Håperhåper :) Skrevet 11. mai 2012 #1 Del Skrevet 11. mai 2012 Vi har planlagt navnefest i regi av humanetisk forbund for vesla vår. Familien min har en dåpskjole som har gått i arv i generasjoner, og jeg har litt lyst til at vesla skal bruke denne på navnefesten sin. Jeg vet at mormor og andre eldre slektninger i familien min synes at dette er helt greit, men jeg er litt usikker på hva yngre medlemmer av slekta, venner og bekjente synes om dette. Hva tenker dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikamo Skrevet 11. mai 2012 #2 Del Skrevet 11. mai 2012 Hvis jeg skal være heeelt ærlig, så synes jeg det ser litt pussig ut med dåpskjole i navnefest... Men dere vil ikke være de første, og det er jo ingen "regler" som forbyr det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest peacock Skrevet 11. mai 2012 #3 Del Skrevet 11. mai 2012 Dåpskjole til dåp, pent tøy til navnefest. De fleste dåpsbarn har vel gjerne bare dåpskjolen på i kirken uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dini Skrevet 11. mai 2012 #4 Del Skrevet 11. mai 2012 Synes ikke en dåpskjole skal bli brukt om du ikke skal døpe barnet ditt.. Den kjolen står jo for noe.. "Dåpskjolen er ofte hvit. Hvitfargen symboliserer renhet. Den er lang - et symbol på at vi kan vokse i troen (jfr. hvite konfirmantkapper og prestekjolen)." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆☆☆ Skrevet 11. mai 2012 #5 Del Skrevet 11. mai 2012 Svigermor vil gjerne føre babyen dåpskjole, jeg synes det er tullete. Men jeg bryr meg ikke nok til å nekte henne det hvis det er viktig for henne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zassy☆ Skrevet 11. mai 2012 #6 Del Skrevet 11. mai 2012 Jeg ville ikke brydd meg så mye om hva andre mener. Skjønner godt at du har lyst å bruke en kjole som har vært i familien så lenge, den betyr jo noe for deg da med tanke på familietilknytning. Bruk den sier jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nille 76 Skrevet 11. mai 2012 #7 Del Skrevet 11. mai 2012 Jeg synes vel navnet DÅPskjole sier sitt... Den er ment Å brukes i dÅp, ikke navnefest. En mÅ liksom bestemme seg tenker jeg, enten dÅp med dÅpskjole, eller den andre pakka med finklær som hører med der. Synes det blir feil Å plukke det en liker best med de ulike sermoniene og sÅ sette det sammen til sin egen greie. Men det er min mening da:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*KlaraKu* Skrevet 11. mai 2012 #8 Del Skrevet 11. mai 2012 Jeg skal ha navnfest vi humanetiskforbund. vil ikke kommet til å bruke dåpskjole på jenta mi der, siden vi har tatt valget om å ikke døpe. men jeg skjønner at du ønsker å ta kjolen videre i arv. og humanetiskforbund sier jo ikke nei til det, så er jo fritt valg. men som sagt, jeg syntes det blir litt rart når man da egentlig tar litt avstand fra kirka og skal bruke dåpskjole Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ezmeralda Skrevet 11. mai 2012 #9 Del Skrevet 11. mai 2012 Vi hadde navnfest på Rådhuset m Human-Etisk forbund og vi tok dåpskjole på Knerten under sermonien. Var flere andre babyer som hadde det samme. Til etterfesten fikk han på dress. Litt hyggelig å ha på det samme antrekket som jeg og mine søstre hadde da vi ble døpt, selv om vi ikke valgte tradisjonell dåp for våre barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nerdybirdy Skrevet 11. mai 2012 #10 Del Skrevet 11. mai 2012 hvorfor er det rart å plukke det man liker best av de ulike sermoniene? Det er jo det vi har gjort i den protestantiske tro i dag. Mange av de gamle tradisjonene som f.eks søndag som hviledag som er utgått.....De fleste av oss går hverken i kirka eller lar arbeidet ligge, for dette er jo en super dag å stelle i hagen o.l Jeg mener, gjør som dere vil! Dersom dere vil ha dåpskjole på knerten, så GJøR det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nerdybirdy Skrevet 11. mai 2012 #11 Del Skrevet 11. mai 2012 hvorfor er det rart å plukke det man liker best av de ulike sermoniene? Det er jo det vi har gjort i den protestantiske tro i dag. Mange av de gamle tradisjonene som f.eks søndag som hviledag som er utgått.....De fleste av oss går hverken i kirka eller lar arbeidet ligge, for dette er jo en super dag å stelle i hagen o.l Jeg mener, gjør som dere vil! Dersom dere vil ha dåpskjole på knerten, så GJøR det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
littlemisstrouble Skrevet 12. mai 2012 #12 Del Skrevet 12. mai 2012 Syns ikke det er rart å bruke dåpskjole til navnefest! Mange som ikke gifter seg i kirka men likevel bruker brudekjole Syns folk skal få gjøre som dem vil, uten at andre trenger å stikke nesa inn og være så negative... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stikka Skrevet 8. januar 2014 #13 Del Skrevet 8. januar 2014 Jeg er i samme situasjon nå. Jeg ønsker ikke å døpe, da verken jeg eller pappan er kristne. Vi velger derfor navnefest og vi har lyst til å bruke dåpskjolen som har gått i generasjoner godt å lese at det er flere som lurer. Men jeg ser jo den ang DÅPkjole, men jeg tenker heller at det blir et antrekk for anledningen, altså feiringen over at barnet er født. Sånn velger jeg å gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 8. januar 2014 #14 Del Skrevet 8. januar 2014 Begge våre barn har hatt navneseremoni i regi av HEF. Har vært mange barn med dåpskjoler begge gangene. Ellers har en del hatt bunad eller festdrakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helio14 Skrevet 9. januar 2014 #15 Del Skrevet 9. januar 2014 Bruk dåpskjolen :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busy_bee Skrevet 9. januar 2014 #16 Del Skrevet 9. januar 2014 Begge mine har hatt navnefest og begge gangene var det babyer med dåpskjole. Kjempekoselig det. Tror til og med at det sto i infomailen at dåpskjoler selvfølgelig er greit og bruke. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 12. januar 2014 #17 Del Skrevet 12. januar 2014 Dåpskjole til dåp. Stå for det du tror på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå