mamma til s@lma Skrevet 15. mai 2012 #1 Skrevet 15. mai 2012 Hei jenter ! Hvordan synes dere er nå for tiden med buss kultur, eller generelt kollektiv transport ? Opplever dere at noen reiser seg for dere på bussen eller ? Jeg må trist innrømme at denne type kultur ikke finnes der hvor jeg bor. Har ikke opplevd eneste gang å få sitte når bussen eller t bane t r fullt , selv om jeg r høygravid med 4 uker til termin , da kan man ikke si at man ikke ser det, r ganske diger, he he . Senest i dag stod jeg hele veien , selv om det hang en plakat " takk for at du lar gravide få sitte " eller noe sånt.. Nå er jeg i ganske god form så jeg klarer som oftest å stå de 30 minuttene , men synes egentlig det er veldig trist . Folk sitter med nese i mobil eller ser litt overalt og later som de ikke ser meg .. Det r ikke sånn jeg skal oppdra barna mine .
Kaktus_86 Skrevet 15. mai 2012 #2 Skrevet 15. mai 2012 Usj det er ikke trivelig :/ De som later som de ikke ser høygravide kan ikke vite mye om hvordan det er å være gravid. Selv om man er i "god" form, så tar det på å stå så lenge, og hvis man faller risikerer man jo morkakeløsning. Uhørt. Har heldigvis opplevd at folk her i Trondheim har reist seg og latt meg sitte de aller fleste gangene. Men det er stort sett unge jenter og gutter som gjør. Andre voksne bare later som de ikke ser... skikkelig irriterende..
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 15. mai 2012 #3 Skrevet 15. mai 2012 Helt enig. Ingen som tar hensyn lengre, folk tenker bare på seg selv. Jeg sliter veldig med bekkenløsningen, så å stabilisere kroppen på humpete veier og skinner er ikke godt. Ikke i det hele tatt... Synes det er helt forferdelig, jeg reiser meg alltid selv når jeg ikke er gravid, for alle som trenger det. Eldre, gravide, foreldre som bærer småbarn, folk på krykker osv.. Lista er lang! Man blir rett og slett oversett. Det er kjempesynd, og det er denne generelle respekten som jeg synes forsvinner mer og mer i samfunnet.
ariel78 Skrevet 15. mai 2012 #4 Skrevet 15. mai 2012 Togpendla i forrige svangerskap, opplevde 1 gang at det var en dame som tilbød meg plassen sin..
OptimistHoppa Skrevet 15. mai 2012 #5 Skrevet 15. mai 2012 (endret) Åh, kjenner meg så igjen! Jeg har under 5 uker igjen og det synes mao. godt at jeg er (høy-)gravid Ikke en sjel reiste seg for meg på toget i går morges. Mange så på meg og helt klart på magen min også - før de PLUTSELIG ble veldig opptatt av aviser og mobiltelefoner - alt for å ikke bli den som reiste seg for meg. Enden ble at en søskenflokk på 8-12 år oppdaget meg. Jenta på 8 prikket meg i ryggen og lurte på om jeg ville ha plassen hennes. De hadde utenlandsk (afrikansk) bakgrunn... Hva skjer med nordmenn og vanlig høflighet?! Liker ikke utviklingen Endret 15. mai 2012 av OptimistHoppa
mvt Skrevet 15. mai 2012 #6 Skrevet 15. mai 2012 Jeg har lavt blodtrykk og får alltid en tøffere start på arbeidsdagen hvis jeg må stå hele veien på t-banen. En gang reiste en middelaldrende dame seg, ellers sitter folk der og later som ingenting. Tenker hver gang at jeg skal spørre noen om jeg kan få plassen deres, men gjør det aldri.. Føler det blir litt flaut selv om jeg er tydelig gravid. Irriterende! Snakket med en en annen gravid dame en gang. Hun fortalte at alle reiste seg da hun var gravid første gang og bodde i London. Der går visst gravide med en button der det står "Baby on board".
LillL Skrevet 15. mai 2012 #7 Skrevet 15. mai 2012 Huff! Har irritert meg over det samme! Når man står og venter utenfor dørene (for å slippe av folk) er det til tider folk som omtrent dytter for å komme først på! Så sitter de med nesa i boka/avisen/mobilen! Utrolig irriterende! Kan være flere ikke-gravide som trenger å sitte av en eller annen grunn, men jeg tviler på at alle må det!!! Forrige svangerskap tok jeg bilen og sto heller i lang kø på vei hjem, denne gangen skal jeg helst rekke barnehage osv! Æsj, gleder meg til permisjonen!!
mamma til s@lma Skrevet 15. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 15. mai 2012 Det er tydeligvis noe som er kommet for å bli ;-( På bussen som jeg tar om morgenen til jobb har det alltid vært nærmest slåsskamp om sitteplasser , før det ble synlig at jeg var gravid så pleide jeg å stille meg sånn at jeg stod nærmest mulig inngangsdøren , da fikk jeg nesten alltid sitte. Tenkte nå det var flaut å stille meg så strategisk og "slåss " siden ingen kan ta feil med magen min, men da ender det opp i at jeg r en av de få som står i 40 min på veien til Ullevål .. Dumme, naive meg , hva r det jeg tenkte på ? Livet er jungel .. Det verste er når jeg skal hjem fra jobb , da er det først 15-20min på bussen og så neste 30 min før toget kommer frem og jeg skal av . Da er jeg som oftest utkjørt etter å ha jobbet og gått og hjulpet andre i 8 timer , men alle har jo vært på jobb og alle er slitne , jeg er jo ikke syk , bare høygravid , da kan jeg vel like godt stå jeg..
Charlotte83 Skrevet 15. mai 2012 #9 Skrevet 15. mai 2012 Opplevde faktisk at en mann i 40 åra reiste seg for meg på t-banen her om dagen... Har bare 4 uker igjen, og det er slitsomt å stå så lenge... Jeg er alltid en som reiser meg for gamle damer og er veldig glad for at noen gjør det for meg den korte tiden det er aktuelt!
anna_duck Skrevet 15. mai 2012 #10 Skrevet 15. mai 2012 Bor ikke til sånn at jeg må ta buss og t-bane, men var ute for noe annet. Hadde et uhell mens jeg kjørte bil, og måtte stoppe langs veien. Satte på varselblink, satte på meg gul vest og gikk ut av bilen. Panseret oppe og prøvde fikse. Flere som så meg, at det var dame (har ganske langt hår) og den store magen var godt synlig under den gule vesten (vesten sluttet litt over midten av magen, så mesteparten av magen stakk ut under). Nå visste jeg hva det var feil og ordnet det, men det kunne jo ikke andre bilister vite. Ikke EN gjorde tegn til å stoppe!! Ikke en gang de som måtte stoppe bak meg for å vente på møtende trafikk for å komme forbi. Heldigvis at jeg klarte meg sjøl i den situasjonen - men en annen gang? Hva da? Og ennå du faktisk har plikt til å stoppe og hjelpe/spørre om de trenger hjelp i situasjoner i trafikken. Jeg har gjort det flere ganger, og sambo gjorde det senest for en mnd siden (han var den eneste - alle andre freste forbi i hundre...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå