Gå til innhold

Er jeg slem med babyen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i ett innlegg i går om ei med fødselsdepresjon som la babyen mye i babygymmen.. Det gjør jeg og! Nå, f.eks, har hun ligget der i 40 minutter.. Men hun koser seg jo, ligger og vrir seg og griper etter lekene sine.

Hun ligger der flere ganger for dagen, og det virker som hun koser seg? Hun kan sitte i vippestolen også, opptil en halvtime.. Er dette for mye? Skal jeg underholde henne istedet?

Jeg tar henne selvfølgelig opp når hun klynker..

Skrevet

Du er ikke slem, men pass på så babyen ikke blir understimulert. Babyer trenger stimuli, nærhet, blikk kontakt, de trenger å høre stemmer og bli snakket til

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hvor stor er hun? De skal jo ikke sitte for lenge i vippestolen når de er så alt for små, om du ikke har av de man kan legge helt flate da.

Men ellers er det da ikke noe ille i det du gjør :) Har godt av å få leke i babygymmen sin i fred, og hadde hun ikke trivdes, så hadde du fått beskjed om det ;)

Storebror her i huset lå også en god del alene med babygymen sin, spil ol, og storkoste seg. Er jo ikke alle som liker å sitte å dulle og pludre med babyen hele tiden, meg inkludert.

Lillesøster her ligger i babygymmen sin, ligger på matte med leker osv, er ikke masse pludder og dull her, synger sang for henne før jeg legger henne for kvelden, storebror får høre eventyr og en sang. Ellers "sitter" hun i armene mine når storebroren hennes spiser lunsj, da prater han "med" henne. Hun har så smått startet med vippestol nå (2 mnd) den kan legges helt flatt.

Skrevet

Nei, du er ikke slem. Nyt det.

Skrevet

Hun er 5 mndr, og jeg begynte ikke med vippestol før hun var over 2mndr.. Og det er en babybjørn, den kan legges noenlunde flatt..

Hvordan vet jeg om hun er understimulert, da? Hun sitter på fanget foran meg og pludrer den siste halvtimen-tre kvarter før hver dupp, også ligger jeg litt på gulvet med henne når hun ligger på magen..

Godt å høre at dere mener hun ikke lider noen nød da:) Har tenkt på dette hele natta..:S

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hun er 5 mndr, og jeg begynte ikke med vippestol før hun var over 2mndr.. Og det er en babybjørn, den kan legges noenlunde flatt..

Hvordan vet jeg om hun er understimulert, da? Hun sitter på fanget foran meg og pludrer den siste halvtimen-tre kvarter før hver dupp, også ligger jeg litt på gulvet med henne når hun ligger på magen..

Godt å høre at dere mener hun ikke lider noen nød da:) Har tenkt på dette hele natta..:S

Da er det null stress med den vippestolen vet du :)

Hadde hun vært understimulert, så hadde hun jo ikke forstått det med blikk kontakt ol, siden hun pludrer og tar kontakt, så har hun det så bra så :)

Skrevet

Var jeg som skrev at det var viktig å svare på babyens signaler. Men det gjør de fleste! Hvis babyen din ligger å gråter, så tar du den vell opp? Hvis den smiler og "snakker" så svarer du vell? Du gir den sikkert kropskontakt ol i løpet av en dag?

Poenget mitt var at mødre med depresjon ofte gir minimalt med respons, fordi de har det ille selv! Hvis babyen aldri får et smil tilbake, så vil den slutte å smile! Hvis den ikke får mat og ren bleie når den skriker, da vil den slutte å skrike! Så det er viktig å ta tak i. Få hjelp.

Men hvis babyen er fornøyd på gulvet eller vippestolen- da er jo alt bra! INGEN grunn til bekymring! Viktig å ligge på gulvet også!

Gjest Miryks
Skrevet

Understimulerte babyer har ofte vanskeligheter med å sovne. Så om hun sover godt, vil jeg tro hun får nok stimuli :)

Hadde begge våre i vippestol titt og ofte, men minstemann sa fra allerede når han var 4 mnd at han synnes det var kjedelig.

Foretrakk å ligge på gulvet og studere verden derfra (o:

Skrevet

Det er sunt å bli kjent med seg selv. At baby får ligge for seg selv. Få kontakt med sin egen kropp, og ha sin egen lille plass. Da er det "jeg og verden". Og det er viktig. En baby har ikke godt av å kun bli holdt og bært hele tiden. Det er viktig for utviklingen. Men det gr jo en grense. Babyen har godt av nærhet og kontakt. å ligge i 40 min på babygymmen uten at mor kommer bort å prater litt tror jeg ikke er sunt. Når min ligger på babygymmen og jeg styrer i huset, så titter jeg ofte bort og sier hallo, slik at han vet at jeg er der. Han koser seg på babygymmen og ligger der mye. Men jeg passer på å bruke lang, og mye tid BARE sammen med baby. Uten leker. Kun prat, kos, kyss og kjærlighet.

Skrevet

Det er sunt å bli kjent med seg selv. At baby får ligge for seg selv. Få kontakt med sin egen kropp, og ha sin egen lille plass. Da er det "jeg og verden". Og det er viktig. En baby har ikke godt av å kun bli holdt og bært hele tiden. Det er viktig for utviklingen. Men det gr jo en grense. Babyen har godt av nærhet og kontakt. å ligge i 40 min på babygymmen uten at mor kommer bort å prater litt tror jeg ikke er sunt. Når min ligger på babygymmen og jeg styrer i huset, så titter jeg ofte bort og sier hallo, slik at han vet at jeg er der. Han koser seg på babygymmen og ligger der mye. Men jeg passer på å bruke lang, og mye tid BARE sammen med baby. Uten leker. Kun prat, kos, kyss og kjærlighet.

Hvorfor tror du ikke det er sunt?

Jeg er borte og sier hallo, da smiler hun og ler, men koser seg videre.. Hvorfor skal jeg ta henne opp når hun koser seg? Jeg merker når jeg duller og laller med henne, at hun blir fortere irritert og lei enn når hun ligger i babygymmen.

hi

Skrevet

Min var sånn, kunne ligge alene kjempe lenge under babygymmen, i vippestolen og i lekegrinden. Jeg trengte aldri å "underholde" ham. Men han fikk grenseløst mye kjærlighet fordet, var alltid rundt ham, sang og snakket masse med han hele tiden, opp på fanget og koste masse med jevne mellomrom. Jeg sa alltid han var en selvstendig baby, var så fornøyd når han lå å koste seg på gulvet eller vippestolen. Lot han aldri være alene i rommet. Han er i dag 4 år, og verdens mest pratsomme, skjønne, kosete og langt fra understimulert...

Skrevet

Jeg er borte og sier hallo, da smiler hun og ler, men koser seg videre.. Hvorfor skal jeg ta henne opp når hun koser seg? Jeg merker når jeg duller og laller med henne, at hun blir fortere irritert og lei enn når hun ligger i babygymmen.

hi

Det sier seg selv at det ikke er sunt å ligge alene hele tiden. Jeg siktet ikke til deg, jeg snakket om det jeg tror er best mtp babygym og stimuli.

Jeg også går bort å prater hele veien mens hun liger der, og da smiler hun tilbake. Det jeg mente var at om de blir dumpet der som en plass fordi foreldrene ikke "gidder" så mye, så er det ikke sunt. å ligge på babygymmen er kjempesunt og flott som jeg skrev. Fikk du ikke med deg det? De blir kjent med seg selv og utvikler sitt "jeg" på den måten.

Men om MIN sønn har ligget mye på babygymmen, så passer jeg på å bruke ekstra lang kvalitetstid med han etterpå.

Skrevet

hi

Det sier seg selv at det ikke er sunt å ligge alene hele tiden. Jeg siktet ikke til deg, jeg snakket om det jeg tror er best mtp babygym og stimuli.

Jeg også går bort å prater hele veien mens hun liger der, og da smiler hun tilbake. Det jeg mente var at om de blir dumpet der som en plass fordi foreldrene ikke "gidder" så mye, så er det ikke sunt. å ligge på babygymmen er kjempesunt og flott som jeg skrev. Fikk du ikke med deg det? De blir kjent med seg selv og utvikler sitt "jeg" på den måten.

Men om MIN sønn har ligget mye på babygymmen, så passer jeg på å bruke ekstra lang kvalitetstid med han etterpå.

Og hvem sa noe om at du skulle ta henne opp når hun ligger å kose seg? Ikke jeg. Jeg sa at jeg tror ikke det er sunt om hun ligger der hele tiden alene, og 40 min alene uten at vi kommer bort å prater innimellom, men det skrev du at du gjorde.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...