Gå til innhold

Symfysesmerter (samme som barseltiden)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått dette etter fødsel? Jeg fødte en stor gutt på nesten 4600 kg for 11 dager siden. Bekkenet, da særlig rundt/i symfsen føles mørbanket, og jeg blir ikke god. Kan nesten ikke stå/gå uten å bli helt utslitt! Da verker det når jeg ligge også. Noen med erfaring og evt. hvor lenge varte dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg hadde plagsom bekkenløsning i svangerskapet,og ja etter fødselen var det ikke bra! akkurat i symfysen og ut til hoftene hadde jeg mye vondt de 3 første ukene ca. ta det rolig, og tenk over hvordan du reiser deg,sitter,ligger osv. hjalp veldig for meg å legge ei stor pute mellom lårene/anklene om natta. ting lukket seg litt da.. og knipeøvelser syns jeg hjalp(!!) detble bedre for hver uke som gikk og da snuppa var 4-5uker gikk jeg gode turer med vogna,merket ubehag,men heilt overkommelig. ta tida til hjelp, det er jo under to uker siden fødsel.. og blir det ikke bedre de neste to ukene, da ville jeg kontakta legen og fått henvisning til fysio. god bedring til deg!

Skrevet

Hadde det samme her, fikk god hjelp av kiropraktor etter fødselen :)

Skrevet

Jeg fikk vondt i bekkenet og musklene(tror det var det hvertfall) etter min andre fødsel, som var styrtfødsel. Jeg klarte knapt å gå eller sette meg ned/reise meg opp den første uka.

Etter en uke var jeg sliten av å ha så vondt, så jeg begynte å ta litt smertestillende, Pinex og Naproxen. Da klarte jeg å gå litt mer.

Og for min del var det nok bare litt "trening" som skulle til, samt at jeg trolig hadde en liten "betennelsestilstand" som ga seg når jeg begynte å ta Naproxen. Ca 14 dager etter fødselen var jeg mye bedre.

Gjest Mafan
Skrevet

Ja man kan få vondt i bekkenet etter fødsel, og da er regelen den samme som under graviditet; IKKE provoser frem smerte unødig, ta hensyn, få hjelp og avlastning om du trenger det, slik at smertene ikke forverrer seg og i verste fall blir kronisk. Dette er viktig, jeg tok ikke hensyn til smertene etter fødsel, skulle på død og liv ut med vogn osv og har fremdeles vondt i bekkenet ti mnd etter fødsel. Er mye bedre nå da men det sitter i fremdeles. Symfysesmerter går som regel alltid over men det kan ta tid! Noen sliter i flere mnd etter fødsel men bare vær tålmodig og ta hensyn så skal du se at det slipper. Dersom du ikke er bedre etter barseltiden, dvs 6 uker, bør du ta kontakt med en fysioterapuet som kan bekken eller en annen type behandler som har erfaring med bekken for å få videre veiledning ifht behandling og eventuelt trening. Man får gratis fysioterapi i seks mnd etter fødsel, fra den dato man starter behandlingen, dersom man har bekkenproblemer etter svangerskap.

Lykke til!

Skrevet

Signerer mafan! Ta det for all del helt med ro!!! 71/2 md siden fødsel her. Og sliter mye enda! Fikk bekkenproblemene helt på slutten av svangerskapet, så var igrunnen ikke plaget mens jeg var gravid.

Selv om det er drit kipt å sitte i ro endel uker nå, så gjør det! Det er bedre enn å fortsatt måtte sitte i ro 7 md etter fødsel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...