Gå til innhold

Dere som lyktes med ferber-metoden!

Anbefalte innlegg

Dette er et innlegg for å få høre hvordan dere som brukte ferber metoden gjorde det, og hvordan dere opplevde det!

DET ER IKKE EN DISKUSJON OM FERBER-METODEN ER OK ELLER IKKE, Så VÆR Så SNILL IKKE BLAND INN SLIKE "det ville jeg aldri gjort", "det er skadelig" osv.-innlegg. Den debatten er jeg klar over og "lei av".

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143936765-dere-som-lyktes-med-ferber-metoden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg brukte Ferber akkurat, men gråte gjorde han ;-) Jeg forsøkte først å legge ham ned en milliard ganger, men det funket jo ikke, så da fikk han stå der og gaule. Ga ham fem minutter før jeg skulle gå inn, uansett. Da tiden hadde gått hørte jeg at han holdt på å gi seg, og etter syv minutter sov han. Et drømmescenario, selvfølgelig, men bare det at jeg hadde satt en frist på fem minutter gjorde det enklere for meg å gjennomføre. Senere har vi vel brukt opp-ned-metoden ( eller noe som ligner) dersom han har hylt og vi har hørt at han har "låst seg". Han har aldri kommet ut av soverommet etter leggetid og er i dag, tre år gammel en drøm å legge. Han var 9 mnd da vi tok "skrikekuren".

Min jente skrek, og skrek, og skrek, og skrek, jeg trøstet, satt ved siden av, gikk ut , gikk inn, flere dager i rad. Det nyttet rett og slett ikke med mitt barn. Nå sover vi i samme seng og sover bedre enn noensinne begge to. Det har jeg tenkt å fortsette med til hun er så stor at vi kan prate om saken.

Benyttet meg av en mild variant av "skrikekur" i samråd med Karin Naphaug. La henne for kvelden, synger en sang går ut og lar hun skrike/sutre i 2 min(har på stoppeklokke). Går inn å legger henne ned i sengen, roer henne helt ned i max 10 min, går så ut lar henne skrike i 4 min, så i 6,8 og 10 min. Hvis ikke hun er roet etter 10 min så begynn med 2 min også oppover igjen. Dette gjelder barn som er minimum 9-10 mnd, før det anbefalte hun det ikke.

Det funket fint her, brukte bare 2 kvelder og kom bare opptil 8 min på intervallen før hun sovnet. Begge foreldre må være enig, ja de kan skrike så du skulle tro noen dreper dem(min blir bare sinna og det er ikke tårer) så man må stålsette seg.

Dette gjorde vi da ingenting annet funket; samsoving, endring av rutiner, byssing, sove oppå¨meg i sofaen osv, osv.

Er du usikker kontakt hs eller Sovekarin.no, der kan du få et opplegg eller andre råd.

Sorry mange skrivefeil.

Annonse

Vi brukte "Ferber light" som jeg like å kalle det. Vi la jenta, som var rundt året, sang god natt-sanger som vanlig, slukket lyset, sa god natt og gikk ut. Det var selvsagt ikke spesielt populært for henne som hadde hatt en mor/far som hadde dullet med henne i timesvis for å få henne til å sovne, attpåtil flere ganger om natta i tillegg, fordi hun fikk jo belønning for å våkne. Hun hylskrek i 2-3 netter, hovedsaklig fordi hun var sint, så godtok hun at slik var det, vi hadde satt grensen for at nok var nok, og natt var natt. Dette begynner å nærme seg 1,5-2 år siden nå, og vi har så og si aldri problemer med leggingen. Unntak er såklart når hun er syk.

Jeg lot henne skrike i rundt 5 minutter i slengen før jeg gikk inn og sa at det er natt, før jeg gikk fra henne igjen. Hun hørte at vi var ute i stuen. En slik metode er 100% uproblematisk, og jeg fulgte dette rådet (takk Gud!!!) som jeg fikk fra helsesøster.

Lykke til!

Jeg diskuterte metoden med en psykolog på fredag,det er IKKE skadelig uansett hva dereredde ufaglærte mødre mener om saken.Er faktisk værre og dille og dalle barnet i søvn,løfte opp hver gang de skriker og generelt la de få``viljen``sin ustanselig.Alle jeg vet om som har turt å prøve metoden har lykkes innen 3 dager.

Når min yngste var 9mnd bestemte vi oss for at nå var det på tide med rutiner på sovingen.

Jeg sto utenfor soverommet og så på klokken. Gikk inn hvert 2min. Trøstet han til han ble helt rolig og la han ned igjen.

Tok 20min første kvelden, 20min 2 kvelden- Siden har han lagt seg uten noe problem.

Du må også huske at gode søvnrutiner begynner allerede på morningen. Du må legge til rette for at barnet sover nok og til rett tid gjennom hele dagen Du må også få lagt han til rett tid på kvelden. Man må prøve seg frem. Overtrøtte barn er veldig vanskelig å legge!

Med førstemann begynte jeg litt for tidlig. Han var bare 5mnd, jeg var mye alene og ganske ung. Så skulle jeg gjort det på ny ville jeg ventet til han var litt eldre. (Han er i dag en veldig trygg og god 6-åring. Virker ikke traumatisert;))

Lykke til!

Jeg mener at ingen barn skal ligge alene å gråte. Ha døren åpen slik at barnet hører deg, gå litt inn og ut, trøst masse og kos masse så går det nok bra til slutt!

Deres lykkes ikke med Ferber metoden. Ungene gir bare opp. De gråter ikke for å være utspekulerte og vrange. Så vis dere føler at dere lykkes så vær så god. Eneste dere oppnår er babyene ikke får respons for gråt er den eneste måten de klarer å gi uttrykk for sine behov.

Gjest Heartbroken

Jeg er sikkert naiv og uvitende, men hva er det som er så forferdelig med denne metoden?

Da jeg hadde baby sist for ca 15 år siden, gjorde vi det på den metoden uten å ha hørt om Ferber eller gråtekurer, vi måtte bare prøve alt for å hjelpe barnet med å finne roen selv om kveldene. Barnet ga opp, det er riktig, men det å gi opp kravet om stadig å bli tatt opp av sengen er da ikke farlig? Det er jo til barnets beste å få god søvn.

Et barn som gråter hver gang det legger seg, er som regel ikke redd eller engstelig, men det vil ha selskap og har ikke "vett" nok til å skjønne at det er viktig med god søvn. I mine øyner er det å hjelpe barnet med å finne søvnen å være snill med det, og at det å la barnet styre på i timesvis hver kveld misforstått snillhet. På samme måte som det ikke er snilt å la barn bestemme kosthold og regler forøvrig selv.

Annonse

Jeg brukte metoden da gutten min var 2 år gammel (etter råd fra hs). Før det måtte jeg legge han i sengen min og ligge der til han sovnet. For han ville aboslutt ikke sove i sengen sin og kunne skrike lenge hvis jeg ikke lå der med han.

Anyway, da han ble 2 år, brukte jeg metoden. Og det gikk mye bedre enn det jeg hadde trodd.

1. dagen gråt han i litt over 1 time. Gikk inn hver 10. min og la han ned og brettet dynen over han. Sa ikke noe eller rørte ved han.

2. dagen gråt han i ca. 40 min. Gjorde akkurat det samme som jeg gjorde første dagen.

3. dagen gråt han da jeg la han i sengen. Så gikk jeg ut, og han gråt i enda 5 min. til. Men så ble det stille. Gikk inn for å sjekke og da hadde han lagt seg ned og sovnet.

Og etter dette har han alltid ligget og plapret med seg selv i sengen før han sovnet, uten å gråte.

Vi gjorde dette, uten å bevisst bruke "ferber-metoden". Da var hun 10 måneder gammel, og hver kveld når hun skulle legges måtte en av oss bysse henne til hun sovnet, for så å legge henne FORSIKTIG ned slik at hun ikke våknet - for da var det på an igjen.. Det tol som regel mellom30 min og en time å få lagt henne hver kveld.

Vi begynte så å legge henne ned og la henne gråte litt. Vi lot henne holde på i et par minutt før vi gikk ut igjen. Så ventet vi litt lengre før vi gikk inn igjen. Den første kvelden tok det nesten to timer å få henne til å sovne.. Kvelden etter tok det kanskje 15 minutter, og dagen etter sovnet hun helt selv etter et par minutt :) I dag er hun 3,5 år og sovner uten problemer hver kveld, og har gjort det siden vi begynte med dette :)

Skjønner ikke hvorfor folk har så problemer med denne metoden. Min jente har ikke tatt noe skade av det, blid og glad hver dag :) Hun er relativt selvstendig, og det hadde hun nok ikke vært om jeg hadde fortsatt å bysse henne hver kveld. De har godt av å lære å sovne selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...