vet om flere som ikke syns det er vondt å sette den inn og som ikke kan tenke seg noen annen form for prevansjon.

Skrevet

jeg merket det knapt. Like "behagelig" som vanlig gu med celleprøve for min del. både og sette inn og ta ut

Skrevet

Jeg merket ikke at den ble satt inn. Det var som en vanlig gyn undersøskelse

Skrevet

Var ikke vondt å sette den inn, men jeg ble helt sykt uvel/kvalm/svimmel 5-10 minutter etterpå og besvimte nesten. En utrolig kjip opplevelse.. Men går jo bra for de fleste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...