Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #26 Skrevet 11. mai 2012 Virker som om at tråden her ble en skrytetråd for enkelte gitt... *Flinke lille avkommet*
Eeniemeenie Skrevet 11. mai 2012 #27 Skrevet 11. mai 2012 Huff, hun var med pappan sin da jeg hadde ett viktig møte, prøvde å forberede henne, men ante ikke at denne kontrollen var så omfattende! hun ville ikke tegne, sa hun ikke klarte og bare ville gå. hørselstesten tror jeg ikke hun forstod! ikke er denne hs såå veldig flink heller, mer gammal å gretten, virkelig etter boka! Så: flere som har opplevd dette? hva kan deres 4åringer av tegning,bokstaver,telling osv... Håper ikke vi får ny time,men regner jo med det! Har bare en jente på 3,5, men har da virkelig også opplevd at hun har slått seg "vrang" på kontroller, typ hos tannpleier og hos lege Vil tro at DET er helt normalt Hun kan telle til 20, tegne figurer med armer og ben og ansikt (øyne, munn, nese).. Bokstaver skjønner hun ikke bæra av enda.. Prøver å lære henne hva som er hennes bokstav, men hun oppfatter det som om at alle kan få hver sin bokstav, ikke nødvendigvis hva som er forbokstaven deres Kanskje hun lærer det på 6 mnd :-) Går nok bra neste gang skal du se! Synd at helsesøstra ikke er så forståelsesfull iallefall..
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #28 Skrevet 11. mai 2012 En bør kanskje prøve å tenke at det er bra at helsestasjonen tar barnas behov på alvor. Noen ganger overreagerer de nok, men heller reagere ti ganger for mye enn en gang for lite, spør du meg. Det er jo slik ellers i helsevesenet også. De sjekker opp igjen ting de er usikre på, f.eks. hos legen, og finner som regel ut at det ikke var noen grunn til uro, men likevel best å sjekke. Jeg har opplevd å få en ekstra time for å sjekke syn og hørsel med barna mine, men jeg er bare glad for at de tar joben sin på alvor og tenker på barnets beste. Bare så det er sagt, syn og hørsel er helt i orden hos begge to.
Tabitha Skrevet 11. mai 2012 #29 Skrevet 11. mai 2012 De sjekker opp igjen ting de er usikre på, f.eks. hos legen, og finner som regel ut at det ikke var noen grunn til uro, men likevel best å sjekke. Da dreier det seg om en reell, faktabasert bekymring. Ofte baserer helsestasjonen sin bekymring på magefølelse.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2018 #30 Skrevet 9. august 2018 Hjelp! Mitt barn blir 4 om 1 mnd. Han TROR han kan telle til 100, men begynner å klusse etter 10. Han kan sin 1 bokstav, og det er det. Runde gjenstander vet han hva er, men tviler på han kan trekant, firkant osv. Han er motorisk dyktig tror jeg, men ut fra hva dere skriver skjønner jeg jo at han henger en del etter. Anonymkode: d5812...d5f
Nyttårs barn Skrevet 10. august 2018 #31 Skrevet 10. august 2018 4 årskontrollen er en viktig kontroll, her skal ting avdekkes som ikke er sett tidligere. Nå er barnet så stort at det kan svare litt for seg, si fra om hva det ser og hører. På "min" fireårskontroll gjorde ikke legen/helsesøster jobben sin ordentlig og det ble oversett at jeg hadde nedsatt syn på det ene øyet. To år senere ble det oppdaget(av meg!) og da så jeg nesten ikke på det ene øyet. Da var det for sent å få korrigert synet. I dag har jeg ett øye som fungerer, det andre er mest til pynt. Så vær glad for at helsestasjonen følger opp.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2018 #32 Skrevet 10. august 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hjelp! Mitt barn blir 4 om 1 mnd. Han TROR han kan telle til 100, men begynner å klusse etter 10. Han kan sin 1 bokstav, og det er det. Runde gjenstander vet han hva er, men tviler på han kan trekant, firkant osv. Han er motorisk dyktig tror jeg, men ut fra hva dere skriver skjønner jeg jo at han henger en del etter. Anonymkode: d5812...d5f Helt normalt!!! Anonymkode: 317fb...e23
Anonym bruker Skrevet 10. august 2018 #33 Skrevet 10. august 2018 Alle helsesøstre har opplevd fireåringer som går i vranglås. Slapp av! Bekymrer du deg for barnets utvikling? Det er du som kjenner henne best! Anonymkode: 07105...ff3
Anonym bruker Skrevet 10. august 2018 #34 Skrevet 10. august 2018 Dette med små barn og kartlegging er vanskelig. Ikke alle helsepersonell ser ut til å skjønne barn, egentlig.. Datteren vår skulle ta en test hos fysioterapeut da hun var 5 år. Hun ble da testet i ulike oppgaver, filmet med videokamera og tatt tiden på med stoppeklokke. Hun hadde i utgangspunktet lav selvfølelse på fysisk prestasjon, og da hun skulle gjøre en oppgave som hun ikke mestret ble hun mer opptatt av å prøve trampolinen og brøt testen I rapporten ble dette skrevet ned som «manglende konsentrasjonsevne» Det jeg så var et barn som forsøkte å slippe unna en ydmykende situasjon hvor hun attpåtil blir filmet.. Jeg mistet etter den testen troen på slike tester.. for det virket så sort-hvitt at avvik ble tolket etter boken heller enn ut fra barnets situasjon og personlighet, frykt osv. Anonymkode: dc448...92a
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #35 Skrevet 11. august 2018 På 10.5.2012 den 20.17, Anonym bruker skrev: Min 4-åring kan tegne mennesker, hus, hjerter, stjerner m.m Hun kan skrive navnet sitt, søsteren sitt, og meg og pappaen sitt. Hun kan alle bokstavene og kan telle til 50. Har inntrykk av at hun er ganske gjennomsnittlig. Regner med dere får ny time ja, det er jo helsesøsters oppgave å kartlegge disse tingene. Og jeg må jo igrunn si meg litt enig med helsesøster, at man bør kunne forvente at en 4-åring kan samarbeide ganske greit, så jeg hadde også stusset litt.. Så utrolig arrogant av deg! Og slemt! Som prøver å støtte opp om ts’ frykt om at noe kan være galt («stusset litt»). TS: det er IKKE noe unormalt i at en 4 åringen på et ukjent sted ikke «samarbeider». Det høres heller veldig normalt ut, og er i tråd med tilknytning. Selv om enkelte i mødre i denne tråden får det tull høres ut som om telling til 1000, lesing og skriving, maling av piccasso-lignende maleri etc er helt vanlig, så er det ikke det. forskning sier at de fleste foreldre, særlig mødre, har en tendens til å overvurdere egne barns evner. Derfor: når en mor (feks i denne tråden) argumenterer med at barnet dets kan sååååå mye mer enn det som er vanlig for alderen, må du (ts) ta bort ca 60 %. Jeg har jobbet med barn i 25 år, og alle disse «superbarna» er ikke halvparten så vanlig som mødrenes tråder som denne beskriver. Der foreldre beskriver at barnet feks kan pluss og minus, er dette aldri synlig for andre enn foreldrene . Så en slik oppramsing som i det innlegget jeg har sitert, er ikke nødvendigvis lik realitet (kun for foreldrene ). Og det er greit nok... men det som IKKE er greit, er når foreldre av samme grunn prøver å gjøre andres barn til «unormale» eller «bekymringsfulle». Så TS: ditt barn er HELT normalt !!! Alle vi anti-supre foreldre med anti-supre-vanlige barn, har det akkurat på samme måte i ukjente settingen. så du kan slappe helt av❤️ Anonymkode: 02f22...cbd
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #36 Skrevet 11. august 2018 Dette er helt normalt TS. De fleste slike tester bør gjennomføres med helsesøster i f. eks bhg. Dette fordi barna er godt kjent og tryggere i en slik setting og det vil være mer naturlig for barna når alle vennene også skal gjennom det. Vi får veldig gode tilbakemeldinger på barnets utvikling i barnehage, selv når de har hatt andre yrkesgrupper innom. På helsestasjonen blir barnet vårt mutt og engstelig. Ettersom barnet ditt ikke går i barnehage blir det litt vanskeligere. Jeg ville nok ikke bekymret meg for testen for slik er barn, men jeg ville sendt barnet i barnehagen ettersom jeg mener een er viktig i forhold til skolestart, bygging av nettverk og sosiale relasjoner med jevnaldrende. Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men her er det ikke et eneste barn over 15 måneder som er hjemme med foreldrene. Det er ingen grunn til tidlig bhg start, men ved tre år bør alle begynne fordi samfunnet vi lever i er laget slik. Anonymkode: e2e54...a69
Anonym bruker Skrevet 11. august 2018 #37 Skrevet 11. august 2018 Ungen er ca 9 år nå, håper det har ordnet seg. Anonymkode: 352f8...6e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå