Gå til innhold

Hvis man har litt for lavt snitt for å komme inn på høgskolen, kan man likevel komme inn hvis det er få søkere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest peacock
Skrevet

Hva søker du på? Og er det minimumskrav til snitt eller har du sett på statistikken på samordna opptak?

Karaktersnittet endrer seg ikke nevneverdig fra år til år på de fleste studier. Er det satt en minimumskarakter skal det vel noe ekstra til for å komme inn tenker jeg, så som veldig gode karakterer innen akkurat det du skal studere eller realkompetanse eller noe.

Skrevet

Økonomi og administrasjon. Jeg har sett inne på samordna opptak

Gjest peacock
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du skal studere og hvor langt ifra snittet du er, men dette er et såpass stort fag med økende søkertall, så tror ikke snittet kommer til å endres nevneverdig dessverre, og om det endres er det nok oppover... Har du regnet ut dine konkurransepoeng? Du får ekstra for realfag, språk og alder.

Har du overveid å søke til en annen skole i tillegg? Vet ikke om det er for sent å søke BI selvom søknadsfristen har gått ut, du kan jo ringe og spørre. De er ganske fleksible har jeg inntrykk av :-)

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Du kan komme inn via resttorget dersom det legges ut plasser der

Skrevet

Jeg er vel 0,2 poeng fra tror jeg (hvis det er slik det regnes ut)

Snittet for å komme inn var 41, noe, men jeg ligger vel akkurat på 4. Det er med alderspoeng.

HI

Annonse

Gjest peacock
Skrevet

Du kan komme inn via resttorget dersom det legges ut plasser der

Tror ikke det er restplasser på gratis universitet/høgskolestudier i økonomi og administrasjon - det er som regel hard kamp om å komme inn!

BI er helt ok (har øKAD bachelorgrad derfra og skal begynne på master i økonomi og ledelse til høsten). Du må jobbe for karakterene dine på samme måte som alle andre steder. De som ikke jobber (og dem er det mange av!) forsvinner gjerne i løpet av førsteåret, så det er ikke så useriøst som en del presseomtale gir inntrykk av - det skal faktisk litt til for å bestå. Selv om kravene til å komme inn ikke er så høye må man være relativt god i matte og logisk tenkning for å få noe ut av økonomistudiene - mange ryker på det også. Selv om man betaler for å gå på skolen, får man ikke eksamenspapirene på kjøpet altså! Det er flinke forelesere, samme pensum som andre utdanninger i samme retning og skolen har veldig god kontakt til næringslivet :-)

Jeg har vært på noen kurs med en del fra NHH, NTNU osv., og har ikke inntrykk av at nivået er spesielt høyere der, men de har jo mindre frafall siden folk som ikke er skoleflinke ikke kommer inn (grovt sagt tilhører de som dropper ut på BI ofte den gruppen som ville ha blitt silt ut i søkerprosessen på NHH).

Skrevet

Men hvis jeg ikke kommer inn, skal jeg ta opp noen fag for å forbedre snittet og prøve til neste år.

HI

Skrevet

HVor fant du snittet? (link)

Interresert i å se hva den linjen jeg har søkt på ligger på.

Skrevet

Bedre å søke å få nei, enn å ikke søke og _muligens_ ha gått glipp av sjansen. Så lenge du ikke blir superlei deg for at du ikke kommer inn, er det bare å kjøre på. Det er jo ikke akkurat sånn at du taper noe på å søke. =)

Skrevet

Jeg har søkt og vet at jeg mest sannsynlig ikke kommer inn, men da jobber jeg et år til og forbedrer noen karakterer og søker igjen neste år...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...