Gå til innhold

Noen her som kuttet ut/trappet ned kaffeinntak eller generelt koffeininntak i prøvetiden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I januar da jeg ble gravid drakk jeg sikkert 7 kopper kaffe om dagen frem til jeg fant det ut, da ble det en om dagen i stedet. Riktignok endte det opp med MA uten fosteranlegg, men i flg legene hadde det ingen sammenheng. Men jeg prøver definitivt å drikke mindre når vi prøver nå. Holder meg som regel til 1-2 kopper kaffe om dagen. Jeg drikker lite annet med koffein. Om jeg får lyst på mer kaffe er det jo mer smaken jeg vil ha, så jeg drikker en del kopper med koffeinfri også. Hjemme har jeg nespressomaskin og vanlig trakter, og nespresso sine koffeinfrie kapsler er gode! (intenso og lungo, ikke den midtfarga) Og til vanlig trakter har jeg kjøpt koffeinfri kaffe fra Stockfleths. På jobben har jeg ikke koffeinfri i øyeblikket, drikker kun om morgenen fordi den er ikke noe god. Men har planer om å kjøpe instant coffe som er koffeinfri.

Så etter en lang utredning om megselv er vel egentlig tipset mitt å erstatte de fleste av de koppene dine med koffeinfri kaffe. I hvert fall halvparten om du skal følge "rådet" de gir ang fruktbarheten :)

Jeg drakk også 10 kopper om dagen för. Siden det dröjer med å bli gravid, så har jeg gått ned til 1-2 kopper om dagen, det kan jo ikke skade liksom. Forsöker å begrense pepsi max drikkingen også, det er visst max 1 liter om dagen man bör drikke av det, for det er mye koffein i det også.

Jeg tenker at det har kanskje litt med hvor mye man sliter med å få det til? For min egen del blir jeg ganske lett gravid, og har pleid å kutte på koffein fra positiv test. Bare sånn holde meg innenfor myndighetenes anbefalinger. Men etter to tidlige spontanaborter valgte jeg å kutte koffein helt etter eggløsning, og denne gangen har det gått bra. Det er vel med all sannsynlighet tilfeldig, men når man har hatt litt trøbbel føles det bra å vite at man i alle fall har gjort det man kan. De sier at koffein utover anbefalingene dobler risikoen for spontanabort, og det vil jo kunne skje før ikm også, altså at man ikke blir gravid.

Jeg tenker at det viktigste er å finne et nivå man er komfortabel med. Man kan ikke ta alle hensyn hele tida, man skal leve også. Men hva man er komfortabel med kan jo endre seg hvis man sliter. 10 kopper er jo veldig mye mer enn anbefalingene da...

Takk for tips om koffeinfri kaffe, mye man ikke tenker på;-). Det er smaken jeg er ute etter også, ikke koffeinen. Det er barte det at vi har en sånn innebygd kaffemaskin som maler hele bønner, og det er den deiligste kaffen! Finnes det hele bønner uten koffein?

Anna t; ja huff, 10 kopper (om ikke mer)er mye, og de er ikke små heller! Må uansett kutte ned inntak. Jeg har vel egentlig blitt grei fort gravid de andre gangene, men sist mistet jeg i SA. Og selfølgelig har jeg lurt på da, om det hadde noe med det store inntaket av kaffe å¨gjøre (selv om jeg egentlig ikke tror det). Men som du sier så er det greit å vite at man har gjort det en kan selv for å unngå SA.

Så lenge du kjøper på en "kaffebutikk" så kan du kjøpe hele bønner som er koffeinfrie. I hvert fall på Stockfleth, Kaffebrenneriet, Starbucks (om man er en tur i utlandet og kjøper det der, for er altfor dyrt på den på Gardermoen) og sikkert andre sånne småbutikker også. Jeg aner ikke om de har det på dagligvaren.

Annonse

Gjest Østfold-80

Hvorfor ikke bare leve som du gjør hele tida???

Må da ikke bli helt hysteriske! Jeg visste ikke at jeg var gravid før jeg var 8uker,vi prøvde ikke heller egentlig så kom som et sjokk!

Men da sa jeg til fastlegen at jeg hadde vært mye ute å drukket og festa i den tida,han sa det ikke hadde noe å si. Mange som ikke vet,og gjør "normale" ting. Alt gikk bra med oss og jenta vår!:)

Jeg la jo self det livet på hylla da vi fant det ut,men kaffe og brus kan ikke være så farlig!? Jeg hadde jo dilla på pepsi og,drakk myyyyyeee hver dag!!!

Hvorfor ikke bare leve som du gjØr hele tida???

Må da ikke bli helt hysteriske! Jeg visste ikke at jeg var gravid fØr jeg var 8uker,vi prØvde ikke heller egentlig så kom som et sjokk!

Men da sa jeg til fastlegen at jeg hadde vært mye ute å drukket og festa i den tida,han sa det ikke hadde noe å si. Mange som ikke vet,og gjØr "normale" ting. Alt gikk bra med oss og jenta vår! :)

Jeg la jo self det livet på hylla da vi fant det ut,men kaffe og brus kan ikke være så farlig!? Jeg hadde jo dilla på pepsi og,drakk myyyyyeee hver dag!!!

Dette er det mest hjernedØde innlegget jeg har sett i dag. Er du fra en annen planet,eller? Det er bare flaks for dere at det gikk bra med jenta deres, for mange som har drukket alkohol etc så gjØr det dessverre ikke det. Man skal fØlge rådene til mattilsynet og helsedirektoratet, alt annet er uansvarlig.

Du gjØr selvsagt som du vil, men det blir fullstendig hjernedØdt å spre det dumme budskapet ditt, tenk om noen skulle finne på å tro deg!

Jeg kuttet ut alt av te og kaffe før den mnd jeg ble gravid. Det var egentlig pga magesmerter jeg kuttet koffeinet, men da satt spiren og gitt!

Før startet jeg alltid dagen med en stor kopp grønn te, og drakk mange kopper av både te og kaffe i løpet av dagen.

Det kan selvfølgelig være et sammentreff, men vi hadde prøvd i et år..

Liten bit nerdeinfo på slutten; grønn te hemmer faktisk opptak av folat, og bør unngås ved graviditet/ folattilskudd. ;)

http://www.nifab.no/faktaark/groenn_te

Mer copy paste:

Effekter i Graviditet

Gravide og ammende kvinner anbefales ikke å drikke grønn te. Koffein er igjen en av de stoffer som bør unngås i svangerskapet. Tanniner og katekiner er andre kjemikalier i grønn te som kan være forbundet med risiko i svangerskapet. Ifølge BenefitsofGreenTea. info, har overdrevent forbruk av grønt vært knyttet til et redusert nivå av folat hos gravide kvinner, noe som kan føre til nevralrørsdefekter hos babyer. Ammende kvinner anbefales å unngå drikke med koffein, slik at de ikke passerer koffein til barna sine i deres morsmelk.

Anemi

Grønn te inneholder tanniner, som i store mengder kan blokkere opptaket av jern i blodet. Dette kan føre til anemi, særlig blant noen kvinner som allerede er i fare for lavere jern nivå.

Takk grynet for god informasjon;-)))). Jeg tenker at uansett er jeg en altfor stor forbruker av kaffe, og at det generelt ikke er bra, prøving eller ikke. Så de siste dagene har jeg drukket 3-5 kopper, og satser på å holde meg til tre kopper kaffe i fremtiden.

Absolutt viktigst og mest kos for meg på morgenen! Og til deg over et sted her som nevnte noe om overhysterisk; jeg er absolutt ikke det, det finnes en gylden middelvei;-).

Jeg leser mye om ditt og datt, og synes da det er spennende å høre hva andre tenker om saken!! :-))

Annonse

Takk, og værsågod :)

Akupunktøren min anbefalte meg forresten å slutte med kaffe med en gang da jeg startet hos henne. Jeg kuttet litt ned, men inntok nok en del koffein likevel..

Gjest Østfold-80

Kjære anonym bruker... Jeg er ikke fra en annen planet,og jeg er da såpass voksen at jeg vet jo at man ikke skal drikke når man er gravid!!!

Men når man ikke planlegger å bli gravid,og er ung og på farta så tar man seg gjerne noen fester!:) (jeg visste ikke at jeg var gravid self)

Jeg har ikke "råda" noen til å holde på sånn,jeg bare mener at brus og kaffe kan man drikke. Må ikke hisse deg sånn opp..hehe.

• 4 uker senere...

Hei, HI her! Siden innlegget her så har jeg kuttet drastisk i kaffeinntaket. Det er jo ikke sunt å overdrive uansett prøver eller ikke prøver :rolleyes: . Men jeg ble altså gravid denne pp som jeg kuttet ned til 2-3 kopper kaffe pr dag, motsetning til de 10-15 koppene jeg drakk før :o .

Om dette er tilfeldig vet ikke jeg, men det har helt sikkert ikke hatt en negativ virkning :blink: .

Tilfeldig eller ikke, GRATULERER! :D

Iflg matportalen.no bør man bare drikke 1-2 kopper med kaffe(koffeinholdig sådann) mens man er gravid, men det vet du sikkert.

Og det kan jo hende det går med deg som med veldig mange andre gravide - kaffelysten forsvinner ;)

takk tyr82 :P . Håper jeg kommer i mål denne gangen!!

Da får jeg vel kutte enda en kopp da kanskje, håper som du sier at jeg skal miste lysten på kaffe litt automatiskt :blink: .

Takk, vi begynner å bli en del der så det er hyggelig, håper det går veien for alle sammen :) :)

Jeg mista heelt lysten på kaffe på søndag, da var jeg 6 uker. Så denne uken har jeg ikke drukket en eneste kopp. :o

Jeg er så "heldig" at jeg blir stressa av for mange kopper med kaffe. Aller helst skulle jeg ha drukket ti for dagen, for det er så godt :) Men jeg må klare meg med max tre til vanlig. Nå når vi er prøvere drikker jeg kun to.

Var kjekt med den infoen om grønn te, er stort sett bare den teen jeg drikker, for det skal liksom være så sunt. Hadde aldri trodd at det kunne være skadelig. Og jeg har i tillegg mangel på folat og b12 i kroppen...

Tusen takk :)

Eg drikk to-tre koppar kaffi kvar dag, men drikk tidvis også ein god del te. Bør eg då halde meg til koffeinfri, dersom eg blir gravid? Eg drikk kaffi pga koffeinen, i alle fall om morgonen. Bør kanskje ikkje drikke grønn te når ein prøver å bli gravid heller då?

Grønn te er ikke spesielt bra for gravide. Hindrer dannelse av nye blodårer til en viss grad, og det ønsker man jo ikke. I tillegg inneholder det ko koffein. Siste fra forskningen er at mer enn en kopp kaffe hver dag medfører større fare for sa og naturligvis samtidig gjør det vanskeligere å bli gravid. Artikkelen ligger på 'Bli gravid' på klikk.no et sted, husker ikke hva den heter.

Tilfeldig eller ikke, GRATULERER! :D

Iflg matportalen.no bør man bare drikke 1-2 kopper med kaffe(koffeinholdig sådann) mens man er gravid, men det vet du sikkert.

Og det kan jo hende det går med deg som med veldig mange andre gravide - kaffelysten forsvinner ;)

Å der fikk du rett! Min kjære kaffekopp var brått ikke så kjær i dag morges. Sammen kaffen lenge i munnen før jeg klarte å svelge, og kjente egentlig at j ble litt kvalm av den... Dette er jo bare fint for en kaffiman som meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...