Gå til innhold

Bruker du underskjørt til bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gjør du det i så fall, og hvilken bunad har du? Skal alle bunader ha det egentlig?

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

jeg skal få bunad snart, men tenker ikke å ha underskjørt nei. mannen har lang underbukse under sin siden den klør. Tenker det holder med strømpebukse til min

Skrevet

Har Rogalandsbunad og bruker ikke underskjørt. Har ikke hørt om andre heller som bruker det.

Skrevet

Har trønderbunad, og har underskjørt. Hvis ikke klør stakken som bare det.... Flott underskjørt som har lomme på (til fotoapp, og andre småtterier). Kjøpt i forbindelse med at jeg fikk sydd bunaden :)

Skrevet

Jeg bruker underskjørt, synes ull kløøøøøør ;)

Bruker bare et helt vanlig underskjørt fra en "kjærringbutikk" som rekker til rett under kne da. Både søsteren min og venninnen min bruker også det, er mye mer behagelig å gå i bunaden da...

Skrevet

Har den nye hedmarksbunaden og bruker underskjørt ja!! Det klør som besatt uten..

Annonse

Skrevet

hører ikke med til min som er en øst telemark, beltestakken.

Skrevet

Er vel ikke vanlig at det følger med underskjørt, men de fleste jeg kjenner har underskjørt som en del av undertøyet under bunaden. Altså et vanlig underskjørt som er kjøpt på Lindex e.l. fordi bunaden da er mye mer behagelig å gå i.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Min rogalandsbunad hører det underskjørt til. Det er ullstakk, og jeg regner med at det klør som bare dèt ;)

Min datters bunad har sydd silkefòr i stakken, så hun slipper underskjørt.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Ja, jeg har underskjørt til bunaden.

Stakken i bunaden faller mye finere når det brukes underskjørt under. Jeg har langt underskjørt, med lomme på, til småting som penger og lypsyl. Og underskjørtet hindrer også ullstakken å klø...

Skrevet

Hos meg er underskjørt en selvfølge. Uten underskjørtet forsvinner stakken mellom beina når jeg går, og det er verken ett pent syn eller noe særlig å gå med. Ser ut som jeg skal snuble hele tiden, og det føles sånn også. Underskjørtet er også fint for å slippe ulla rett mot huden. Og som en annen skrev, stakken legger seg finere også, spesielt under bevegelse. Underskjørtet syns jo ikke uansett, er bare ett tynt silkeskjørt som går nedenfor knærne, med en liten split bak. Jeg har valdresbunaden.

Skrevet

Til min bunad hører underskjørt med. Det gjør at stammen faller penere, i tillegg til at det hindrer at det klør. Er også en praktisk lomme i underskjørtet

Skrevet

skulle gjerne ordnet med det, har trønderbunad med ullskjørt, det klør og stikker noe voldsomt.

Annonse

Gjest mammahenriette
Skrevet

Jeg har underskjørt, men det er kun fordi jeg synes stoffet klør så utrolig mye. Har Nordlandsbunad. Tror ikke det er noen bunad-regler som sier at man må ha det, men jeg gjør det kun for at det skal bli mer behagelig å bruke bunaden.

Skrevet

Jeg har Rørosdrakt, og der følger det med understakk (puinnistakk på dialekt :))

Skrevet

Jeg bruker alltid tykkere strømpebukser til, så vet ikke helt om det klør. Har heller ikke bruk for underskjørt for syns skyld, stakken henger fint uten.

Skrevet

Bunaden min har eget underskjørt. Veldig praktisk å bruke. En ting er at skjørtet faller penere, men det viktigste er at underskjørtet har gode lommer. Dermed slipper jeg å styre med veske.

Skrevet

Jeg har Nordhordlandsbunad og der er et rødt underskjørt en del av bunaden, så det bruker jeg alltid =) Ullstoffet klør ;)

Skrevet

Jeg har nettopp fått meg bunad og den har underskjørt. Min søster har samme bunad (sognebunad) men fått den laget et annet sted og hun har ikke det.

Fikk beskjed at stakken faller mye finere med underskjørt og man slipper problemet med stakk som klør.

Skrevet

Jeg har Vestfoldbunad, og til den hører det understakk i solid bomullsstoff. Kjekt både mot kløe, for å få stakken til å henge pent og med stor lomme til alt det man ikke får plass til i bunadsveska.

Skrevet

Har "norges tykkeste stakk" og må bruke underskjørt i stoff for å ikke klø meg ihjel og jeg er en ullbruker. Vurderer å spandere på meg nytt skjørt i stedet for denne massive saken.

Skrevet

Jupp, bruker underskjørt. Hadde klødd meg fordervet hvis ikke

Skrevet

Jeg har Hedmarksbunad 1985 modell og til den skal det være underskjørt. Da legger stakken seg penere i folder og det ser penere ut på, særlig når man går. I tillegg er ullstoffet såpass gjennomsiktig uten underskjørt, at jeg ville ikke gått uten.

Trodde alle bunader hadde underskjørt jeg. Har aldri hørt om noen som ikke har det.

Skrevet

Bunaden min har underskjørt. Bruker det alltid.. Bortsett fra i år, har klart å slanke meg inn i Bunaden men underskjørtet er tydeligvis litt mindre så da kan jeg verken puste eller spise om jeg skal ha på meg det :P Haha, huff...

Skrevet

Rogalandsbunaden er det underskjørt til. Det er rødt. Men jeg vet ikke om noen som faktisk har det eller bruker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...