*Mamma09* Skrevet 14. mai 2012 #1 Del Skrevet 14. mai 2012 Jeg har en nydelig gutt på snart tre år, vi fikk han uten noe problemer. Har mistet i 2 SA og 1 MA. Var hos en overlege når jeg mistet for tredje gang. Han tok en blodprøve for å utelukke infeksjoner. Hadde en kort ul for å se at alt var borte. Han kikket på livmora og sa alt så bra ut. Neste gang jeg blir gravid, skulle jeg ringe han. For å få time og deretter få en hormonpille. Han trodde det var mangel på hormoner når jeg blir gravid som gjør at jeg mister. Noen som har erfaringer med dette? Erfaringer med hormonpiller? Hva innebærer det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143937026-har-mistet-tre-ganger-hva-skjer-neste-gang-jeg-blir-gravid/
Ville Vilde Skrevet 15. mai 2012 #2 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Hei, og velkommen inn hit! Det kan være mange grunner til at du mister. Noen har for lite hormoner, noen har for tykt blod, noen har missdannelser i livmora, noen er bare uheldige osv, osv.... Jeg vet ikke så mye om hormontilskudd, men hcg og progesteron (?) er vel de vanligste tilskuddene man får, tror jeg! Det er bra at legen tar det på alvor og har en plan for oppfølging neste gang. Det er ikke alltid enkelt å finne ut av hva som er galt, men et sted må man jo starte Jeg vil anbefale deg å lese litt her inne på forumet samt på www.habituellabort.com, slik at du har litt kunnskap til neste gang. Det har iallefall hjulpet både meg og legen min, og jeg er nå igang med min 4 graviditet på et år, og får full oppfølging hele veien! Masse lykke til når det blir din tur! Endret 15. mai 2012 av Ville Vilde Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143937026-har-mistet-tre-ganger-hva-skjer-neste-gang-jeg-blir-gravid/#findComment-144236902
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2012 #3 Del Skrevet 15. mai 2012 Hei, og velkommen inn hit! Det kan være mange grunner til at du mister. Noen har for lite hormoner, noen har for tykt blod, noen har missdannelser i livmora, noen er bare uheldige osv, osv.... Jeg vet ikke så mye om hormontilskudd, men hcg og progesteron (?) er vel de vanligste tilskuddene man får, tror jeg! Det er bra at legen tar det på alvor og har en plan for oppfølging neste gang. Det er ikke alltid enkelt å finne ut av hva som er galt, men et sted må man jo starte Jeg vil anbefale deg å lese litt her inne på forumet samt på www.habituellabort.com, slik at du har litt kunnskap til neste gang. Det har iallefall hjulpet både meg og legen min, og jeg er nå igang med min 4 graviditet på et år, og får full oppfølging hele veien! Masse lykke til når det blir din tur! Ikke meningen å kuppe tråden ,HI, men jeg lurer på noe... Hvordan kan man finne ut om man har for tykt blod? Jeg har blodprosent på nesten 15, vil det si at blodt er veldig tykt? (lurer fordi jeg har mistet i en MA) Masse lykke til videre begge to:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143937026-har-mistet-tre-ganger-hva-skjer-neste-gang-jeg-blir-gravid/#findComment-144238739
Ville Vilde Skrevet 16. mai 2012 #4 Del Skrevet 16. mai 2012 Ved utredning for habituell abort blir det tatt masse blodprøver som skal testes for mye forskjellige ting. Blant annet blodets evne til å koagulere. Dersom blodet har lett for å koagulere, har du en risiko for blodpropp i morkaka som kan stoppe oksygentilførselen til fosteret. Det er ikke alltid at den testen slår ut, derfor er blodfortynnende ofte det som blir prøvd ut først av medisiner. Jeg har i tillegg testet meg for genfeil som kan gi fare for blodpropp, siden min far og to søstre har fått påvist dette. Hos meg finner ikke legen noe spesielt, men jeg er henvist til gyn.avd på sykehuset for oppfølging og sannsynligvis får jeg blodfortynnende for sikkerhets skyld. Jeg er absolutt ingen ekspert, men jeg tror ikke blodprosenten har noe å si på koaguleringsevnen.... Kanskje noen andre vet noe mer enn meg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143937026-har-mistet-tre-ganger-hva-skjer-neste-gang-jeg-blir-gravid/#findComment-144239452
Desemberspire Skrevet 16. mai 2012 #5 Del Skrevet 16. mai 2012 Til Anonym; dette med tykt blod finner man ut gjennom blodprøver. Det er blodets koaguleringsevne som testes (tror jeg). Hvis du har mistanke, kan du forhøre med fastlegen din om muligheten for å sjekke dette. Jeg er usikker på om det har noe med blodprosenten å gjøre - kanskje noen andre som vet? Hvis du har for tykt blod, kan du få blodfortynnende ved neste graviditet. Til "mamma09": Trist å høre at du har vært gjennom dette. Har selv 2 SA og 1 MA. Hormonmangel tror jeg også at man finner gjennom blodanalyser. Det virker som en del får crinone uten å teste først, men det beste er kanskje å ta flere ulike prøver for å finne om det kan være noe som mangler? Hos meg var det ingen tegn på at noe skulle være galt, men så viste det seg at jeg har lavt stoffskifte (uten å ha noen symptomer på det!), og har fått medisiner for å regulere det. Om det hjelper gjenstår jo å se, men jeg er glad for at det ble tatt så mange prøver. Når du har mistet tre ganger har du jo også krav på å bli utredet. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143937026-har-mistet-tre-ganger-hva-skjer-neste-gang-jeg-blir-gravid/#findComment-144239463
*Mamma09* Skrevet 18. mai 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 18. mai 2012 Takk for svar Var hos spesialist idag, han fortalte at neste gang jeg blir gravid skal jeg få albyl E ( eller noe sånt) og hormonsprøyter. Så gjorde han en innvendig ultralyd for å se at alt så greit ut. At han ikke kunne se noen avvik i livmor/eggstokker. Mens han kikket fant han en sort runding såå.. Da ble det blodprøve. Han kunne ikke bekrefte at jeg var gravid, men med tanke på det som er der kunne han ikke avkrefte heller ( er isåfall veldig tidlig i graviditeten) Blir spennende å se til uka Hehe.. Håper jo så inderlig at det er en spire der, da begynner jeg på sprøyter og piller og får nær oppfølging. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143937026-har-mistet-tre-ganger-hva-skjer-neste-gang-jeg-blir-gravid/#findComment-144244519
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå