Gå til innhold

Saus til stekt laks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en laksemiddag i morgen :)

hvilken saus er vanlig å bruke ?

Fortsetter under...

Skrevet

Sandefjordsmør eller hollandaise kanskje. Bruker bare en klatt med rømme til.

Skrevet

lofoten fiskesaus er veldig godt, men også bearnaisesaus faktisk. Eller vanlig hvit saus.

Skrevet

Vi bruker sandefjorsmør, blir kjempegodt.

Kok opp ca 1 dl matfløte med litt persille i, skru ned varmen og smelt inn ca 200g smør. Ikke la det koke etter at smøret er smeltet ned, da skiller sausen seg.

Skrevet

Creme fraiche og sweet chili saus. Super kombo til laks :)

Skrevet

Putter laksefilettene i en pose med mel, salt og pepper før steking. Og steker dem i rikelig med smør, som også blir litt krydder på potetene ved servering.

Og så har vi poteter til, og agurksalat med rømme.

SAUS til stekt laks??? Jaja... hver sin smak.

Annonse

Gjest Siklerotte
Skrevet

Synes det blir litt for mye med saus til en så fet fisk som laks. Litt crème fraîche eller rømme holder lenge.

Skrevet

Liker alt som er nevnt her, vil også tipse om carbonarasaus til laks, helst med pasta. Nam :)

Skrevet

Der jeg jobber bruker de bare å koke opp litt fløte med salt og pepper i panna som laksen er stekt i. Blir knallgodt!

Skrevet

Ravigotte og rømme er kjempegodt!

Skrevet

Jeg bruker en av de fiskesausene. Lofoten bruker jeg en del, eller hollandaise saus. Har oppi litt ekstra creme fraiche, sitron, fløte, ost og litt krydder. Får skryt av det :P

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Jeg steker opp løk og hvitløk med litt salt og pepper, og har i et fløtehus eller to (avhengig av hvor mange som kommer til middag.. ) Lar det putre sammen med oppskjærte grønnsaker, og steker sjampinjonger ved siden av. Når grønnsakene nærmer seg ferdig har jeg oppi laksebiter og lar alt småputre til laksen er gjennomvarm. Kryder med oregano, litt mer hvitløk og ingefær. Har i sjampinjongen til slutt, og serverer med pastaskruer eller kokt potet.

Du lager selvsagt som du vil, men fløtesaus som har fått trekke smak av maten som lages er veldig godt! Og så veldig veldig enkelt :)

Skrevet

Jeg tar litt av med rømmen, og spiser gjerne en halv boks. Nam! Vi har det hver uke. Saus har ti aldri, og det opplever jeg skjeldent noen servere ellers heller, men rømme er nesten standard hos alle.

Annonse

Skrevet

Jeg pleier bare å koke opp litt kremfløte og redusere den. Når den har blitt så tykk som jeg ønsker tilsetter jeg noen klatter med meierismør og en liten klype salt for litt mer smak :) Kjempe godt!

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Laks, pasta og grønn pesto er også kjempegodt :)

(Ikke akkurat saus den pestoen da, men god allikevel)

Skrevet

Jeg pleier å lage stekt laks, agurksalat, poteter, rømme og smeltet smør med gressløk til å ha over potetene. Nam nam.

Skrevet (endret)

Rømme! Det har kommet noen nye rømmesauser nå, fra Toro. Var gode :)

Evt kjøre følgende i blender: 1 mango, saften av 1/2 lime, 1 chili, en neve fersk koriander, 1/2 rødløk. Kjempegodt til laks :)

Personlig synes jeg fete sauser som hollandaise og sandefjordsmør blir for mektig til fet fisk som laks, men det er smak og behag.

Endret av Iselilja
Skrevet

da var laksen spist ;)

det ble lofoten fiskesaus, mmm så digg :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...