Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har termin til høsten med mitt andre barn ( første er skolegutt) og lurer på om jeg egentlig trenger å gå i barselgruppe? jeg er 37 år, så de fleste andre mødrene er sikkert yngre, og jeg er redd for at man ikke skal ha så mye til felles annet enn at man er mor liksom? Hva er deres erfaringer? Jeg var ikke i barselgruppe med førstemann fordi vi flyttet til en ny bydel like etter fødselen, og jeg falt ut av systemet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette med barselgruppe er jo frivillig. Men hvis su går, så finner du jo fort ut om du trives i gruppen eller ikke.

Skrevet

På helsestasjonen jeg tilhører prøver de å plassere mødre som er i samme situasjon i samme barselgruppe. Altså at unge mødre har en egen gruppe, og litt eldre mødre har sin. De forskjellige grupper for de som er førstegangs mødre, og de som har barn fra før. Jeg venter nummer tre og kommer til å gå i en barselgruppe med mødre som også har fått sitt tredje barn. Dette gjør de fordi man er i en ulik livssituasjon og lurer på ulike ting.

Jeg vet ikke hvordan det er på din helsestasjon, men det går jo an å forhøre seg ?

Skrevet

Takk for tips damer:) skal sjekke litt ut, og som dere sier: det er jo mulig å vurdere dette etterhvert som man kjenner på kjemien med de andre i gruppen. Og blir det travelt så trenger man jo ikke treffes så ofte?

Skrevet

Jeg ville sjekket det ut og heller takket nei etterpå. Det gjorde en i vår gruppe og det var helt greit for alle oss andre det. Sjansen er jo også der for at man møter noen som man setter stor pris på utover at man bare har barn på samme alder!

Skrevet

Jeg har aldri gått i barselgruppe. Venter nummer 3 nå, og har vel egentlig ikke planer om å gjøre det denne gangen heller ;)

Har alltid hatt mange venninner som har fått barn samtidig som meg, så har vel ikke helt følt behovet..

Skrevet

Selvsagt må du ikke det, det er jo bare et tilbud - ante ikke det var noe system, trodde man måtte oppsøke slikt om man var interessert?

Jeg prøvde barselgruppe med førstemann, men syntes egentlig ikke det var noe for meg. Jeg sto derfor over med andre mann (men da var vi mange venninner som fødte samtidig), og jeg har heller ingen planer med tredje.

For noen er det et nesten så man blir venninner, for andre er det eneste man har felles at man er mødre, og da blir sånne grupper mer tvungent .

Skrevet

Jeg hadde gått for å se.I min først barselgruppe var aldersforskjellen over 10 år på noen.Noen var 25 mens andre var 38 og noen imellom.

Dette er 5 år siden og vi treffes ennå til jentekvelder;)

Gi det en sjanse og hvis du ikke føler det er noe for deg så trenger du ikke å være med lenger:) .

Skrevet

Jeg følte meg veldig utafor i den barselgruppa jeg gikk i sist, men det var nok fordi jeg bare hadde ett barn, mens de andre hadde eldre barn, og HS henvendte seg mye til deres "utfordringer". Ikke fikk vi noe spesiel kontakt utover barselgruppen.

Denne gangen vil jeg nok undersøke litt mer før jeg sier ja til ny barselgruppe. Det hadde vært hyggelig å kunne vært sammen med noen som var i ganske lik familiesituasjon og alder :)

Skrevet

Hei HI :)

Min første gutt var 3 år da lillebror kom januar ifjor og jeg var ikke int i barselgruppe... Men så gikk ukene. Jeg trodde jeg hadde nok å gjøre, men kjente meg så ensom...

Gruppen for min mnd var over, så jeg fikk hive meg med gruppen som fødte mnd etter meg. Der møtte jeg 9 super jenter!! De yngste var 26år og den eldste var 39år. Jeg var da 35år og av oss så var 2 stk i 20-årene og 8 stk i 30-årene. Jeg regnte ut gj.snittet og havnet på 33 år - og det er ikke feil :) 4 av oss 10 fikk førstemann, så der er ogs å noe..

På bakgrunn av min erfaring, så anbefaler jeg deg å møte opp, se hvilke jenter som er der og om det er noen du kan tenke degf å være sammen med. Da har du i hvertfall et valg :)

Vår tredjemann kommer i november og jeg er 36år og jeg kommer til å møte opp på barselgruppe, så ser jeg hva jeg får ut av det.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...