Gå til innhold

Er det vanskelig å få jobb på NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er at mange sier det er så vanskelig å få jobb på NAV, men samtidig klager alle på de som jobber der. Dersom det er så mange søkere til hver stilling så skulle man jo tro at det var flinke folk som jobber der?

Skrevet

Haha,kan det umulig være ;)

Skrevet

Min mening - det er ikke folkene det er noe galt med, det er systemet som ikke fungerer.. Selvsagt finnes det en og annen ansatt som ikke burde jobbet der, i likhet med alle andre steder det jobber folk... Og ikke "alle" klager, men man hører ikke fra alle de som er fornøyde med nav (og det er mange!!!) for de har ikke behov eller lyst til å springe til media og fortelle sin solskinnshistorie..

Og det ER vanskelig å få jobb der, man må ha relevant høyskole utdannelse og det er mange søkere til stillingene ihvertfall i de større byene... Ikke uvanlig med 10-20 søkere pr stilling og enda mer....

Skrevet

Ja, det er forholdsvis vanskelig å få jobb i NAV. Det er mange godt kvalifiserte søkere til hver stilling. At "alle" klager på NAV er en enorm overdrivelse. De aller, aller fleste får den hjelpen de skal, de ytelsene de har krav på og blir møtt med respekt av godt kvalifiserte folk. Sist brukerundersøkelse jeg leste, så lå andelen fornøyde brukere på godt over 90%.

Det er bare det at de sier sjelden noe om det, avisene slår det ikke opp og de får ikke gjennomslag i nettdebatter for de slås alltid ned med "da har du vært heldig". Skjønn det den som kan.

Som du sikkert skjønner så jobber jeg i NAV, men jeg har også vært bruker av NAV i flere år, og har bare gode erfaringer. I den tiden jeg har jobbet i NAV, så har jeg møtt flere mennesker som er misfornøyde. Av de jeg har møtt så har ca 80% enten vært skyld i det selv ( f. eks ved å glemme å levere meldekort), det har berodd på misforståelser ( at de ikke har en rettighet de "noen" har sagt at de har) eller urealistiske forventninger ( at vi skal gi svar på en søknad der og da eller at vi bare skal vise litt skjønn i akkurat deres sak).

Noen havner dessverre i trøbbel fordi NAV ikke har gjort det de skal innen den tidsrammen de har satt, eller at de har fått feil eller mangelfull informasjon. Det er beklagelig, for det handler om folks livsgrunnlag. Vi jobber hele tiden for å bli bedre og bedre, men vi er en enorm organisasjon og regelverkene vi forvalter er store og mange.

Skrevet

Da jeg søkte på nav-stillinger var det aldri under 150 søkere, men ofte opp mot 300. Så ja, det er veldig vanskelig å få jobb der.

Du må ha en unik arbeidserfaring i tillegg til minimum bachelor dersom du er et vanlig menneske.

Men så har du rundt 90% av nav-ansatte som blir ansatt gjennom de de måtte kjenne som arbeider i systemet, ha et spesielt navn, eller sylspisse albuer. Jeg kjenner faktisk en hjelpepleier og mennesker uten utdanning som har gått forbi de med mastergrader, utelukkende pga kontaktnettet sitt og de spisse albuene.

Nav kunne ha vært et mye mer brukervennlig sted, men siden innavlet aldri ser ut til å ta slutt, er det dessverre ikke mye håp.

Skrevet

Jeg kjenner fire stk som jobber som saksbehandler i Nav, og ingen av dem har relevant utdannelse, ingen av den har jobbet som kundebehadlere en gang. En av dem har IT erfaring, de andre kommer fra yrker som ikke er i nærheten av det de gjør i NAV. To av de innrømmer at de ikke har peiling på hva de driver med og ikke er kvalifisert på å innvilge eller avslå ulike søknader om det ene og det andre.

Jeg jobber selv i et yrke der jeg har mye kontakt med og til tider må samarbeide med saksbehandler i NAV, og jeg kan ikke si jeg er mye imponert over de jeg har møtt. Makan til surrehuer skal man lete lenge etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...