Gå til innhold

Når forsvant ranselen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Filifjonka

Jeg har aldri hatt ransel, og jeg innbiller meg at jeg er eldre enn deg. Jeg har aldri hørt om ransler annet enn i Anne Cath. Vestlys bøker.

Ingen er eldre enn meg, hehe, jeg var født da Sgt Pepper kom ut og vi hadde ransel, uansett hvordan den så ut.

Nå måtte jeg google, og da er du faktisk eldre enn meg. Men ikke mye! Vel, kanskje det hadde noe med hvor man bodde? Vi hadde sekker, og det hadde ingenting med utseende eller materiale å gjøre.

Gjest sug lut

Jeg har aldri hatt ransel, og jeg innbiller meg at jeg er eldre enn deg. Jeg har aldri hørt om ransler annet enn i Anne Cath. Vestlys bøker.

Ingen er eldre enn meg, hehe, jeg var født da Sgt Pepper kom ut og vi hadde ransel, uansett hvordan den så ut.

Nå måtte jeg google, og da er du faktisk eldre enn meg. Men ikke mye! Vel, kanskje det hadde noe med hvor man bodde? Vi hadde sekker, og det hadde ingenting med utseende eller materiale å gjøre.

Interessant. For vi hadde nok - særlig de første årene - typisk "ransel" i den forstand at den var firkanta og stiv i fasongen. Men på gymnaset var det skinn som gjaldt, og de var def i sekke-fasong, men vi sa skinnransel og skinnsekk om hverandre, husker jeg.

Jeg e 89modell og vi brukte og ransel på grunnskolen, sånne i skinn eller skotske ruter. Har ikke sett ransler i butikk på mange mange år, har ei lillesøster som er 10 og når hu skulle begynne på skolen leita vi over alt etter ransel men fant bare sekker.

Annonse

Gjest Filifjonka

Interessant. For vi hadde nok - særlig de første årene - typisk "ransel" i den forstand at den var firkanta og stiv i fasongen. Men på gymnaset var det skinn som gjaldt, og de var def i sekke-fasong, men vi sa skinnransel og skinnsekk om hverandre, husker jeg.

Jeg hadde også sånn sekk - firkantet og litt stiv - men det var skolesekk, ikke ransel :). Og på videregående hadde jeg skinnsekk som alle andre, men det var fortsatt sekk. Ingen sa ransel, med mindre man leste høyt fra en Anne Cath. Vestly-bok.

Jeg begynte på barneskolen tidlig på 90-tallet, og vi hadde sekk. Så det er vel kanskje en 30 år siden ranselen forsvant... Ingen av mine foreldre sa ransel heller. De hadde også sekk da de gikk på skolen på 60- og 70-tallet.

Ransel må være et vestlandsfenomen eller noe, for på det sentrale østlandet har jeg aldri hørt noen som har sagt ransel.

Jeg hadde ransel på barneskolen. Gikk vel over til sekk på ungdomskolen. men tror jeg sa ransel da også. er 87 modell. Jeg kan fortsatt si ransel, men forbinder den med denne firkantete lysebrune skinntypen . Bor i Nordland om det har noe å si. Ikke så urban som dere søringer ;)

de hadde nå tydeligvis "sekker" helt tilbake i prøysens tid.. så jeg tror nok det har mer med type sekk å gjøre, enn det at det er et ord som ble brukt tidligere..

"med skolesekk på magen sin og lueskyggen bak"

i bakvendland ;)

Evt at ordene ble brukt synonymt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...