Gå til innhold

Sover ikke på kvelden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita jente på snart 10 mnd som nesten ikke sover på kvelden. Er det andre som har opplevd dette og hva gjorde dere for å få babyen til å sove? Fra hun blir lagt og til hun våkner igjen går det vel 30-60 min. Da er det umulig å få henne til å sove mer og hun er våken til hun sovner rundt midnatt (og da gjerne med meg...)

Jeg tror at hun muligens har en døgnrytme som er litt forskjøvet. Vi har, helt siden jul, vekket henne hver morgen mellom 8.00 og 8.45. Da er hun nesten uten unntak vanskelig å vekke, og det tar flere minutter å få henne våken, så det er tydelig at hun er i dyp søvn. Jeg syns det er vanskelig å vekke henne for jeg ser jo at hun aller helst vil sove mer. På dagtid har hun fram til nylig hatt to regelmessige lurer og ikke sovet etter 15.30-16.00. For ei uke siden tenkte jeg at jeg ville se om hun klarer seg med en lur, så nå har hun ikke sovet etter 14.30. Det gjør at når jeg legger henne kl19 så sovner hun før jeg får sunget ferdig og så har vi en uro som spiller rolig musikk i tillegg, slik at om hun er våken etter jeg har sunget så sovner hun av seg selv ganske så lett. Jeg sitter da på rommet de minuttene det tar henne å sovne, altså ca5-10 min.

Føler at vi har prøvd det meste nå, og er litt rådville....har prøvd å være hard og la henne gråte (funker ikke), lagt henne seinere(funket en kort stund) , ikke latt henne sove seint på ettermiddagen, latt henne styre søvnen uten å vekke henne på morgenen ( våknet 10.20 forrige dagen) +++

Vet at vi er heldige som har ei som sover etter midnatt, men skulle gjerne hatt noen tips ang kveldssoving. Det virker faktisk som hun har siste ettermiddagsluren når hun blir lagt kl 19. Er det andre som har det slik? Det virker på meg som om de fleste har små som sover på kvelden, men ikke natta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan hun være overtrøtt? Snuppa vår på 10 mnd må ha to dubber. Hun våkner ca 06.00. Så har hun en dubb fra 09.00- 10.30, og en fra rundt 14.00. Den siste dubber varierer fra 30 - 60 min, og hun er i seng rundt 18.30. Jeg har erfart at nattesøvnen blir mer urolig om hun rangler eller er ovrtrøtt.

Skrevet

Har tenkt på om hun er det, så har vært nøye med at hun får nok søvn på dagen og har da lagt henne tidlig, men har ikke merket noe forskjell :-/

Skrevet

Jeg ville vekket henne 7, og kanskje da lagt meg sammen med henne tidligere på kvelden? Ifølge "soveeksperter" skal de ikke sove lenger enn til 7, for å kunne legge dem tidligere på kvelden. Kanskje gjør det en uke og se om det hjelper? Du må heller ikke ta henne ut av soverommet etter hun er lagt. Gjør du det? Hun må lære at natt er natt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...