A_K Skrevet 11. mai 2012 #1 Skrevet 11. mai 2012 barnehagestart nærmer seg for snuppa mi, og jeg har hørt så mye om sykdom ved barnehagestart at jeg nesten gruer meg litt. Er det slik med alle barn at de er konstant syke med forkjølelse og omgangssyke de første mnd'ene i bh? Er dette liksom gjengs? Håper virkelig det ikke bare blir sykdom utover høsten..... Hvordan har dere som har barn som har startet nettopp det? Er de bare syke??
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 11. mai 2012 #2 Skrevet 11. mai 2012 Gutten vår fikk vannkopper rett før barnehagestart, men var ikke syk det første året utenom feber ved vaksiner så nei, de trenger ikke være konstant syke
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 11. mai 2012 #3 Skrevet 11. mai 2012 Sånn var det hos oss hvertfall! Grøss og gru!! Lillegutt begynte i september (da var han akkurat blitt ett år..), og fra sept- februar var han syk annenhver uke. Det var helt ekstremt! Halsbetennelser, øreverk, falsk krupp, hosting, forkjølelser.. Nå har han (bank i bordet!!) ikke vært syk siden begynnelsen av februar. og det er en helt ny verden for oss. Krysser alt jeghar av fingre for at det ikke blir slik hos dere!
It's all about me Skrevet 11. mai 2012 #4 Skrevet 11. mai 2012 Har tre barn i barnehagen og har ikke merket dette med noen av dem. Alle var like friske der som de var hjemme før start. Først nå når eldstemann går sisteåret at jeg har sett en del sykdom.
A_K Skrevet 11. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2012 Godt å høre at ikke alle opplever det slik da... får vel bare krysse fingrene, ja, for at det ikke blir bare sykdom, men litt moro også
Maitrollet Skrevet 11. mai 2012 #6 Skrevet 11. mai 2012 Beklager kupping av tråden, men dere som har barn som ikke var syke: ammet dere?
1jente2gutter Skrevet 11. mai 2012 #7 Skrevet 11. mai 2012 Beklager kupping av tråden, men dere som har barn som ikke var syke: ammet dere? Nei, har ikke ammet mine barn(ammet den sisste i ca 2 mnd bare), og de har vært mye mindre syke enn mangen jeg vet om som har ammet barna til de var var ca 12 mnd. Så det tror jeg ikke har noen innvirkning på slike sykdommer som forkjølelse,vannkopper,feber osv. Tror heller at full amming lenge kan ha innvirkning på viss det er allergier og eksem f.eks i familien
to tettitett Skrevet 11. mai 2012 #8 Skrevet 11. mai 2012 Trodde det skulle bli myyye verre! Har stort sett vært snørrete siden han begynte, men kun noen få ganger fått feber og da bare i ett par dager... Bank i bordet, ingen omgangssyke enda! Fullammet til fire måneder, seks måneder var det full nekt.. Så det trenger ikke bli så ille første året i barnehagen:-)
oslo37 Skrevet 11. mai 2012 #9 Skrevet 11. mai 2012 Gått kjempefint. Begynte etter påske, akkurat ett år. Litt snørrete og litt feber men ikke syk. Ammet for øvrig i 8,5 mnd, fullammet i 5 mnd.
Marsipanmor Skrevet 11. mai 2012 #10 Skrevet 11. mai 2012 Min var mye syk synes jeg.. men det var ikke mange dagene hjemme heller.. forkjølelse, feber, falsk krupp, vannkopper, omgangssyke..
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 13. mai 2012 #11 Skrevet 13. mai 2012 Vi har hatt 8 sykedager i tillegg til 3 helger i løpet av de første 3,5 mnd. Jeg ammet, men litt redusert etter 8 mnd (jobbstart). Men vil si det var en utrolig fordel å kunne amme under en langvarig omgangssyke.
2010 Mammaen Skrevet 13. mai 2012 #12 Skrevet 13. mai 2012 De første høstmånedene gikk greit. Det begynte vel i desember. Fra desember har gutten vår vært syk 2 ganger per måned (ca hver 14 dag). Da har det vart fra 2 dager til 2 uker. Toppet seg i januar med RS virus og sykehusinnleggelse. Så JA det er mye og man tror virkelig ikke det er så ille, men nå er jeg så lei at jeg snart griner ved tanken på at det skal være noe mer sykdom (og ja han er forkjølet, hoster og er slapp/dårlig matlyst nå).
Dorrimor ♂♂ Skrevet 13. mai 2012 #13 Skrevet 13. mai 2012 Mmma85, innlegget ditt kunne vært skrevet av meg, bare at min vae1 1/2da han begynte. Ellers helt identisk.
lillenims Skrevet 15. mai 2012 #14 Skrevet 15. mai 2012 Amming påvirker til en viss grad "barnehagesykdommene" (men ikke barnesykdommene, dvs vannkopper og sånt). Men det er viktig å huske på at selv om det er en målbar forskjell på mengden infeksjoner hos ammede og ikke-ammede så er den ikke av den grunn veldig stor. Det er gjerne i størrelsesorden 5-10% flere ikke-ammede enn ammede som får ulike infeksjoner/sykdommer (varierer mellom ulike sykdommer og i ulike studier) - og det er på gruppenivå, ikke på enkeltindividet. Det dreier seg altså ikke om sannsynligheten for at ETT barn blir sykt, men om antallet i en større gruppe som blir syke. Har man 1000 ammebarn så vil kanskje 200 av dem få en infeksjon, mens i en tilsvarende gruppe med ikke-ammede vil 210-220 få den. Forskjellen er målbar (signifikant), men ikke veldig stor - og det er fremdeles mange barn i begge gruppene som blir syke eller friske. Og veldig enig med februarmamma2010 i at det er en kjempefordel å amme under omgangssyke - veldig bra næring, lett å gi når barnet vil ha, og som regel tåler barnet det mye bedre enn annen væske/melk. Om man ammer og vurderer å slutte like før barnehagestart så anbefaler jeg virkelig å utsette det litt om man kan. (Også for antistoffenes del, da.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå