Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 Jeg har ei lita jente på 10 mnd, og de siste dagene ser det ut til at hun har fått noe lignende utflod. Hun har hatt noe hvitt/gulaktig slim i bleien, samt av og til noe hvitt puss på de indre kjønnsleppene. Hun ser ikke sår ut, og det lukter heller ikke vondt. Noen andre som har opplevd at jentebabyer har fått økt utflod? Jeg har aldri reagert på dette før, og frykter selvfølgelig at hun kan ha pådratt seg en UIV eller annen infeksjon. Hun virker ellers pigg, og har ingen feber. Hun er noe utilpass for tiden, da hun sliter med tenner, men ellers er hun akkurat som normal. Noen grunn til bekymring?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #2 Skrevet 11. mai 2012 Det jeg tenker er at om du ammer så kan det være at hun blir påvirket av dine hormoner? Men jeg vet ærlig talt ikke, det var bare en tanke som slo meg.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #3 Skrevet 11. mai 2012 Ingen med erfaringer? Jeg har nettopp sluttet amme sa er nok ikke hormoner...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #4 Skrevet 11. mai 2012 Kjøp gode tarmbakterier beregnet for hennes alder på helsekostbutikk. Biocare er f.eks. bra merke. Hun kan ha sopp hvis du har det (du trenger ikke ha så mye symptomer) og hun har da fått det når du har ammet. Mye søtt eller raske karbohydrater kan også trigge sopp. Hun kan evt også reagere på evt ny mat som er introdusert.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #5 Skrevet 11. mai 2012 Da Jenta mi var 3 år, hadde hun gul/hvit utflod. Vart slått alarm hos lege/helsestasjon fordi dette ikke er normalt hos små barn.. (tegn på misbruk) Jeg fikk panikk, og alt var en fæl opplevelse. Men det viste seg at hun hadde eksem, fikk noe salve og hun ble bedre på kort tid. De gjorde en kjapp undersøkelse og mistanken forsvant. Syns ikke du skal begynne med noe heksegryte, heller ikke noe mot sopp før du har undersøkt om hun trenger noe mot dette.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #6 Skrevet 11. mai 2012 Og du er sikker på at det hvite/gulaktige på kjønnsleppene ikke har vært der før? Sånne små har de gjerne i starten, min hadde det, og jeg fikk beskjed om å ikke vaske det bort, helst ikke vaske noe som helst inni der hvis ikke det var avføring inni der. Vasket det en gang innimellom bare jeg da. Det var mer tydelig noen ganger. Men jeg la ikke merke til utflod, hvordan ser du det, er det såpass mye at det er i bleia? Jeg tror nok jeg ville ha googlet litt, også ringt helsesøster på mandag om det ikke er noe som virker illevarslende.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #7 Skrevet 11. mai 2012 Synes det er merkelig at det ble slått alarm pga dette, og at det kunne være tegn på misbruk, for i løpet av de første ukene har de aller fleste jentebabyer sin "første menstruasjon" hvor slim, gjerne med blod, kommer ut fra skjeden. Samtidig har veldig mange jenter UIV i løpet av sine første leveår, og slim kan da være et av symptomene. Utflod er i tillegg skjedens naturlige måte å rense seg på. Ja, jeg synes utfloden er mer synlig enn den evt har vært tidligere. Det har kommet litt gult slim i bleien, og dette har jeg aldri lagt merke til før. At den er gul i bleien, skyldes vel i bunn og grunn at det blander seg med urin, for det virker ikke gult i skjeden. Jeg tror heller ikke det er sopp, for da tenker jeg at hun burde vært mer sår enn det hun er. Huff.. det er vanskelig dette her Men noen hestekur kommer jeg ikke til å prøve. Om det ikke bedrer seg blir det uansett et legebesøk over helga.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #8 Skrevet 11. mai 2012 Jeg er anonym 5. Det var ikke slik alarm at det kom en masse leger. Men fikk beskjed om at dette er alvorlig, og hun burde sjekkes. 10 mnd gammel er ikke slik utflod som kommer når barnet er født og de første mnd. Og ei jente på 3 år, bør ikke ha utflod. (var noe jeg fikk beskjed om fra legen) Personlig vet jeg ikke hva som er normalt.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #9 Skrevet 11. mai 2012 Nr 4 her igjen... Gå til lege over helgen om du fremdeles er urolig. årsaken til at jeg anbefaler gode tarmbakterier er at dette virker mot sopp - og mange flere enn man tror sliter med dette. I tillegg kan det være effektivt mot uvi, og ikke minst styrker det immunforsvaret. Eksem, som noen nevnte, kommer som oftest i den alderen av at de får i seg noe de ikke tåler gjennom mat eller mormelk (mor har spist noe de ikke tåler) og/eller de har en ubalanse i tarmsystemet. Har de fått antibiotikabehandling er det avgjørende å ta en kur med gode tarmbakterier for å få tilbake en god tarmbakterieflora, som utgjør 70-80 % av immunforsvaret vårt. I tillegg utvikles immunforsvaret mest de to første leveårene, og det er derfor ekstra viktig at man gjør det man kan for å optimalisere det. Uavhengig av hva det er vil et barn som begynner å få ett eller flere av ovennevnte symptomer (eller gjentatte forkjølelser eller ørebetennelser for den slags skyld) ha godt av en kur med gode tarmbakterier. Det er ikke farlig og har ikke bivirkninger så lenge man tar det i anbefalte doser (tar man for mye kan man få luft i magen og evt forbigående endring i avføring).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå