Mineto Skrevet 13. mai 2012 #1 Skrevet 13. mai 2012 Orker ikke arrangere middag lørdagskvelden før dåpen, til hele svigerfamilien som kommer fra nordnorge. Jeg vil at helgen skal være hyggelig, også for meg! Jeg vil ikke ha, til sammen, seks unger, åtte voksne og en liten baby å please. Jeg vil bare ha fred og ro, og en fin dag! Jeg vil at mine barn skal komme i seng i tid, og jeg vil på ingen måte stille hele huset til svigerfamiliens disposisjon. Jeg vil heller ikke ha to mennesker som ikke liker meg sovende i mine senger. Uansett hvor mye foreldre de er til min mann. Usj, jeg gruer meg. Er jeg urimelig som ikke fikser å ha svigerfamilie innpå kroppen hele helgen?
Edelweis Skrevet 13. mai 2012 #2 Skrevet 13. mai 2012 Bit tenna sammen, få mannen til å hjelpe til mest mulig! vær streng på leggetider fordi om dere har besøk. alt er over på noen dager og man overlever!
Mineto Skrevet 13. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2012 Bit tenna sammen, få mannen til å hjelpe til mest mulig! vær streng på leggetider fordi om dere har besøk. alt er over på noen dager og man overlever! Det er vel det eneste jeg kan gjøre..;-) Takk for svar! Måtte bare klage litt!
Edelweis Skrevet 13. mai 2012 #4 Skrevet 13. mai 2012 Det er lov å klage litt i blandt =) lykke til når dagen kommer =)
cent Skrevet 13. mai 2012 #5 Skrevet 13. mai 2012 Vi hadde fiksa overnatting til svigers hos ei tante og en onkel av mannen min, men det hjalp jo ikke for de var jo hos oss hele lørdag og utover kvelden. Det var ikke det jeg hadde planlagt (ville jo at de skulle komme på søndag, var jo derfor vi hadde fiksa overnatting annet sted...). Selv om du kanskje ikke klarer å unngå at de overnatter kan du gjøre som oss, si at dere har nok å styre med og ordne til dåpen at dere ikke orker å ordne noe til lørdagen. Bestill pizza levert på døra og gjør det dere må gjøre uten å være vertinne. Si dere har mye å gjøre og at dem får klare seg selv. Det er lov Lykke til!
Mineto Skrevet 13. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 13. mai 2012 Vi hadde fiksa overnatting til svigers hos ei tante og en onkel av mannen min, men det hjalp jo ikke for de var jo hos oss hele lørdag og utover kvelden. Det var ikke det jeg hadde planlagt (ville jo at de skulle komme på søndag, var jo derfor vi hadde fiksa overnatting annet sted...). Selv om du kanskje ikke klarer å unngå at de overnatter kan du gjøre som oss, si at dere har nok å styre med og ordne til dåpen at dere ikke orker å ordne noe til lørdagen. Bestill pizza levert på døra og gjør det dere må gjøre uten å være vertinne. Si dere har mye å gjøre og at dem får klare seg selv. Det er lov Lykke til! Takk fo svar:-) Det er nettopp det... Svigerforeldrene kommer jeg ikke unna, de "må" overnatte. Det er verre med brødrene som kommer fredag og som, tradisjonen i tro, forventer oppvartning, middag, oppholdssted, ... Selv om de ikke får plass til å overnatte hos oss, får de jammen plass til å være her... Til langt ut på kvelden. Med hundre unger, mens jeg har alt annet jeg må, og har lyst til å, gjøre. Hver eneste bursdag, feiring av alle slag; dåp, bryllup etc, blir et lite maraton uten dess like ettersom familien til mannen min bor langt unna og vi blir verter av alle slag. Hotell, restaurant, underholdning. Dessuten blir alle ferier og frihelger tilbragt sammen med de, intensivt, fordi vi "aldri" sees.. Ehm. (Jeg tilbringer sammenlagt mye mer tid med de enn med mine egne foreldre og søsken, selv om de befinner seg bare noen km unna.) Nok en utblåsning. Og deilig var det.
cent Skrevet 13. mai 2012 #7 Skrevet 13. mai 2012 Jeg syns du skal få med deg mannen din på å være "kjip" vertinne og si at dere ikke har tid til å varte dem opp når de kommer, dvs. gi beskjed på forhånd så de vet hva de kan forvente av oppvartning. Skal du servere noe, sett fram noe ferdigkjøpt og slikt. Og gjør det du må gjøre og det du har lyst til å gjøre. Prøv å utnytt dem (Her har du jo ypperlige barnevakter, lemp over barna og si at når de først er der kan de jo passe litt på dem så du får gjort det du må gjøre I hvert fall verdt et forsøk når de først er der Her er jeg ganske streng på at vi ikke skal bruke alle ferier der mannen er fra, vi må ha litt ferietid alene også. Vi har så langt kjørt annenhver jul og påske med min og hans familie og har vi tre ukers sommerferie tar vi et sted mellom ei halv og ei hel uke der. Og så prøver vi å få til noen langhelger i løpet av året ellers. Det kan sikkert være lurt å prøve å få til litt avbalanserte løsninger slik at du ikke føler at all ferie blir hos familien til mannen din, ellers går du sikkert på veggen før eller siden... Ellers har jeg ikke bedre råd enn å bare bite tenna sammen og gjøre det beste ut av det
*flux* Skrevet 14. mai 2012 #8 Skrevet 14. mai 2012 Nei tenk familien kommer langveis fra og betaler i dyre dommer for å besøke dere og barnet deres.. Og så kan du ikke be dem bo på hotell og holde seg unna før søndag. Er sjokkert. Be de om å hjelpe litt til om du trenger det og vær takknemlig for at de bryr seg nok til å komme U
Mineto Skrevet 14. mai 2012 Forfatter #9 Skrevet 14. mai 2012 Nei tenk familien kommer langveis fra og betaler i dyre dommer for å besøke dere og barnet deres.. Og så kan du ikke be dem bo på hotell og holde seg unna før søndag. Er sjokkert. Be de om å hjelpe litt til om du trenger det og vær takknemlig for at de bryr seg nok til å komme U Dyre dommer? Er ikke fan av å ha svigers på besøk. Verre er det ikke. Jeg er likevel glad for at de bryr seg om barnebarna, men ikke over meg av lykke for å være sammen med de. Og de er neimen ikke bare glad for å være sammen med oss alltid heller...;-) For være lov å ikke ha bare fantastiske familierelasjoner - samt klage litt.
*flux* Skrevet 14. mai 2012 #10 Skrevet 14. mai 2012 Dyrt er det å reise med 6 unger og 8 voksne, vi har familie i store deler av landet og som regel ligger det på minst 1000 kroner per pers å reise, flytog kommer i tillegg. Om vi ikke hadde fått bo hos familien hadde vi sjelden tatt oss råd til å reise. Når vi reiser er det for å være ned familien ikke for å ligge på hotell og møte i kirka på søndag, men sånn er vi. Jeg synes bare synd på familien deres som er så lite ønsket når de reiser mannsterke - familie er ikke bare bare men man gjør da det beste ut av det
*flux* Skrevet 14. mai 2012 #11 Skrevet 14. mai 2012 Og jeg har også familien i vrangstrupen rett som det er så skjønner den også, så satser på at det litt frustrasjon på nettet og ikke sånn du møter svigermor i døra når de har reist langt.. Blir engasjert fordi jeg har en svigerinne som så veldig favoriserer sin egen familie og det er sårt for hele familien vår.
Mineto Skrevet 14. mai 2012 Forfatter #12 Skrevet 14. mai 2012 Skjønner at du ikke ser der fra min side, og det er helt greit;-) Jeg har ikke gitt deg alle detaljer. Men, vi er nok veldig uenig i hvor koselig det er å være sammen, alle sammen. En hel helg, hele tiden. Det handler egentlig ikke om hva som er rett eller galt, men om hvorvidt det er viktig å te hensyn til egne grenser i forhold til andres ønsker.
cent Skrevet 15. mai 2012 #13 Skrevet 15. mai 2012 *flux* du må vel også syns at jeg og mannen var fryktelig uhøflige som ba foreldrene hans om å overnatte hos noen andre den helga vi hadde dåp, men jeg tenker som så at det er forskjell på anledninger. Vi har ikke dåp med tilhørende selskap veldig ofte, så langt bare en gang, men skal vi ha det flere ganger kan det godt tenkes at vi igjen ber dem om å sove andre steder. Fordi det er mye styr å arrangere et selskap hjemme, særlig med en liten baby, og det blir mye enklere uten huset fullt. Det er heller ikke alle gjester som er like flinke til å bare ta i et tak og gjøre noe, om man må gjete folk som skal hjelpe til tar det ofte kortere tid å gjøre det selv. Så skal vi heller stille opp med glede som vertsskap ved ca. alle andre anledninger I vårt tilfelle må det faktisk også sies at de foreldrene til mannen overnatta hos ble litt fornærmet over at gjestene deres ikke var hos dem annet enn til soving og frokost, men hos oss hele tida (så her ville ca. alle parter at de skulle være hos de andre .
Ooops I did it AGAIN Skrevet 16. mai 2012 #14 Skrevet 16. mai 2012 Jeg hadde ikke hatt plass til så mange på overnatting! Og når man arrangerer dåp har man endel andre gjøremål de siste par dagene som ikke kan gjøres før da. Eks. kake aking, pynte lokale osv... Om det hadde ramlet masse folk inn her hos meg hadde jeg sørget for nok mat i huset og beskjed om å føle seg som hjemme. Ta seg mat når de er sultne og rydde opp. Evt spurt om de kunne fikse noe take away- mat sammen med mannen min for å gjøre det greit for alle:) Og hva med å sette dem litt i arbeid? Jeg står ikke på pinne for en flokk folk en slik helg. Det får man heller ta igjen ved en annen anledning.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 16. mai 2012 #15 Skrevet 16. mai 2012 Hehe. Sikkert morsomt med kake aking, men det var altså kakebaking jeg mente;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå