Gå til innhold

Vi har satt opp trampolinen som de eneste i nabolaget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og barna flokker seg her.

Hvilke regler har dere?

Vi har max 3 men helst to. Er de 4 her må de hoppe 2 og 2, men er de 3 sammen kan de hoppe om de ikke er voldsomme. Mitt barn er 5 og nabobarna på 10 får ikke hoppe samtidig da de er ville og styrer voldsomt. De leker jo i grunn ikke med barnet mitt heller, men kommer over som følge av at småsøsken kommer over.

Igår endte det med at mitt barn sto for det meste og ventet siden noen var store og noen små, og det ble mange. Kjenner at jeg syns egentlig ikke dette er greit. De fleste har trampoline selv men bare ikke giddet sette den opp.

Hvilke regler har dere? Er den åpen for de som ønsker?

Vi låser selvføgelig den når vi ikke er hjemme.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg vill bedt de store barna gå hjem, rett og slett.

Om det plutselig var en gjeng 10-åringer som hoppet mens ditt barn sto og så på ville jeg gått bort og sagt at nå har dere store fått prøve så nå må dere gå å finne på noe annet for det er de små som skal hoppe her hos oss nå.

Skrevet

Vi har selv ikke trampoline, siden hagen vår er på størrelse med et frimerke. Allikevel hender det at vi er hos noen som har og da er det kun en person på trampolina om gangen. Dette fordi jeg vet om tre barn som har fått bruddskader som følge av å hoppe på trampoline sammen med andre. Det skal ikke mer til at en lander samtidig som den andre skal ta sats, er man uheldig så ender man opp på legevakta.

Skrevet

[quote name=Annthe og gutta :)' timestamp='1336910550' post='144232283]

Vi har selv ikke trampoline, siden hagen vår er på størrelse med et frimerke. Allikevel hender det at vi er hos noen som har og da er det kun en person på trampolina om gangen. Dette fordi jeg vet om tre barn som har fått bruddskader som følge av å hoppe på trampoline sammen med andre. Det skal ikke mer til at en lander samtidig som den andre skal ta sats, er man uheldig så ender man opp på legevakta.

Ja, jeg er sykepleier selv så vet det er mange bruddskader. Max 3 har jeg mens de enda er så små, og da er det bare snakk om de små. De får verken ta salto eller lande på annet enn føtter.Ofte sitter de i trampolinen og spiller stigespill, leker med dukker/bamser o.l. De er ikke så ville av seg disse små. De store får kun være 1 av gangen.

Skrevet

Ville innført aldersgrense på trampolina! Kun for barn under f.eks 7 år.

Skrevet

Jeg vill bedt de store barna gå hjem, rett og slett.

Om det plutselig var en gjeng 10-åringer som hoppet mens ditt barn sto og så på ville jeg gått bort og sagt at nå har dere store fått prøve så nå må dere gå å finne på noe annet for det er de små som skal hoppe her hos oss nå.

Takk for svar. Jeg gjorde det igår da nabojenta dro med seg 5 venninner hit siden lillesøsteren var her. Jeg lot de rett og slett ikke hoppe i det hele tatt. Vet at de store, og noen av de små er her kun grunnet de ikke har fått opp egen.

Annonse

Skrevet

Tantebarnet mitt på 12 får hoppe. Hun bor i samme vei og hun vil jeg ikke nekte.

Ellers er det en god idè.

Lar dere ellers alle hoppe bare fordi de popper innnom hagen? Gjelder det alt av leker? At alt er for alle så lenge en kommer innom, selv om en ikke bruker leke sammen.

Kjenner jeg syns dette er litt vanskelig.Barnet mitt er en drøm når det gjelder å dele så ikke det det bunner i. Syns bare det blir litt sånn merkelig at en skal legge til rette for hvemsomhelst. Jeg ville jo ikke delt alt jeg hadde om en ukjent dukket opp;)

Skrevet

her får våre barn og barn som er på besøk hoppe. Om noen kommer i hagen kun for å hoppe får de ikke det.vi er ingen lekeplass og våre barn skal ikke stå i kø på egen trampoline.

Skrevet

Det er eigaren av trampolina som får smekken.

Skrevet

hadde latt de som er på besøk bruke trampolinen! og siden det blir så stor "trafikk" i hagen deres, ville jeg nok sagt at ingen bare kunne komme for å hoppe! kun de som er på besøk hos deres barn!

Skrevet

Det er eigaren av trampolina som får smekken.

Det vet de fleste og tror ikke det var problemstillingen her.

Jeg er enig med 15.38. Selv om man har trampoline e man jo ikke noen lekeplass og syns at egne unga skal få bruke den når de vil uten å må vente på tur heile tia.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg opplevde problemet på kroppen selv da vår trampoline var ny, og nesten ingen andre i nabolaget hadde. Jeg valgte å bestemme at bare mine barns venner fikk hoppe på trampolina. Vi hadde seriøst stor trafikk i hagen av unger jeg aldri hadde sett før.

Jeg snakket med foreldrene til mine barns venner, og avklarte med dem at deres barn fikk lov å hoppe. Alle andre ble sendt hjem. Jeg likte ikke konseptet med at vilt fremmede og mye eldre barn skulle bruke min hage som offentlig lekeplass, mens mine barn skulle være nødt til å stå og se på. Det var jo våre barns leker.

Skrevet

Vi har ikke satt opp trampolinen i år, for vi trenger nytt nett og tror egentlig at hele er klar for utskiftning. Den har stått her i mange sesonger og blitt brukt veldig mye så fjærene er ganske strekt.

Men her har ungene fått beskjed om at de skal hoppe etter hvem som er på den. Så er det småunger på den, skal det hoppes veldig forsiktig. Sisten og stivheks er noe de som oftes gjør når det er mange på trampolina, og det fungerer veldig greit når det er unger i alle aldere på trampolina samtidig. Skal de lage salto eller andre ting som bein og armer går i alle retninger er det bare lov med en på trampolina omgangen. Og er det mange som vil leke på trampolina, må de gjøre noe alle kan, altså får ikke en lov å hoppe alene der.

Ungene våre har også fått beskjed om at de kan si at de vil leke alene. De skal få lov til å leke alene om de ønsker det, hagen vår trenger ikke å være invadert av ørten unger hele tiden. Ungene syns det er litt skummelt å si dette, men de har sett at de andre ungene respekterer dette så de har blitt tryggere på dette.

Har også sagt at naboer ikke får være i hagen vår når vi ikke er hjemme, det blir også respektert. (vi har to nabohus og de ungene får være der når vi ikke er hjemme, trampolina er igrunn alles men den står hos oss siden alle husene kan se den fra hagen og vi har plass. To av de ungene går på ungdomskolen så de er jo store også, han som er mindre er også såpass stor at han kan være der uten altformye pass, og vi naboer er alle enige om disse reglene. Vi fikk trampolina av den siste naboen i husklynga vår)

Men disse reglene blir respektert, og jeg har ikke måtte passe på at de blir respektert på mange år. Men nå er vi så heldige å bo i en gate der små og store unger leker med hverandre, alle passer på hverandre og ingen blir utestengt.

Annonse

Skrevet

Vi har ikke satt opp trampolinen i år, for vi trenger nytt nett og tror egentlig at hele er klar for utskiftning. Den har stått her i mange sesonger og blitt brukt veldig mye så fjærene er ganske strekt.

Men her har ungene fått beskjed om at de skal hoppe etter hvem som er på den. Så er det småunger på den, skal det hoppes veldig forsiktig. Sisten og stivheks er noe de som oftes gjør når det er mange på trampolina, og det fungerer veldig greit når det er unger i alle aldere på trampolina samtidig. Skal de lage salto eller andre ting som bein og armer går i alle retninger er det bare lov med en på trampolina omgangen. Og er det mange som vil leke på trampolina, må de gjøre noe alle kan, altså får ikke en lov å hoppe alene der.

Ungene våre har også fått beskjed om at de kan si at de vil leke alene. De skal få lov til å leke alene om de ønsker det, hagen vår trenger ikke å være invadert av ørten unger hele tiden. Ungene syns det er litt skummelt å si dette, men de har sett at de andre ungene respekterer dette så de har blitt tryggere på dette.

Har også sagt at naboer ikke får være i hagen vår når vi ikke er hjemme, det blir også respektert. (vi har to nabohus og de ungene får være der når vi ikke er hjemme, trampolina er igrunn alles men den står hos oss siden alle husene kan se den fra hagen og vi har plass. To av de ungene går på ungdomskolen så de er jo store også, han som er mindre er også såpass stor at han kan være der uten altformye pass, og vi naboer er alle enige om disse reglene. Vi fikk trampolina av den siste naboen i husklynga vår)

Men disse reglene blir respektert, og jeg har ikke måtte passe på at de blir respektert på mange år. Men nå er vi så heldige å bo i en gate der små og store unger leker med hverandre, alle passer på hverandre og ingen blir utestengt.

Hehe, ja kan hende barna passer på hverandre men virker ikke som dere foreldre gjør det. Masse barn og stiv heks på trampolinen??

Kunne heller ikke lese av innlegget til HI at det er snakk om utestengelse? Er det utestengelse om en ikke vil ha hele nabolaget i trampolinen?

HI: skal rett være rett skal det kun være 1 av gangen i trampolinene. Vi kjører max 2. Og da kun barn som er på besøk, ikke de som bare vil hoppe.

Skrevet

Du har ansvaret for alle som hopper på trampolinen i din hage enten du er der eller ikke. Sikkerhetsnett er derfor et must. Vet om noen som krevde skriftlig erklæring fra foreldrene for at barna skulle hoppe (var også de enste med trampoline i nærmiljøet).

På en side er det koselig at alle barna samles hos dere, men når det ikke er for å leke med dine barn og det er fordi foreldrene ikke har satt opp sine trampoliner, synes jeg du skal være tydelig på det. Nå er det mine barn med venner som hopper. Dere må gjerne være her og se på. Snakk med foreldrene dine om å sette opp trampolinen i hagen deres.

Skrevet

Jeg syns de andre foreldrene burde passe på også. Sønnen vår ble veldig ivrig på å skulle besøke naboen en periode. Da kunne han si "jeg går på besøk til ***" for så å løpe bort og rett inn i hagen uten å ringe på for å spørre om han faktisk ville være med å leke. Men han var 3år da og da er det ikke like lett å skjønne at det ikke er greit. Vi ga klar beskjed om at hvis han ville gå å leke med nabogutten, så var det helt greit, men da måtte han faktisk gjøre det og ikke bare gå rett bort til trampolina.

Vi har i ettertid fått trampoline selv og heldigvis er det såpass mange i nabolaget som har trampoline at det sjeldent er noe problem med at det kommer noen på besøk kun for å bruke den. De eneste som er en del eldre som har brukt den er nabobarna og de leker med sønnen vår innimellom ellers også, så det syns jeg er helt greit. Når de er på besøk er vi strenge med at det kun er en som hopper av gangen.

Ved forsiktig hopping av barn i samme alder, er det greit at de er flere på, men da er det ingen voldsom hopping og ikke lov å stupe kråke el. Barna våre på 2 og 5 kan være der samtidig, men da må eldste ta hensyn og ikke hoppe for høyt, det fungerer veldig bra. Hvis de ikke tar hensyn, må den som ikke gjør det ut.

Barn som er 5år eldre og som aldri leker med barnet ditt ellers syns jeg det er helt greit å sende bort. Si at det er hyggelig at de vil komme på besøk, men at de da må komme for å leke med barnet ditt og ikke kun for å hoppe på trampoline. Jeg tror nesten jeg hadde sagt når de er mange der at ettersom de er så mange får ingen lov til å hoppe og de må heller leke med noe annet. Kjedelig for sønnen din, men det tar sikkert ikke veldig lang tid før de som kommer kun for den har forsvunnet og da kan jo de som er igjen og som faktisk leker med sønnen din bruke den.

Skrevet

Jeg syns de andre foreldrene burde passe på også. Sønnen vår ble veldig ivrig på å skulle besøke naboen en periode. Da kunne han si "jeg går på besøk til ***" for så å løpe bort og rett inn i hagen uten å ringe på for å spørre om han faktisk ville være med å leke. Men han var 3år da og da er det ikke like lett å skjønne at det ikke er greit. Vi ga klar beskjed om at hvis han ville gå å leke med nabogutten, så var det helt greit, men da måtte han faktisk gjøre det og ikke bare gå rett bort til trampolina.

Vi har i ettertid fått trampoline selv og heldigvis er det såpass mange i nabolaget som har trampoline at det sjeldent er noe problem med at det kommer noen på besøk kun for å bruke den. De eneste som er en del eldre som har brukt den er nabobarna og de leker med sønnen vår innimellom ellers også, så det syns jeg er helt greit. Når de er på besøk er vi strenge med at det kun er en som hopper av gangen.

Ved forsiktig hopping av barn i samme alder, er det greit at de er flere på, men da er det ingen voldsom hopping og ikke lov å stupe kråke el. Barna våre på 2 og 5 kan være der samtidig, men da må eldste ta hensyn og ikke hoppe for høyt, det fungerer veldig bra. Hvis de ikke tar hensyn, må den som ikke gjør det ut.

Barn som er 5år eldre og som aldri leker med barnet ditt ellers syns jeg det er helt greit å sende bort. Si at det er hyggelig at de vil komme på besøk, men at de da må komme for å leke med barnet ditt og ikke kun for å hoppe på trampoline. Jeg tror nesten jeg hadde sagt når de er mange der at ettersom de er så mange får ingen lov til å hoppe og de må heller leke med noe annet. Kjedelig for sønnen din, men det tar sikkert ikke veldig lang tid før de som kommer kun for den har forsvunnet og da kan jo de som er igjen og som faktisk leker med sønnen din bruke den.

her er jeg veldig uenig.

Når jeg setter opp trampolinen for barna våre kan jeg ikke nekte dem bruke egne leker for at andre barn, som ikke er inviterte kommer i hagen vår. HVa lærer en dem da? At det er ok å bare dukke opp i hagene til folk og som om ikke det er nok; alle skal ta hensyn til den som dukker opp.

Jeg hadde bedt dem å gå rett og slett. En hage er ikke noe offentlig sted.

Gjest Miryks
Skrevet

Jeg ville nekta hvemsomhelst å hoppe.

Barn SKAL lære seg at hager er ikke allemannseie, heller ikke lekene der.

Her ble hagen brukt som snarvei før vi flytta hit, og det tok med 8 mnd å få folk til å slutte med det.

Det ble kasta søppel osv, og folk klarte ikke å gå forbi uten å kose med bikkja. Noe som resulterte i at hun begynte å tro at ALLE mennesker skulle hilses på når vi gikk tur.

Skrevet

Tantebarnet mitt på 12 får hoppe. Hun bor i samme vei og hun vil jeg ikke nekte.

Ellers er det en god idè.

Lar dere ellers alle hoppe bare fordi de popper innnom hagen? Gjelder det alt av leker? At alt er for alle så lenge en kommer innom, selv om en ikke bruker leke sammen.

Kjenner jeg syns dette er litt vanskelig.Barnet mitt er en drøm når det gjelder å dele så ikke det det bunner i. Syns bare det blir litt sånn merkelig at en skal legge til rette for hvemsomhelst. Jeg ville jo ikke delt alt jeg hadde om en ukjent dukket opp;)

Her har vi ikke trampoline, men en god del andre uteleker. Kommer det noen hit fordi de vil leke med lekene og de ikke leker med noen av barna mine sender jeg de videre.

De kan leke her om de leker med barna mine og da får alle dele likt. Men barn som kommer for å leke og overser ja noen til og med utestenger mine fra å leke med de og med sine egne leker, er ikke velkommen her.

Jeg hadde aldri latt mer en en hoppe om gangen om de er litt store, for da hopper man mer vilt og ikke mer en om de er små og ikke får til de store hoppene.

Og ingen når barna mine ikke hadde vært ute.

Man er jo som eier av trampolinen ansvarlig om noen skader seg.

I tillegg hadde jeg ikke latt en stor mengde barn komme for å hoppe slik at mitt eget barn bare ble stående og se på mesteparten av tiden.

Da hadde jeg sent hjem de store som ikke faktisk leker med baret mitt.

En ti åring kan fint leke med en femåring og begge ha det gøy men når det er en venneflokk på 3+ så store så sier det seg selv at de ikke er der for å leke med barnet.

Noe man hadde merket fort om man hadde gitt beskjed om at nå var det hoppe stopp for dagen, da hadde vel ikke så mange vært tilstede lengre.

Det er ikke offentlig lekeplass så syntes det er greit å rydde unna de som ikke er faktiske lekekamerater av barna som bor i huset.

med så mange i hagen og ikke minst på trampoline (om de så bare er en og en oppå ) så trenges det jo en voksen til å holde oppsyn mer eller mindre hele tiden for å unngå at det sklir ut og at ingen skader seg. En jobb jeg hverken orker eller ønsker ihvertfall.

Skrevet

Takk for gode svar alle sammen.

Jeg må nok bare bli strengere og håpe at resten av foreldrene i nabolaget gidder sette opp egne trampoliner snart:)

Noen av de store barna bruker være her uansett men når de drar med seg sine venner igjen blir det for mye. Syns også det blir feil at den som eier leken skal stå mest å vente på å få bruke.

Skrevet

Det skal bare være en om gangen på trampoline.

Skulle ønske dere foreldre kunne lære ungene deres det.

Skrevet

Vi bor i vertikaldelt bolig og har trampoline. De ved siden av har ikke. Vi har ett barn, dem har to. Med en gang vårt barn går ut for å hoppe kommer de og joiner. Når vårt barn vil gjøre noe annet går de igjen, de har nemig null interesse av leke med henne. Vil bare benytte anledningen til å hoppe. De er tvillinger og året eldre enn mi. De leker aldri med andre men hvisker og tisker bare de sammen.

De har fått beskjed idag faktisk om at de ikke er velkommen lenger om de ikke er her for å leke.

Gidder ikke å bli utnyttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...