Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er i uke 11 og igår fikk jeg veldig vondt i magen og da gikk jeg til legen. Jeg har hatt 2 spontanaborter i løpet av det siste året så jeg vil så inderlig at det skal gå bra denne gangen. Legen sjekket med ultralyd og sa at han ser fosteret men han klarer ikke å se noe bevegelse. Så sa han at det er litt for tidlig å si noe sikkert og jeg må vente et par uker til for å være sikker. Det er vanskelig å gå rundt med denne usikkerheten og prøve å ikke stresse eller tenke for mye på det. Noen som vet hvis det er vannlig at fosteret ikke viser tegn til bevegelse? Noen råd? Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143935921-ingen-bevegelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hørtes litt rart ut... fikk du se ett bankende hjerte da? det skal de kunne se i uke 11. Legen må ha uttrykt seg litt utydelig syntes jeg.... kan jo være at babyen bare var rolig/ sov under UL.

ville bedt om ny time til UL slik at du får litt oppfølging ( be om henvisning fra fastlege) med ofte sjekk på UL.

jeg mistet 2 ganger i MA og gikk til UL hver uke/ annen hver uke en periode... ikke noe man får gjort om det er noe galt, men det roer nervene litt....

nå sitter jeg her i uke 37 og venter nr 3...

lykketil

Han sa ingenting om hjertet. Jeg har ikke fått noe oppfølging de andre gangene, han ingen å spørre eller å snakke med heller. Som jeg skjønte man må bare mase og insistere for å få hjelp ellers får man ingenting. Det er ihvertfall min erfaring med norsk helsevesen desverre....så nå sitter jeg og ringer rundt. Volvat er litt dyrt for en student som meg og i tillegg kjører jeg ikke bil så det tar litt tid og energy å få seg rundt spesielt herifra fra landet...

Jeg synes det hørtes ut som en merkelig oppfølging fra en lege, var dette privat?? I uke 11 er man såpass langt kommet, at det skal være uproblematisk å se om et foster utvikler seg normalt eller ikke. Hjertet vil jo blant annet gi en helt klar indikasjon på om det er liv. I uke 11-12 tar man jo f.eks DUO-test/nakkefoldskanning m UL, det er jo nettopp fordi foster på dette tidspunktet er lette å undersøke og like mht utvikling.

Siden du har to vonde opplevelser bak deg, ville jeg kontaktet jordmor og be om en henvisning for en ny ultralyd på sykehus. Du skal ikke gå i flere uker å lure på om du har et foster som er levedyktig.

Lykke til!

Annonse

Jordmoren hadde ikke noe ledig tid før 6 juni og dette var ikke fastlege men en annen fordi min fastlege hadde ikke telefontid når jeg ringte igår (kl 14) så da fikk jeg ikke kommet til henne. Skal til henne idag men hun har ikke ultralyd.

Da forklarer du henne i dag hva legen sa på UL om manglende bevegelse, og gi uttrykk for at du med din historie trenger du en avklaring mht utviklingen av svangerkskapet. Hvis hun ikke kan finne hjertelyd, skal du sendes rett på UL på sykehuset.

Jeg håper at det går bra med deg!

Selv om den lille sover bør regle nr.1 være å se etter at hjerte slå som normalt. Og det skal ikke finnes tvil om hjerte slår i uke 11 - enten så slår det, ellers så slår det ikke. Det skal ikke være snakk om hvorvidt man ser det eller ei....dustelege!! Han kan da tydeligvis ikke jobben sin mtp en slik beskjed som han gir deg.

Nå må du være sterk og stå opp for deg selv og kreve mer enn hva du har gjort til nå.

Oppsøk legevakten i ettermiddag/kveld etc.og fortell om dine tidligere opplevelse og hvilke undersøkelse og beskjed du fikk av legen din.

Det vil da komme noen som lytter etter fosterlyd - finner de ikke den, så får du ultralyd.

Lykke til:)

jeg synes også beskjeden jeg fikk var ikke tilfredstillende og jeg ble mer beskymret. Nå skal jeg til fastlegen 13:50 og håper hun kan høre hjertet hans. Men hun har ikke UL så jeg må kanskje vente til over helgen .... Jeg som ikke er lege tenkte faktisk også at lille kan jo bare sove, alle trenger det...

men du må ikke bli enda mer bekymret om lege/jordmor ikke finner hjerte lyd i dag med bare en doppler for det kan være for tidlig i uke 11.

hvor i landet bor du? jeg gikk til lillestrøm gyneokologene, kjempe dyktige og seriøseleger med tanke på at jeg også hadde mistet 2 ganger på rad i MA. De tok meg veldig alvorlig. ikke lang vente tid heller.. fikk henvisning og betalte ikke mye hver gang

men for å få roet deg ned før helgen ville jeg dratt på legevakten og bedt om direkte hensivning til gyn på sykehuset i dag.

lykke til

Bevegelse er en ting, denne krabaten jeg har i magen nå var helt i ro under første ul i uke 8,i motsetning til storebror som alltid var i full fart på alle ul.

MEN hjertet skulle lege ha sett slå på ul. Høres ikke ut som noen ok lege, håper du får henvisning av jordmor etterpå.

Masse lykke til!

Annonse

Nå har jeg vært hos fastlegen og det var egentlig bortkastet tid. Hun hørte ikke noe hjertelyd men hun sa at det er vanskelig noen ganger å høre i uke 12 så ikke rart hun ikke hører nå. Hun skrev en henvisning på mandag til gynekolog i Drøbak så jeg må vente over helgen.....ikke så lett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...