Gjest Hippoღ Skrevet 14. mai 2012 #1 Skrevet 14. mai 2012 Hva er galt med å bruke dentinox? Leste en plass at ei hadde hørt så mye negativt om det
Litle Peanut Skrevet 14. mai 2012 #2 Skrevet 14. mai 2012 Her er en link fra aftenposten: http://www.aftenposten.no/helse/article4207863.ece#.T7DwVsWioxh
Dini Skrevet 14. mai 2012 #3 Skrevet 14. mai 2012 Det med Dentinox har jeg sett her; http://www.aftenpost...ce#.T60s0dWAAkY gjelder vel helst overdreven bruk. og var vel jeg som skrev at jeg helst ikke ville bruke det
Gjest Hippoღ Skrevet 14. mai 2012 #4 Skrevet 14. mai 2012 Tusen takk for svar det er så mye man skal tenke på :/
mille260 Skrevet 15. mai 2012 #5 Skrevet 15. mai 2012 bruker det det..Tenker lite på at det er farlig.Har jo brukt dette i maange herens år og ingen har tatt skade av deg.Letter jo plagene på ungene også
FirstAidKit Skrevet 15. mai 2012 #6 Skrevet 15. mai 2012 Med fornuftig bruk, er det jo ikke farlig. Men hvis du tømmer hele flaska på en gom, ville jeg nok heller brukt kald bitering Dessuten inneholder ikke Dentinox like stor andel av det bedøvende middelet til at det er farlig ved normal - og fornuftig - bruk. Så kjør på, jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å bruke det! Norge er uansett så utrolig konservative når det gjelder reseptfrie legemidler. Det hadde aldri vært lov til å selge et slikt farlig stoff reseptfritt i norske apoteker anno 2012.
Nille 76 Skrevet 15. mai 2012 #7 Skrevet 15. mai 2012 For all del ikke hør på disse som fnyser bort advarslene rundt bruk av dentinox. Er nettop pga slike svar her inne at det advares mot slike forum fordi noen som tror de vet bedre enn ekspertene kommer med farlige råd her inne. Og i en slik tone at du er dum eller hysterisk hvis du forholder deg til advarslene og ikke hører på disse mammaene her inne istedenfor som mener det ikke er noen fare. Vi snakker tross alt om ens barns ve og vel, ikke om gulvet blir matt av ei såpe eller no. Og da hører man på ekspertene, ikke på mammaene her inne som ikke synes det gjør noe om man bruker et middel på barna som ekspertene advarer mot å bruke.
Nille 76 Skrevet 15. mai 2012 #8 Skrevet 15. mai 2012 bruker det det..Tenker lite på at det er farlig.Har jo brukt dette i maange herens år og ingen har tatt skade av deg.Letter jo plagene på ungene også Det var slik de sa om røyking også i gamle dager. Man har da røyka i uminnelige tider og ingen tar da skade av det... men vi vet bedre nå gjør vi ikke? Hvorfor fnyse bort eksperters råd?
Gjest Kira med en av hver Skrevet 15. mai 2012 #9 Skrevet 15. mai 2012 For all del ikke hør på disse som fnyser bort advarslene rundt bruk av dentinox. Er nettop pga slike svar her inne at det advares mot slike forum fordi noen som tror de vet bedre enn ekspertene kommer med farlige råd her inne. Og i en slik tone at du er dum eller hysterisk hvis du forholder deg til advarslene og ikke hører på disse mammaene her inne istedenfor som mener det ikke er noen fare. Vi snakker tross alt om ens barns ve og vel, ikke om gulvet blir matt av ei såpe eller no. Og da hører man på ekspertene, ikke på mammaene her inne som ikke synes det gjør noe om man bruker et middel på barna som ekspertene advarer mot å bruke. Jeg regner med at de fleste her inne er oppegående nok til å ta egne avgjørelser, og at disse er basert på en god miks av informasjon fra diverse kilder og egen fornuft.
januarbaby012 Skrevet 15. mai 2012 #10 Skrevet 15. mai 2012 Man kan bruke det opp til fem ganger. Jeg bruker det bare når.mini klør mye på gommene og er sint og urolig pga kløe/smerter I gommene. Ble Anbefalt av de på apoteket. Så hvis man ikke overdrever med å bruke det så er det ike farlig
FirstAidKit Skrevet 15. mai 2012 #11 Skrevet 15. mai 2012 Når folk skriver at "ekspertene advarer" så høres det ut som om det er et samstemt korps av forskere/leger/farmasøyter som advarer - det er det jo ikke. Faktisk, langt i fra. Statens legemiddelverk skal godkjenne medisiner før de tillates brukt på markedet. Der vurderer de, på medisinsk grunnlag, hvorvidt legemidler er forsvarlige. Siden middelet er til salgs i Norge, mener gruppen eksperter i Legemiddelverket at det er forsvarlig å bruke. At det finnes en artikkel som advarer mot et legemiddel trenger ikke bety noe. Journalister er selektive i sin kildebruk. En artikkel om at et legemiddel rettet mot barn potensielt sett er skadelig er en "nyhet", en sak om at et legemiddel ikke er det - vel, det er ikke en nyhet og kommer aldri på trykk. For å få på plass en "nyhet" er det derfor ikke uvanlig å ringe rundt til man finner noen som uttrykker den skepsisen journalisten trenger. Og, om jeg får lov til å si det: Sammenligningen med røyking er litt sviktende. Den medisinske, vitenskaplige og teknologiske utviklingen gir oss i dag helt andre muligheter til å teste og vurdere effekter av hva vi putter i kroppen, enn da man begynte å spekulere i om røyking kunne være skadelig. Men jeg er helt enig med alle som sier at man først og fremst skal lytte til ekspertene, la meg derfor anbefale følgende nettside: https://www.tryggmammamedisin.no/ hvor fagfolk gir deg råd, ikke synsere (som meg) på et forum.
1jente2gutter Skrevet 15. mai 2012 #12 Skrevet 15. mai 2012 Vil bare si at viss det er farlig med Dentinox med normal bruk, er det ikke lov å selge det her i norge, og hvertfall ikke på apotek! Jobber på apotek og vi skal forklare bruken osv! Spør derfor på apotek før dere hørrer med noen her inne!for mangen svelger det de leser og tror på alt! Bruk fornuft. Så er utrolig at flærre her inne kan påstå at det IKKE skal brukes da DET er DøDSFARLIG(ikke et ord jeg har lest her,men leser du mellom linjene så.......) Er jo ikke bra å overdrive bruken av paracet heller,det er hvertfall farlig og skader leveren raskere enn en tror...............
Dini Skrevet 15. mai 2012 #13 Skrevet 15. mai 2012 Selvfølgelig blir man litt skeptisk til bruken av et legemiddel det advares mot, men jeg skrev jo aldri at det var dødsfarlig (det er visst jeg som har startet diskusjonen ved at jeg nevnte at det kanskje ikke var helt bra, snakk om å la en fjær bli til 5 høns). Men kanskje overdreven bruk (som jeg har nevnt), ikke er helt bra da det KAN føre til det som står i aftenposten-linken. Men uansett så er det opp til hver enkelt mor å avgjøre hva de vil utsette barna sine for. Jeg bruker det, men bare hvis hun viser store ubehag/klør veldig i gommene. Har funnet ut at kalde eplebiter i baby feeder hjelper egentlig nesten bedre om noen trenger tips til å minske bruken Ikke la dere "provosere," det er jo snakk om å gjøre opp sin egen mening..
Nille 76 Skrevet 15. mai 2012 #14 Skrevet 15. mai 2012 Vil bare si at viss det er farlig med Dentinox med normal bruk, er det ikke lov å selge det her i norge, og hvertfall ikke på apotek! Jobber på apotek og vi skal forklare bruken osv! Spør derfor på apotek før dere hørrer med noen her inne!for mangen svelger det de leser og tror på alt! Bruk fornuft. Så er utrolig at flærre her inne kan påstå at det IKKE skal brukes da DET er DøDSFARLIG(ikke et ord jeg har lest her,men leser du mellom linjene så.......) Er jo ikke bra å overdrive bruken av paracet heller,det er hvertfall farlig og skader leveren raskere enn en tror............... Det er vel i overkant naivt å tro at det ikke selges noe på apotek som ikke er skadelig, du sier det jo faktisk selv også om paracet... Du er klar over at det er noen som tjener penger på det som selges? Det skal mye til før noe tas av markedet selv om man gjentatte ganger har sett at det kan være skadelig. Jeg vil uansett sørge for at det ikke er MIN unge som var den som gjorde at statistikken tippet andre veien og produktet ble trekt.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. mai 2012 #15 Skrevet 15. mai 2012 Bruk av Dentinox NAF ved tannfrembrudd bør begrenses - Plager ved tannfrembrudd er ikke alvorlige og kan normalt lindres uten bruk av lokalbedøvende midler, for eksempel ved hjelp av avkjølte biteringer. Legemiddelverket anbefaler derfor at bruken av Dentinox NAF ved tannfrembrudd begrenses, sier seniorrådgiver Hilde Samdal ved Seksjon for legemiddelovervåking. http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____83105.aspx Statens legemiddelverk anbefaler altså måtehold og begrenset bruk de også, så det er ikke bare noe journalister har kokt i hop som det antydes over her.
Gjest Hippoღ Skrevet 16. mai 2012 #16 Skrevet 16. mai 2012 Jeg bruker det fortsatt. Men holder meg til anbefalt døgndose. Jeg tror ikke det hadde vært reseptfritt om det var så farlig. Og i artikkelen står det at de ikke har funnet noen bivirkninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå