Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #1 Skrevet 13. mai 2012 føles litt sånt. uansett hvor jeg snur meg er det en trampoline hos folk. vi har ikke trampoline. ikke skal vi ha det heller. barn blir så lett skadet på trampoline. vi vil ikke stå ansvarlig for skader. lurer litt på er jeg den eneste som ikke liker at barna ikke hopper på trampoline. ??
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #3 Skrevet 13. mai 2012 Ikke så lett å bli skadet om de har sikkerhetsnett.. Kjempeflott at barn får beveget seg og får stimulert grovmotorikken/kroppsbeherskelse.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #4 Skrevet 13. mai 2012 Nei, her har vi heller ikke trampoline. han kan godt hoppe litt hos andre, men da passer jeg på hele tiden. Vil ikke ha halve nabolaget her for å hoppe i trampolinen, eller det ansvaret det følger med..
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 13. mai 2012 #5 Skrevet 13. mai 2012 Hehe Kan ikke skjønne at det kan bli så store skader så lenge man har sikkerhetsnett og den blå kanten for å beskytte mot fjørene. Setter man i tillegg begrensning på maks en (eller to) på trampolina om gangen så er man jo ganske sikra? Man kan jo ikke beskytte de mot alt heller i denne farlige verden, det meste er jo skadelig til en viss grad, men trampoline er jo i tillegg både gøy og god trening!
Tigerpote Skrevet 13. mai 2012 #6 Skrevet 13. mai 2012 Jeg har altfor små barn til at trampoline er aktuelt, men tenker det samme som deg hi
magica fra tryll Skrevet 13. mai 2012 #7 Skrevet 13. mai 2012 Du er sikkert ikke den eneste, men jeg kjenner ingen som ikke liker at ungene hopper på trampoline.
Gjest Heartbroken Skrevet 13. mai 2012 #8 Skrevet 13. mai 2012 Å hoppe pÅ trampoline er god trim, godt for koordinasjon og styrke og skikkelig gøy At du nekter barna dine dette pga at det kan skje ulykker, er selvsagt opp til deg, bare vær forsiktig sÅ ikke frykten din begrenser utviklingen til barna. Vi har hatt trampoline i 15 År, og med klare regler og sikkerhetsnett rundt har vi aldri hatt et uhell - og det er sikkert brukt hundrevis av timer pÅ den.
Serepta Skrevet 13. mai 2012 #9 Skrevet 13. mai 2012 Vi veide mye for og imot, men kjøpte til slutt trampoline til vårt da 4 år gamle barn. Kjøpte den minste de hadde i butikken, tror den er 240 cm i diameter. Da er den for liten til at mange kan være oppå samtidig, og tar ikke opp hele hagen. Den har selvfølgelig sikkerhetsnett. Vi plasserte den også på baksiden av huset (rekkehus) slik at den kun er tigjengelig om man går gjennom huset og ut stuedøren. Da har vi også fullstendig kontroll på hvem som bruker den, og når. Og med enkle regler som : Alltid lukket igjen sikkerhetsnett, og ingen salto + + er det ukomplisert. Har hatt den i fire år nå, og har ikke hatt noen som har skadet seg. Så : så lenge man tar soen forhåndsregler, trenger det ikke være så farlig. Og det er flott at ungene er i aktivitet.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #10 Skrevet 13. mai 2012 Hvor gamle barn har du , HI? barna mine er 4 og snart 2. min 4 åring har alt begynt å mase etter trampoline. ja er fint barn får bevege seg. men fins andre måter å gjøre det på også.. er ikke for trampoline. var venn med ei som ble alvorlig skadet og endte i rullestol etter å ha hoppet på trampoline. så for oss så skal det ingen trampoline inn her. kan ikke hindre barna andre steder men hvertfall her
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #11 Skrevet 13. mai 2012 Synes det er litt skummelt jeg også, men skjønner at jeg ikke kan nekte henne det. Det er jo gøy og de er i aktivitet. Men jeg passer godt på, setter grenser for hvor mange som hopper av gangen og at det er sikkerhetsnett på trampolina hun skal hoppe. Jenta mi er 4 år og har en nakkeskade, så jeg er nok litt ekstra forsiktig.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #12 Skrevet 13. mai 2012 Det blir skader siden foreldre ikke lærer ungene å overholde regelen om at det kun skal være en unge av gangen på trampoliner. Slappe foreldre som ikke orker følge med eller ikke tør å bli upopulær blandt barna.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #13 Skrevet 13. mai 2012 Nei, jeg har kjempet i flere år nå, for at mine ikke skal få. Hørt så mange eksempler på unger som har skadet seg på trampoline. Og datteren til en venninne, som da var åtte år, kaver fortsatt etter å ha skadet seg nå syv år senere. Hun er operert flere ganger, og må kanskje slite med skaden resten av livet.
Gjest Heartbroken Skrevet 13. mai 2012 #14 Skrevet 13. mai 2012 Hvor gamle barn har du , HI? barna mine er 4 og snart 2. min 4 åring har alt begynt å mase etter trampoline. ja er fint barn får bevege seg. men fins andre måter å gjøre det på også.. er ikke for trampoline. var venn med ei som ble alvorlig skadet og endte i rullestol etter å ha hoppet på trampoline. så for oss så skal det ingen trampoline inn her. kan ikke hindre barna andre steder men hvertfall her Vi kjenner en gutt som syklet med hjelm, falt stygt og døde, men vi kan ikke nekte barna å sykle fordet. Det å leve er en risiko i seg selv, man kan bare ta fornuftige forhåndsregler og håpe at det går bra.
Mamma´n til lillemor Skrevet 13. mai 2012 #15 Skrevet 13. mai 2012 Jeg er også engstelig for trampoline. Nå er ikke jenta vår tre enda, så det er ikke et tema enda, men jeg hadde i utgangspunktet tenkt at vi ikke skulle ha. Eg synes man må overholde en om gangen og får litt angst når jeg ser 4-5 stk samtidig. Men mamma sa noe en gang, kanskje det ikke er så dumt å ha der i egen hage, så har vi kontrollen over hva hun gjør. I Andres hager kan vi ikke alltid se, og følge etter henne. Så jeg skal ikke si at det ikke blir trampoline hos oss. Kanskje kjøper vi for å lettere vite at hun følger våre regler.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2012 #16 Skrevet 13. mai 2012 Her er yngste 11 år, og har nettopp fått trampoline. Og da med det jeg kaller innernett som nett. Da er det festet innenfor fjærene, så de kan ikke ramle ned i fjærene med beina heller. Dette er den sikreste måten å ha trampoline på. Og det er ekstremt god trim for ungene Og det er moro Jeg må også si at der er virkelig mange andre ting som er "farlig" i lek. Gå på murkant, og ramle for å oppleve at leppa er spjæret. Ramle på skarpt leketøy, og bli kuttet av det. Turne i rekkverk på butikker, og slå seg omtrent helseløs når man ramler ned fra det. Skli i trapp(2 trinn bare), og trenge ambulanse pga ryggsmerter, pustestopp og besvimelse(her var jeg sikker på at beste resultat ville være rullestol, altså). Ungene mine har aldri skadet seg på trampoline, selv uten nett, men jammen meg har det vært mye annet og virkelig alvorlige skader av helt vanlige og dagligdagse ting. Da jeg var liten, var der ingen som passet på hva vi gjorde når vi lekte. vi klatret i ekstremt høye og store trær, vi badet med tenåringsvakt, i vannet hos besteforeldre. Vi spiste kronisk på istapper, samme hvilken farge de hadde. Vi akte i bilveien. Ja, vi gjorde mye farlig, men for oss var det moro, og samtidig lærerikt. I dag får jo ikke ungene bruke kroppen naturlig, og alt skal være så sikkert at vi like godt kunne holdt ungene inne på sofaen . Barn Må lære, og de trenger nedturer for å mestre til slutt
Fire småtroll Skrevet 13. mai 2012 #17 Skrevet 13. mai 2012 Jeg liker ikke at ungene hopper på trampoline jeg heller, men vi har trampoline likevel. Må innrømme at det er mange andre ting jeg synes er skumlere enn trampoline også, at de løper i full fart ned en bakke, at de lager hopp til sparkesykkelen, at de kjører ned trapper med skateboard og "railer" på rekkverk på skateboard, at de sykler i full fart i skogen på offroadsykler osv osv osv. Når man ser alt gutter driver med blir plutselig hopping på trampoline ganske uskyldig Nå begynner guttene mine å bli store da, 8 og 11 år gamle, men jeg kan jo ikke nekte de å være aktive. Synes det er skummelt at 4-åringen klatrer opp i epletreet også jeg, men det må hun nesten få lov til. Da jeg gikk på skolen tryna en klassekamerat i slalombakken og ble lam fra livet og ned, likevel kan jeg ikke nekte guttene mine å stå slalom. Heller ikke å hoppe o.l. med snowboard. Får bare håpe de overlever disse årene og at skadene ikke bli værre enn evt brekte ben. Heldigvis er de flinke til å bruke hjelm, for som jeg sier, et ødelagt ben kan du leve et godt liv med, værre om det er hodet som sprekker... Trampoline er langt fra det farligste ungene dine kommer til å drive med, tro meg. Vi mammaer må virkelig leve med hjertet i halsen en stund, men vi må bare være glad vi har friske og aktive barn.
optimist77 Skrevet 13. mai 2012 #18 Skrevet 13. mai 2012 (endret) Vi skal kjøpe trampoline til vår treåring. Blir jo med sikkerhetsnett og polstring mot fjærene. Vi skal jo ha regler for bruk, men, siden han liker å være i aktivitet, har god motorikk osv., så er dette noe vi ønsker å utvikle og oppmuntre han til. Jeg er overhodet IKKE redd for at ulykker skal skje, det kan like gjerne skje når en sykler med hjelm, eller faller ned fra et klartrestativ for den saks skyld. En kan ikke sy puter under armene på ungene heller, vi må lære dem å være forsiktige, men, vi kan ikke være hysteriske heller. Da jeg var liten, så var det ikke snakk om hjelm når det gjaldt sykling osv., men, vi lærte da å være forsiktige og bruke "hue". Selv i dag så får enkelte panikk bare barn klatrer i epletrærne i hagen... Endret 13. mai 2012 av optimist77
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 13. mai 2012 #19 Skrevet 13. mai 2012 Hvor gamle barn har du , HI? barna mine er 4 og snart 2. min 4 åring har alt begynt å mase etter trampoline. ja er fint barn får bevege seg. men fins andre måter å gjøre det på også.. er ikke for trampoline. var venn med ei som ble alvorlig skadet og endte i rullestol etter å ha hoppet på trampoline. så for oss så skal det ingen trampoline inn her. kan ikke hindre barna andre steder men hvertfall her Vi kjenner en gutt som syklet med hjelm, falt stygt og døde, men vi kan ikke nekte barna å sykle fordet. Det å leve er en risiko i seg selv, man kan bare ta fornuftige forhåndsregler og håpe at det går bra. Enig med Heartbroken her altså. En jeg kjenner skadet seg da han datt ned fra et tre, men jeg nekter allikevel ikke barna mine å klatre.
Fruen i huset Skrevet 14. mai 2012 #20 Skrevet 14. mai 2012 Jeg vokste opp med en overbeskyttende mor, og til og med jeg fikk hoppe på trampoline Husker jeg både hoppet utenfor (ja, dette var før sikkerhetsnettets tid), fikk støt av fjærene og fikk "knekk" når jeg hoppet med andre, men det gikk jo bra, til alt hell. Hele nabolaget hoppet hos oss (var eneste med trampoline på den tiden), og har aldri hørt om skader. Og som sagt var dette uten sikkerhetsnett..
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #21 Skrevet 14. mai 2012 Naboen har satt opp sin trampoline på betongunderlag og uten nett, den "blå ringen" mangler også. Der har ikke mine barn lov å hoppe. Vi har selv trampoline som står på plenen med sikkerhetsnett, og der kan de hoppe alt de orker.
Eeniemeenie Skrevet 14. mai 2012 #22 Skrevet 14. mai 2012 føles litt sånt. uansett hvor jeg snur meg er det en trampoline hos folk. vi har ikke trampoline. ikke skal vi ha det heller. barn blir så lett skadet på trampoline. vi vil ikke stå ansvarlig for skader. lurer litt på er jeg den eneste som ikke liker at barna ikke hopper på trampoline. ?? Dattra min på 3,5 år bruker å hoppe på trampoline hos mormor og morfar (for vi har ikke det hjemme, vi bor i blokk:-), Må ærlig innrømme at jeg har litt hjerte i halsen når hun hopper. Men heldigvis hopper hun så forsiktig, og det er sikkerhetsnett rundt trampolina. Dessuten følger jeg jo med hele tiden, noe annet er uansvarlig synes jeg iallefall, når det kommer til såpass små unger! Bruker selv trampolina til trim :-P
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #23 Skrevet 14. mai 2012 For ikke så mange år siden var det en gutt på 6 år som hoppet på trampoline mens foreldrene ordnet seg til alle skulle reise bort i bursdag. Dette var trampoline med sikkerhetsnett. Uten at jeg helt forstår hvordan hadde denne gutten klart å få viklet seg inn i noe i sikkerhetsnettet slik at han ble kvalt. Foreldrene fant han hengende kvalt i sikkerhetsnettet. MEN, dette er blant ulykker og ting som skjer svært sjeldent. Som eksempelet over her hvor en gutt syklet av og døde. En kan ikke beskytte barna mot alt som kan skje. ulykker skjer, og det er veldig uheldig, men som oftest og i de aller fleste tilfeller så går det bra. Mitt barn har ikke trampoline, men det er fordi vi for øyeblikket leier en leilighet og ikke har plassen til det. Når vi skal kjøpe, så blir det en vurderingssak. men som sagt, barn må få utforske seg og få bevege seg fritt uten å stå i bånd pakket inn i bobleplast.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #24 Skrevet 14. mai 2012 Vi skulle ikke ha trampoline, men vi fikk av en nabo som ungene hadde vokst fra. Så da takket vi ja og har ikke angret på det i ettertid. Syns det faktisk er bedre å ha hagen full av unger som hopper enn at ungene er andre steder og hopper som jeg ikke ser de. Nå har vi hatt den i 5 år og det har bare vært ett og annet blåmerker de har fått. Jeg pakker ikke ungene inn i bobleplast, de skal få lov til å leke og gjøre det unger skal gjøre. Av fire unger så er det bare to som har skadet seg her i huset, hun ene måtte sy etter å ha herjet for mye i sofaen, hun andre brakk en arm sykkel. Selv husker jeg at jeg støtt og stadig fikk blåveiser og måtte plastres sammen, men alvorlig skadet ble jeg aldri. At vi fikk lov å ha en stor slenghuske i skogen med grusete underlag er meg ett under, men eneste skade som ble av den var en forstua arm til ei jente. Så jeg tror unger som får utforske og lære seg selv å kjenne blir flinkere til å unngå skader enn de som aldri får lov å bli nok kjent med kroppen sin og dens grenser.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2012 #25 Skrevet 14. mai 2012 Vi skulle ikke ha trampoline, men vi fikk av en nabo som ungene hadde vokst fra. Så da takket vi ja og har ikke angret på det i ettertid. Syns det faktisk er bedre å ha hagen full av unger som hopper enn at ungene er andre steder og hopper som jeg ikke ser de. Nå har vi hatt den i 5 år og det har bare vært ett og annet blåmerker de har fått. Jeg pakker ikke ungene inn i bobleplast, de skal få lov til å leke og gjøre det unger skal gjøre. Av fire unger så er det bare to som har skadet seg her i huset, hun ene måtte sy etter å ha herjet for mye i sofaen, hun andre brakk en arm sykkel. Selv husker jeg at jeg støtt og stadig fikk blåveiser og måtte plastres sammen, men alvorlig skadet ble jeg aldri. At vi fikk lov å ha en stor slenghuske i skogen med grusete underlag er meg ett under, men eneste skade som ble av den var en forstua arm til ei jente. Så jeg tror unger som får utforske og lære seg selv å kjenne blir flinkere til å unngå skader enn de som aldri får lov å bli nok kjent med kroppen sin og dens grenser. Kunne ikke vært mer enig! Har en venninne som er helt hysterisk engstelig for datteren sin og setter så utrolig store begrensninger på henne. Ungen er den mest klønete ungen jeg vet om, hun får jo knapt lov til å løpe fordi "hun kan dette å slå seg". Kjenner ingen som har vært mer på legevakten enn den ungen, faller i trappa og får hjernerystelse, detter ned fra gyngehesten og brekker en arm osv osv. Ungen eier ikke kroppsbeherskelse for hun får jo aldri øvd den opp. Nei la barna herje, det er slik de blir sterke, får god kroppsbeherskelse og unngår skader!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå