Gå til innhold

Ønsker meg navnet en venninne vil bruke..

Anbefalte innlegg

Huff, kjedelig situasjon du har kommet i.

Det blir litt sånn «førstemann til mølla» på en del navn. Hadde du først sagt til venninnen din at det var navnet du hadde plukket ut, så hadde du «eid» navnet og det var hun som hadde måtte vurdere om hun skulle snakke med deg og i det hele tatt bruke navnet. Mange velger å vente med å avsløre navn til barnet er født, og det er ikke enkelt da å måtte avklare navn med venninner som tenker på samme navn.

Jeg har siden jeg var liten bestemt meg for at skulle jeg få en datter skulle hun hete Louise. Men i fjor fikk to nære venninner av meg døtre de begge kalte Louise. Så da ble det helt uaktuelt for meg. I tillegg liker ikke mannen min navnet.

Nå ligger faktisk Celine på topp 3 listen min, men har ennå ikke diskutert det med mannen. Med en gang vi vet kjønnet (i morgen forhåpentligvis..) begynner diskusjonen.

Fortsetter under...

Jeg må helt ærlig si at jeg hadde blitt ordentlig sur!

Jeg har plukket ut noen navn som jeg har ønsket og bruke siden jeg var ganske liten, og hadde en venninne kommet og sagt at hun kom til og bruke det, hadde jeg blitt forbannet!

Jeg vet at jeg ikke eier navnet. Men jeg har ønsket meg barn i mange år, og endelig har vi fått det til! Og gleder meg som en unge til og kunne vite kjønn så jeg kan forholde meg til et navn.

Navn er for meg personlig og viktig! Og ikke minst har jeg lagt mye tanker, følser og vurderinger bak de navnenen vi har valgt!

Jeg sier ikke det ikke er verdt og høre med henne om navnet, men hadde du kommet til meg og spurt, så hadde jeg nok blitt veldig lei meg for at du i det hele tatt som min venn, kunne vurdere og bruke navnet jeg hadde delt med deg i all fortrolighet. Spesiellt etter at du vet at dette har skjedd flere ganger!

Men lykke til, håper du finner et navn du liker, og at alt går bra mellom deg og venninnen din!

Liker forresten Celia godt, + Christiane!

Gjest ronja røverdatter

Jeg mener også at ingen har enerett på navn og jeg ville ikke ha brydd meg om noen valgte et navn som jeg hadde sagt at jeg hadde tenkt på. Men, det er et stort MEN i denne situasjonen her. Du har fått din venninne til å røpe navnet som hun sa at hun var redd for at noen skulle "stjele" fordi hun allerede hadde "mistet" to navn tidligere. Og du sier til henne at hun bare kan si det, for du kommer ikke til å ta det likevel.

Da synes jeg det er råttent gjort å gjøre nettopp det, uansett hvor mye du snakker med henne på forhånd. Det finnes mange andre navn å velge mellom, så få dette navnet ut av hodet og finn et annet.

Jeg er enig i det f.eks. ronja røverdatter her sier, at jeg egentlig mener ingen har enerett på navn, men gitt den samtalen dere hadde og at dere er såpass nære venninner, så synes jeg du bør ihvertfall prøve å tenke på andre navn. Barnet er vel langt fra født ennå?

Min erfaring er at det med navn må modnes over tid, ikke hopp på første og beste innskytelse. Og man blir faktisk veldig påvirket av andres valg. Hun burde aldri fortalt deg navnet, det er som å gi deg en smak av noe deilig og forbudt som du bare må ha...

Her kommer navn som du ikke må ta, for disse er reservert meg (hehe):

Adele

Cornelia

Alma

Alina (litt i samme gate vel?

Malene

Helena (også litt likt Celina vel?)

Tomine

Dorthea

Annonse

Håper det ordner seg for deg og navnevalget :) Det der er nok ingen lett situasjon akkurat nå.

Selv har jeg et jentenavn jeg har ønsket meg lenge, og som ingen rundt meg hadde tatt i bruk.

Så ble jeg kjent med to jenter som begge hadde barn med det navnet. Nå ser jeg de ikke daglig, heller sjelden, men vi har omtrent daglig kontakt gjennom FB og andre forum, så jeg er litt i tvil om hva jeg skal gjøre der. Det er jo mange fine navn å velge mellom, men har jo forelsket meg veldig i dette navnet og mannen liker det, så skal, skal ikke?

• 2 uker senere...

Jeg fortalte fetteren mi hva vi ønsket å kalle den neste sønnen vår (et VELDIG spesielt dobbeltnavn). Da sønnen hans ble født kalte han ham nettopp dette. Var litt bittert, for hadde brukt mange timer på å gå igjennom navn for å finne nettopp dette navnet.

Synes du skal høre med venninna di om det er greit om du bruker det, men at du bør respekktere henne om hun sier nei.. Om du i såfall bruker det må du være klar over at vennskapet kan få noen riper i lakken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...