Gå til innhold

Spm 1) ang inseminasjon i Norge 2) ang penger og 3) ang permisjon

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg lurer på om dere har lyst til å svare meg på to spørsmål, jeg :-)

1) Leser endel her inne, og det virker som at dere drar til utlandet for å bli inseminert. Jeg hørte noen på jobb sa at det gikk an å bli insemninert i Norge nå, at loven/reglene var endret. Vet dere noe om det stemmer?

2) Hvis man blir gravid ved inseminasjon og er singel. Da er jo barnet "farløst"? Får man som alenemamma noe barnebidrag fra Staten (i tillegg til barnetrygd), siden man ikke har noen far til å støtte? Eller er det bare sorry mac?

3) Får man som alenemamma med farløst barn hele permisjonen selv, så lenge det ikke eksisterer noen far til å ta pappapermen? Eller er det også sorry mac?

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet, kan en ikke som singel bli inseminert i Norge...Norsk lov sier at barnet skal ha to foreldre, så om man er feks lesbisk, så kan man få hjelp, ivf, inseminasjon e.l...men ikke som singel. Da må man utenlands. En får forskudssbidrag, etter inntekt...1000-1400 kr. En får hele svangerskapspermisjonen så vidt jeg vet, når en er alene.

Kjør på, mitt smarteste valg ever å dra til Dk, skulle bare gjort den enda tidligere :0)

Så vidt jeg vet, kan en ikke som singel bli inseminert i Norge...Norsk lov sier at barnet skal ha to foreldre, så om man er feks lesbisk, så kan man få hjelp, ivf, inseminasjon e.l...men ikke som singel. Da må man utenlands. En får forskudssbidrag, etter inntekt...1000-1400 kr. En får hele svangerskapspermisjonen så vidt jeg vet, når en er alene.

Kjør på, mitt smarteste valg ever å dra til Dk, skulle bare gjort den enda tidligere :0)

Helt riktig som mintur sier. Ikke mulig i Norge for single, men håper det blir det en gang!

Alle mødre som ikke bor sammen med barnefar kan velge å ta hele permisjonen selv.

Hei dere!

Jeg lurer på om dere har lyst til å svare meg på to spørsmål, jeg :-)

1) Leser endel her inne, og det virker som at dere drar til utlandet for å bli inseminert. Jeg hørte noen på jobb sa at det gikk an å bli insemninert i Norge nå, at loven/reglene var endret. Vet dere noe om det stemmer?

2) Hvis man blir gravid ved inseminasjon og er singel. Da er jo barnet "farløst"? Får man som alenemamma noe barnebidrag fra Staten (i tillegg til barnetrygd), siden man ikke har noen far til å støtte? Eller er det bare sorry mac?

3) Får man som alenemamma med farløst barn hele permisjonen selv, så lenge det ikke eksisterer noen far til å ta pappapermen? Eller er det også sorry mac?

1. Som singel får man ikke inseminasjon i Norge. Det er kun for de som lever i parforhold, det være seg heterofile eller homofile. En liten "trøst" for oss som må utenlands er det jo at tilgangen på sæd er begrenset og man får begrenset med forsøk og ting tar veldig lang tid.

2. Som aleneforsørger får man barnetrygd for et barn mer enn det man faktisk har. Har man ett barn får man trygd for to altså. Ellers kan man få overgangsstønad som er behovsprøvd. Det er det jeg vet om.

3. Som aleneforsørger får du hele permisjonen selv. Det er opp til deg om du tar permisjon med 100% lønn (47 uker) eller 80% lønn (57 uker).

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...