Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg hadde aldri hørt om fødselsdepresjon før en av sykepleierne fortalte meg om ammetoka som kommer noen dager etter fødselen og i noen tilfeller kan gå over i en depresjon. Jeg var overlykkelig og hadde nettopp fått verdens nydeligste datter så jeg bare lo av tanken på at noen kunne bli deprimert i en sånn situasjon. Jeg var på sykehuset i 2 dager og dro deretter hjem med samboer. Den 3 dagen kom ammetoka og lykken snudde til tårer og frustrasjon. Den første måneden hadde lille jenta kolikk og reflux (umoden lukkemusklatur), jeg følte at jeg ammet hele tiden og hun spygulpet opp nesten hele måltidet og var sulten like etter. Jeg hadde gråtetokter og så veldig negativt på hele tilværelsen, i tillegg slet jeg med angst og skam over at jeg ikke var "lykkelig" som jeg trodde at alle forventet at jeg skulle være. Jeg er en person som er vant til å mestre det meste jeg går inn for og da jeg følte at jeg ikke taklet situasjonen så bra var det tungt å spørre om hjelp men det var det som fikk meg ut av depresjonen. Jeg snakket med helsesøster, familie og venner om følelsene mine og det hjalp meg utrolig mye. Jeg begynte å gjøre grep, gjøre noe med de tingene som hadde gjort at jeg var ulykkelig. Vendepunktet kom ca 6 uker etter fødselen og jeg begynte å glede meg over ting igjen. Så jeg kan ikke si at depresjonen varte så lenge men jeg har en venninne som var deprimert i nesten et år fordi hun ikke søkte hjelp eller snakket med noen om det. Så mitt råd til deg er snakk med lege/helsepersonell og bruk familie og venner som du stoler på, de kan hjelpe deg å komme gjennom det. Og vit at det ikke er unormalt, det er mange kvinner som har vært i samme situasjon som du er i nå. Og begynn å bevist gjøre ting som gjør deg glad, om det er å gå på kino eller dra til frisøren så bare gi deg selv noen belønninger i hverdagen, det fortjener du!:)

Skrevet

Les litt om Brooke Shields hun har hatt det og skrev faktisk en bok om det. Dette kan skyldes litt ulike faktorer, men det beste er nok å søke hjelp hos en bra terapeut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...