Gå til innhold

Sidene her er en uke forut for sin tid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står at jeg er i uke 37, noe jeg i bunn og grunn er enig i, men jm/lege sier at vi er i uke 36. Jeg har nå igjen 4 uker og 1 dag.

Og det som definitivt ikke stemmer, er at jeg går ut i permisjon nå, det er fortsatt en uke igjen. Og at barnet ikke blir regnet som prematur om han skulle bli født nå? Jo, en baby blir da det om han blir født fire uker for tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det der reagerte jeg også på for en uke siden da jeg var 36+0... Merkelige greier altså, for stemmer gjør det ihvertfall ikke..

Skrevet

Grensen for ikke premature barn er 37+0

Skrevet

Du er i uke 36, men i din 37. uke. Det er det samme som å være 4 mnd gammel. Du er da null år, men i ditt 1.år.

Håper dette var forklarende...

Som regel sier vi at vi er for eksempel 36+6, da er du 36 fullgåtte uker, pluss 6 dager, altså 6 dager inn i din 37. uke. Det er kun forskjellige uttrykksformer, som betyr det samme.

Og som Pamela.juva sier: fra og med 37+0 regnes ikke babyen som prematur, og 38+0 regnes som innenfor termin.

Skrevet

For øvrig: hvis din termin er 10.juni, som jo er 40+2, så er du 36+1 i dag!

Skrevet

Ja, jeg skjønner det med at jeg er i uke 37. JEG mener at det er det mest riktige å si :) Men jordmødre og lege sier at jeg er i uke 36, det sa de også i forrige svangerskap, da bodde jeg i en annen by.

Skrevet

Kanskje flisespikkeri dette her, men jeg mener du er i uke 36, men i din 37.uke. En liten grammatisk ordforskjell som utløser hele problematikken altså...

Skrevet

Kanskje flisespikkeri dette her, men jeg mener du er i uke 36, men i din 37.uke. En liten grammatisk ordforskjell som utløser hele problematikken altså...

Ja, jo, ok, kanskje det er slik ;) Men jeg går uansett ikke ut i perm før om en uke, og en baby som er født 4 uker før termin regnes som prematur!

Skrevet

He..he.., jo det er sant, og det kan jeg ikke forklare dessverre:( Det eneste jeg tenker er at de mener at i løpet av denne uken, eller etter denne uken, så skal du ut i permisjon, eller barnet ikke regnes som prematurt.... Litt forvirrende, helt enig i det!

Skrevet (endret)

Hmm, jeg ville sagt 37. uke OG uke 37. Men er klar over at både menig mann og helsepersonell bruker forskjellig notasjon her.

For meg så blir det riktig sånn hvis jeg drar analogien til f.eks. løping. Når jeg har løpt 3 runder, så er jeg jo på min 4. runde og den vil jeg også kalle runde 4. Men som sagt flisespikkeri ;)

Uansett er det jo feil å bli kalt "ikke-prematur" før 37 hele :) Og samme med perm, BIM må være litt ekstra ivrige ;)

Endret av OptimistHoppa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...