Gå til innhold

Ønsker meg navnet en venninne vil bruke..

Anbefalte innlegg

Gjest Shanti ♥

Møtte ei venninne for en tid tilbake, og hun spurte om jeg hadde tenkt på navn. Jeg sa at hun gjerne måtte komme med forslag. Hun kom med noen forslag, og uti samtalen sa hun at nå hadde noen andre stjålet "hennes" navn to ganger på rad, og at hun hadde funnet seg et tredje navn hun vil bruke om hun en gang får barn. Vi snakket litt om de to stjålne forslagene (jeg likte ingen av dem). Deretter lo jeg litt og sa "da må du ikke si det nye navnet til meg, jeg som har barn i magen", og så "jeg skal ikke stjele det, men nå ble jeg jo nysgjerrig" - deretter røpet hun navnet, og jeg falt pladask :P Det samme gjorde mannen min.. Pokker! :(

Fortsetter under...

Kjipt for deg, men jeg synes du ikke skal "ta" det fra henne etter samtalen dere hadde. Jeg hadde blitt lei meg om jeg var henne.

Du kan jo evt spørre, ta det opp med henne.

"Første mann til mølla"-jaja, det er jo ikke akkurat straffbart å rappe navneideer- men du kan ikke regne med at hun blir smørblid på deg om du tar navnet...

Jeg synes dere skal velge akkurat det navnet dere har lyst på. Det er jo ikke sikkert at venninnen din får en jente en gang (var det ikke det du skulle få ? :) ). Dessuten kan hun jo bruke samme navn. Jeg hadde ikke brydd meg noe om en venninne bruker et navn jeg har på mine barn! Jeg opplevde litt av det samme når jeg skulle ha nr.3. Før jeg visste kjønn, nevnte jeg et jentenavn jeg syntes var så fin for en venninne som også var gravid. Jeg fikk imidlertid gutt, men hun brukte faktisk det navnet jeg hadde nevnt. Jeg synes ikke det gjorde noenting. Nå får jeg jente, og hadde jeg fortsatt ville hatt det navnet, hadde jeg brukt det. Men nå har vi andre navn på listen vår... Man har ikke "enerett" på navn. Lykke til! :)

Endret av Gullunger

Jeg er av den oppfatning av at man ikke kan reservere seg navn, synes bare det høres dumt ut. Hvilken garanti har du at venninne din i det hele tatt får barn? Og at hun får av det kjønnet hun har funnet navn til? Og om hun får så er det jo ikke sikkert hun kommer til å bruke navnet allikevel. Ingen eier noen rettigheter til å reservere seg navn, navn er fritt frem for alle å bruke. Jeg har mange navn oppigjennom tiden som jeg har nevnt at jeg ville kalle mine barn og mange av dem har venner og familie i ettertid brukt enda de vet at jeg liker navna. Jeg blir jo ikke sur på dem av den grunn. Så om dere liker navnet både du og mannen så bruk det.

Annonse

Gjest Shanti ♥

Tusen takk for gode råd!! Føler hele situasjonen er litt kinkig... Skulle ønske jeg hadde snublet over navnet selv, sånn at det ikke kom fra henne, eller at jeg hadde sagt "åj, det er faktisk et av navnene jeg vurderer!".

Førstemann til mølla, ja, men vi har vært venninner i 10 år og jeg setter veldig stor pris på henne... Tror kanskje jeg får ta det opp neste gang jeg treffer henne, og forklare situasjonen? Huff!

Jeg vet jo også med meg selv at jeg har hatt "navnet klart" i mange år, men nå som jeg er gravid er ingen av dem egentlig aktuelle.. fryktelig surt om hun bare får gutter, eller velger et annet jentenavn hvis jeg har latt være å bruke det jeg egentlig vil ha. Navnet er forresten Celina! :)

Endret av Shanti ♥

Jeg unner alle mine venninner det navnet de har lyst på. Om det er mine barns navn eller et navn jeg kunne tenkt meg å bruke en gang selv. For det første er det jo som du sier ikke sikkert at hun ville brukt det navnet om noen år likevel, og kanskje hun bare får gutter. Men hadde det ikke også vært koselig om hun hadde brukt samme navn da? Uansett blir det jo en del aldersforskjell på jentene, så jeg synes ikke det gjør noe. Sikkert lurt å ta en prat om dette med henne :) Jeg synes forresten Celina er kjempefint. Har selv Celine på listen min :)

det er sant at ingen kan reservere navn, og ingen "eier" et navn. men vi tar navn svært personlig, og ser for oss de som vi er mest glad i med det vakreste navnet vi vet om. jeg syns det hadde vært veldig merkelig om en venninne av meg hadde "hermet" navnene til mine barn, men ikke mine "fantasi/fremtidige" barn. vi er flokk dyr, som følger moter, også navnemoter. jeg hadde ikke gitt opp drømmen av å gi datteren min favoritt navnet til mannen og meg selv, men villle gjort det på en ordentlig måte. snakket med henne og sagt at du kunne ikke noe for det, men du har falt pladask, rett og slett. det er det fineste navnet du vet om og vil svært gjerne bruke det, hvis ikke hun syns det ville bli ekstremt dumt. (hvem kan si "nei!" da? det ville jo bli for dumt, siden fatasi-jenta hennes skulle hete det en gang i fremtiden, hvis hun fremdeles liker det like godt. som sagt, moter forandrer seg :)

Tusen takk for gode råd!! Føler hele situasjonen er litt kinkig... Skulle ønske jeg hadde snublet over navnet selv, sånn at det ikke kom fra henne, eller at jeg hadde sagt "åj, det er faktisk et av navnene jeg vurderer!".

Førstemann til mølla, ja, men vi har vært venninner i 10 år og jeg setter veldig stor pris på henne... Tror kanskje jeg får ta det opp neste gang jeg treffer henne, og forklare situasjonen? Huff!

Jeg vet jo også med meg selv at jeg har hatt "navnet klart" i mange år, men nå som jeg er gravid er ingen av dem egentlig aktuelle.. fryktelig surt om hun bare får gutter, eller velger et annet jentenavn hvis jeg har latt være å bruke det jeg egentlig vil ha. Navnet er forresten Celina! :)

Jeg har sett meg ut Celia hvis vi får ei jente til noen gang:) Bare et tips. Det er jo litt i samme gate synes jeg..

=)

Kommer litt an på hvor gode venner dere er, tenker jeg.

Kan jo nevne at du liker navnet så godt at du kunne tenke deg å bruke det, og så spørre hva hun mener om det. Vise at du har tenkt på hva henne har sagt om de osv. Kan jo si at hun og gjerne må bruke det på sin event.datter. Ellers er det jo uansett dere som bestemmer hva babyen skal hete. Er som de andre sier sier, man kan ikke reservere ett navn.

Vel, jeg hadde blitt møkksur om jeg forteller venninna mi hva jeg vil min fremtidige baby skal hete, og hun lover å ikke "ta" det, men så bruker det likevel..

Du er selvfølgelig i din fulle rett til å gjøre det, men ikke forvent at venninna di står med åpne armer etterpå ;)

Jeg synes det blir litt annerledes iom dere har pratet om dette tidligere jeg, da. Virker som om navn er veldig viktig for henne. Selvsagt kan en ikke reservere navn, men siden du vet at hun sikkert vil bli lei seg, synes jeg hun bør respekteres såpass at det blir tatt opp på forhånd.

Selv hadde det ikke gjort meg noe om ei venninne hadde valgt likt navn som det datteren min har, men vi er jo alle forskjellige, så reaksjonen vil jo være individuell. Snakk med henne:)

Synes forøvrig stinen kom med et godt tips; Celia er nydelig, og langt friskere og sjeldnere enn Celina. Men igjen, det er jo individuelt:)

Annonse

Hva med å omformulere det å bruke Celine da? Hvis dere syns det er fint. Evt Serina, som blir veldig likt i uttale...

Gjest Shanti ♥

Vel, jeg hadde blitt møkksur om jeg forteller venninna mi hva jeg vil min fremtidige baby skal hete, og hun lover å ikke "ta" det, men så bruker det likevel..

Du er selvfølgelig i din fulle rett til å gjøre det, men ikke forvent at venninna di står med åpne armer etterpå ;)

Ja, det er jo det jeg frykter - at hun blir sur og avskriver meg fra vennelista.. :/ Tenker å i alle fall gi det et forsøk og legge det fram på en ordentlig måte og spørre om velsignelse, så får vi se hva jeg gjør om hun ikke vil gi meg det..

Gjest Shanti ♥

Jeg synes det blir litt annerledes iom dere har pratet om dette tidligere jeg, da. Virker som om navn er veldig viktig for henne. Selvsagt kan en ikke reservere navn, men siden du vet at hun sikkert vil bli lei seg, synes jeg hun bør respekteres såpass at det blir tatt opp på forhånd.

Selv hadde det ikke gjort meg noe om ei venninne hadde valgt likt navn som det datteren min har, men vi er jo alle forskjellige, så reaksjonen vil jo være individuell. Snakk med henne:)

Synes forøvrig stinen kom med et godt tips; Celia er nydelig, og langt friskere og sjeldnere enn Celina. Men igjen, det er jo individuelt:)

Ja, jeg må ta det opp med henne.. For alt jeg vet er navnet en døgnflue for henne som er viktig her og nå. Må tenke meg godt om før denne samtalen kjenner jeg :) Celia er veldig kult! Kanskje noe å vurdere...

Gjest Shanti ♥

Hva med å omformulere det å bruke Celine da? Hvis dere syns det er fint. Evt Serina, som blir veldig likt i uttale...

Celine liker jeg ikke like godt, og det er mye vanligere.. Serina er litt for mye kake. Men kanskje Celia, som foreslås ovenfor her.. :) Må trø litt forsiktig, kanskje hun blir deppa om jeg velger noe som likner også :P

Gjest Shanti ♥

Carina, Cornelia

Evelina, Emina

Pernilla

Jeg tror jeg hadde lagt fra meg navnet "hennes". Ikke verdt å lage skraper i vennskapet. -Er vel noe med at man vil ha det man ikke kan få ;)

Ja, det kan være noe i det at man vil ha det man ikke kan få :) Men jeg tror jeg har bestemt meg for å gi det et forsøk og snakke med henne, høre om jeg kan "få" navnet likevel - så får hun jo kindof æren av å ha gitt navn til barnet mitt - men usikker på hvordan samtalen vil ende.. Evelina er fint! Og Pernilla! Takk for tips!! :) Mille er også veldig fint... Må prøve hardt å tenke på noe annet enn Celina! :)

Eneste jentenavnet jeg likte sist "tok" en veninne av meg etter en lignende samtale. Vi fikk begge gutt første gangen så da var det ikke så farlig, men hos henne kom en jente neste gang som fikk nettopp det navnet...;)

Sier alltid på tull at det er jeg som har fortjenesten for at dattera hennes fikk navn. Litt sårt til å begynne med, men nå når jeg sitter her med bul på magen igjen så fenger liksom ikke navnet allikevel (heldigvis). Men husker hvor snurt jeg følte meg da hun fortalte navnet til alle mens jeg satt der. Så folk tar det forskjellig...;) DERFOR sier vi ikke hva vi tenker om navn til andre. Så kjedlige har vi blitt rett og slett hehe...

Godt å høre at du vil snakke skikkelig med henne om det. Det vil hun uansett sette pris på - det er jo slik venner er mot hverandre. Synes du bør holde deg unna navnet om du merker hun ikke liker helt at du tar det....Dere hadde tross alt en fortrolig samtale om navn, hvor hun delte noe med deg.

Celina/celine er jo greie navn, men det er jo fryktelig mange som heter det! Synes forslaget om Celia var veldig godt, et nydelig, sjeldenere og annerledes navn. Og hva med Cecilia? Det er kjempevakkert og kraftfult.

Jeg og venninda mi "krangla" i flere år om navnet Storm. Nå har hun to gutter og jeg har en, men ingen av de heter Storm.... En ting er å tenke seg til hvilke navn man vil ha på barna sine lenge før det er aktuelt, en annen ting er det når du står der å faktisk skal navngi en unge. Dessuten er det jo slik at den dagen du faktisk skal ha barn er man jo gjerne to om å ta avgjørelsen, da kan plutselig alle de navnene du tidligere har sett for deg være uaktuelle....

Men du bør nok snakke med venninda di og være forberedt på at hun kanskje ikke synes noe om at du vil bruke "hennes" navn, Hun har jo tydeligvis opplevd dette før og ga jo tydelig uttrykk for at hun ikke hadde likt det.

Ikke lett dette med navn nei...

Lykke til :)

Gjest Shanti ♥

Jeg og venninda mi "krangla" i flere år om navnet Storm. Nå har hun to gutter og jeg har en, men ingen av de heter Storm.... En ting er å tenke seg til hvilke navn man vil ha på barna sine lenge før det er aktuelt, en annen ting er det når du står der å faktisk skal navngi en unge. Dessuten er det jo slik at den dagen du faktisk skal ha barn er man jo gjerne to om å ta avgjørelsen, da kan plutselig alle de navnene du tidligere har sett for deg være uaktuelle....

Men du bør nok snakke med venninda di og være forberedt på at hun kanskje ikke synes noe om at du vil bruke "hennes" navn, Hun har jo tydeligvis opplevd dette før og ga jo tydelig uttrykk for at hun ikke hadde likt det.

Ikke lett dette med navn nei...

Lykke til :)

Hehe ja - det er rart hvordan navnene er klare mange år før barna, og når barna er der/nærmer seg er plutselig navnene ikke aktuelle likevel... Hvis jeg fikk en jente skulle hun f.eks. hete Maud, det er rimelig uaktuelt nå :)

Hun er en såpass god venninne, at om hun ikke vil "gi meg" navnet, kommer jeg ikke til å ta det og risikere å miste henne.. Men aller helst vil jeg jo ha både i pose og sekk; navn og venninne :)

Gjest Shanti ♥

Tror du gjør rett i å ta det opp med henne først på en ordentlig måte. Kan jo hende hun synes det er helt greit! Ellers kan vel også Cecilia også være et ganske likt ( og ikke så vanlig) alternativ. Lykke til!!

Tja... Kjenner noen Cecilia-er og har ikke så gode assosiasjoner med navnet. Men prøver hardt å tenke på/innstille meg på andre navn, så får vi se hva utfallet blir når jeg har snakket med venninna mi.. Tusen takk for gode ord! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...