Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #1 Skrevet 10. mai 2012 Huff, hun var med pappan sin da jeg hadde ett viktig møte, prøvde å forberede henne, men ante ikke at denne kontrollen var så omfattende! hun ville ikke tegne, sa hun ikke klarte og bare ville gå. hørselstesten tror jeg ikke hun forstod! ikke er denne hs såå veldig flink heller, mer gammal å gretten, virkelig etter boka! Så: flere som har opplevd dette? hva kan deres 4åringer av tegning,bokstaver,telling osv... Håper ikke vi får ny time,men regner jo med det!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #2 Skrevet 10. mai 2012 Min 4-åring kan tegne mennesker, hus, hjerter, stjerner m.m Hun kan skrive navnet sitt, søsteren sitt, og meg og pappaen sitt. Hun kan alle bokstavene og kan telle til 50. Har inntrykk av at hun er ganske gjennomsnittlig. Regner med dere får ny time ja, det er jo helsesøsters oppgave å kartlegge disse tingene. Og jeg må jo igrunn si meg litt enig med helsesøster, at man bør kunne forvente at en 4-åring kan samarbeide ganske greit, så jeg hadde også stusset litt..
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #3 Skrevet 10. mai 2012 Vi opplevde akkuart det samme. Gutten min som prater som en foss ville knapt si hva han heter. Han satt og tullet litt under selve hørselsprøven, eller så skjønte han ikke helt hva det gikk ut på. Ville ikke gjenta det helsesøster sa på den delen av prøven. Vår helsesøster er ikke bekymret. Hun sa også at man skal faktisk ha litt ydmykhet overfor 4-åringene. Her kommer hun som en "fremmed" dame og skal forvente samarbeid fra en 4 åring som mest sannsynligvis ikke husker denne helsesøsteren fra tidligere. Jeg er jammen sikker på at hvis personalet i barnehagen hadde gjort akkurat samme testen ville min gutt bestått glimrende!! Men, jeg er glad for 4 års kontrollen. Siden han ikke ville samarbeide under synstesten ble han henvist til øyelege, der viste det seg at han var kjempe langsynt og bruker idag briller...
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #4 Skrevet 10. mai 2012 Min 4-åring kan tegne mennesker, hus, hjerter, stjerner m.m Hun kan skrive navnet sitt, søsteren sitt, og meg og pappaen sitt. Hun kan alle bokstavene og kan telle til 50. Har inntrykk av at hun er ganske gjennomsnittlig. Regner med dere får ny time ja, det er jo helsesøsters oppgave å kartlegge disse tingene. Og jeg må jo igrunn si meg litt enig med helsesøster, at man bør kunne forvente at en 4-åring kan samarbeide ganske greit, så jeg hadde også stusset litt.. Du var jo myk i kantene....
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #5 Skrevet 10. mai 2012 tegne? hørseltest? Her var det synstest, og så gikk de gjennom noen bilder hvor hun skulle fortelle om ting var over eller under også videre i den duren. Jenta mi er akkurat fylt 5 og jeg måtte selv be om ny synstest (hun fikk ikke til første gang i hele tatt) og hørseltest. Dette da hun har slitt med hodepine så noe måtte jo være galt. Og da fikk jeg beskjed om at de egentlig ikke gjorde hørseltester før barnet var 6 og skoleklar. Det sagt jeg tror nok jenta de vil forstå hvordan hørseltesten foregår. Min yngste er 3 år og har ikke språkforståelse men klaret allikevel å plukke opp hvordan testen utføres og hva som skulle gjøres. Nå var jeg hos spesialist med henne da men de gjorde bl.annet samme test som største fikk på helsestasjonen. Mest sannsynlig har vel datteren din følt seg utrygg og det har låst seg for henne. Du får ringe ned å be om ny time, om det var helsesøster som var skummel så kan du jo hvis det er flere av de der be om å få bytte i denne timen. Og muligens er det litt tryggere når mamma er med.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #6 Skrevet 10. mai 2012 Min 4-åring kan tegne mennesker, hus, hjerter, stjerner m.m Hun kan skrive navnet sitt, søsteren sitt, og meg og pappaen sitt. Hun kan alle bokstavene og kan telle til 50. Har inntrykk av at hun er ganske gjennomsnittlig. Regner med dere får ny time ja, det er jo helsesøsters oppgave å kartlegge disse tingene. Og jeg må jo igrunn si meg litt enig med helsesøster, at man bør kunne forvente at en 4-åring kan samarbeide ganske greit, så jeg hadde også stusset litt.. Min 4-åring kan tegne mennesker, hus, hjerter, stjerner m.m Hun kan skrive navnet sitt, søsteren sitt, og meg og pappaen sitt. Hun kan alle bokstavene og kan telle til 50. Har inntrykk av at hun er ganske gjennomsnittlig. Regner med dere får ny time ja, det er jo helsesøsters oppgave å kartlegge disse tingene. Og jeg må jo igrunn si meg litt enig med helsesøster, at man bør kunne forvente at en 4-åring kan samarbeide ganske greit, så jeg hadde også stusset litt.. Jammen ikke vanlig som kan alt det der du ramser opp at din 4-åring kan. Ta det med ro, HI. Høres ut som din 4 åring er temmelig normalt. Du skal hvertfall ikke sammenligne deg med ungen til hun som skrev dette innlegget.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 takk for svar! vondt å høre at mitt barn er annerledes utfra denne kontrollen!!! drittkjerring! hun mener at jenta må i barnehage snarest! (venter på nyåpning av b.hage til våren og søkernå). hun er ei god jente som kan vise mye når hun føler seg trygg,prater bra,god forståelse og samspill med andre barn tross alt. akkurat tegning,tall og bokstaver har hun ikke interesssert seg for før nå nylig. synstesten gikk bra,men det var vel det eneste!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. mai 2012 #8 Skrevet 10. mai 2012 Min kunne hele alfabetet, kunne telle til ca70 og på 20 på engelsk, tegne en sirkel,firkant og litt matte.+ opp til ti. Han klarte alt på på 4 årskontrollen utentatt synstesten og her viste det seg også at han var veldig langsynt og at han skjeler så han måtte begynne med både lapp og briller. Nå er han fem og det er først nå han kan fargelegge en tegning og tegne strekmennesker. Han vet at navnet hans begynner med en W, men er ikke i nærheten av å kunne skrive. Tror det det er like vanlig og kunne skrive som og ikke kunne skrive i den alderen.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #9 Skrevet 10. mai 2012 Vi har en 4-åring som teller til 50, tegner mennesker med vanvittig svære øyne og 5 fingre, skriver navnet sitt og kan de fleste bokstavene. Men på 4-årskontrollen ville hun ingenting. Vi trengte ikke å komme tilbake, fordi jeg jobber mye sammen med helsestasjonen. Hørselprøven tar de i barnehagen om noen uker.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #10 Skrevet 10. mai 2012 4 åringen min (snart 5 da) kan tegne stjerner,mennesker med detaljer, hjerter, firkant,trekant , hus, blomster ja det meste men ho elsker å tegne pg gjør det hele tiden. Ho kan skrive sitt, søstra sitt navn og mamma. Og kan nesten alle bokstavene Ho kan telle til 20 på norsk og engelsk (tospråklige) Snakker og forstår godt 2 språk. Men når hun akkurat hadde fylt 4 kunne hun mye mindre. Det er i det siste året at hun har utviklet seg veldig med tegneferdigheter og annet. Hun går i en bhg som jobber veldig mye med bokstaver og tall, litt for mye syntes jeg egentlig (og en god del andre foreldre) de går jo ikke på skolen enda. Så om ditt barn ikke går i bhg så er det ikke så rart at det ligger muligens litt etter når det gjelder bokstaver og slikt Jeg mener barna skal lære å lese på skolen ikke at jeg skal lære det her hjemme et par år før skolestart så hadde barnet mitt vært hjemme på fulltid hadde det ikke kunnet bokstaver.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #11 Skrevet 10. mai 2012 Send 4 åringen din i barnehage. Ikke på grunn av 4 årskontrollen, men fordi 4 åringer virkelig har godt av å omgås andre barn og et aktivt læringsmiljø!
Guttemor77 Skrevet 10. mai 2012 #12 Skrevet 10. mai 2012 Min yngste var også sånn Ble veldig flau og sa knapt et ord... Men han kan mye og helsesøster trodde oss på det. Ikke stress med det!
Søstersister Skrevet 10. mai 2012 #13 Skrevet 10. mai 2012 Det er forskjell på unger:) om de kan telle så eller så langt kommer an på hvor mye man har gjort disse tingene hjemme. Og interesse. Hørselstesten skal takes kun på indikasjon eller foreldrenes ønske, og rutinemessig ved skolestartkontrollen. Det er unødvendig å bruke opp tålmodigheten hennes på den! Jeg tror nok det går bedre neste gang, da vet hun hva det går ut på. 4 års kontrollen er i lengste laget for mange barn, ikke bare din jente:) og siden hun ikke går i barnehage har hun jo ikke samme treningen i konsentrasjon, så jeg synes ikke hun høres unormal ut i det hele tatt:)
hol(L)y COW Skrevet 10. mai 2012 #14 Skrevet 10. mai 2012 Send 4 åringen din i barnehage. Ikke på grunn av 4 årskontrollen, men fordi 4 åringer virkelig har godt av å omgås andre barn og et aktivt læringsmiljø! ...... Nå er det jo mulig at enkelte omgås andre barn selv om de ikke går i bhg. Og at foreldrene tar ansvar for læring.....Just saying. Jeg har min egen 2åring i bhg, men gud så irritert jeg blir av og til over helsestasjon, pedagoger og forståsegpåere som mener at BARNEHAGEN er guds gave til menneskeheten.
Mamma i vinden Skrevet 10. mai 2012 #15 Skrevet 10. mai 2012 Ikke stress! Vår 4-åring ble også så godt som stum på kontrollen. Men pappaen sa jo fra at hun kunne ditt og datt de spurte om. Hun blir bare av og til supersjenert i slike situasjoner. Men vi hadde verken hørselstest eller tegnetest. Hørselen blir testa på neste kontroll her. Fireåringen vår kan de fleste bokstavene og skriver sitt eget og broren sitt navn. Resten må vi skrive først, så hermer hun. Syns mye av det som skrives her ikke er helt gjennomsnittlig for en 4-åring. Slapp av du! Du kjenner ditt barn best! :-)
Fruen i huset Skrevet 10. mai 2012 #16 Skrevet 10. mai 2012 Vi skal straks på 4-årskontroll og poden her kan ingenting av det "alle her" kan.. Han kan kun noen få bokstaver (forbokstaven på de han kjenner), kan telle til 12 tror jeg (han tror selv han kan telle til 20, men går litt i surr da), kan ikke tegne annet enn strekmennesker og er egentlig lite opptatt av læring, men veldig opptatt av lek. Han er en reser på puslespill, på å leke med alle, på å være empatisk og vise omtanke, osv, men regner ikke med at de tester det... O_o Han blir ofte sjenert foran fremmede, så kan tenke meg han nekter å utføre ordre. Jaja. Jeg vet jo at han er normal og rask på noe og treg på andre ting.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2012 #17 Skrevet 10. mai 2012 Min jente på 4 år kan heller ikke det "alle" her kan, tror ikke den gjennomsnittlige 4 åring kan skrive opp til flere ting og telle til 50 osv. Min er veldig lite intresert i sånne ting, rekner vel til 14 og skriver forbokstavene til alle i familien(som er ganske mange men dog ikke hele alfabetet). Men hun er veldig flink på andre områder så det er ingen grunn til bekymring.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #18 Skrevet 11. mai 2012 Alvorlig talt! Er det normalen heller enn unntaket at en 4åring kan alle bokstavene, skrive navnet til alle i familien og telle til 50....??? Vi har en 4åring (nettopp fyllt) som har et veldig godt språk/ordforråd og generelt virker han "voksnere" enn mange av sine jevnaldrende i barnehagen. Han teller til ca 10-20, kan alle i familien sin FØRSTE bokstav som han klarer skrive. Tegner mest kruseduller. Trodde han var heeelt normal og gjerne litt forut, men når jeg leser dette får jeg jo litt hetta og lurer på om vi må begynne "pugge" - flere??
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 11. mai 2012 #19 Skrevet 11. mai 2012 La det gå i sitt eget tempo, ikke stress så mye! Gutten min er akkurat fylt fem, og det siste året har det skjedd mye! Han begynte å fargelegge masse, så tegne, interesserte seg for bokstaver og begynte å skrive noen. Tall er han ikke spesielt interessert i, men jeg prøvde å lære han det. Det viser seg at han lærer det han vil lære... :-) Men jeg må si barnehagen har en del å si her, også. Vi strekker ikke helt til alltid, og de er så flinke til å finne på ting med barna og følge opp interessene deres! Fireårskontrollen var veldig omfattende, synes jeg! Han er veldig "lydig" gutt og gjorde alt han ble bedt om. Men HS bør da være vant til sjenerte/trassete fireåringer?!?! Gutten min ble litt sliten, tror jeg, for synstesten som ble tatt til slutt syntes ikke HS han greide så bra. Ble sendt til øyelege, men han ser helt perfekt, så det var nok at han var sliten etter en omfattende testrunde!
dreamzone Skrevet 11. mai 2012 #20 Skrevet 11. mai 2012 Vi var akkurat på 4 års kontrollen. Der var det syns test. De kastet ball og sjekket balansen hennes. Så på bilder hvor hun skulle forklare hva hun så. Tegne og skrive bokstaver. Jeg forklarte at dette ville skje før vi kom dit, men var veldig spent på om hun kom til å gjøre noe siden hun er ei sjenert jente. Vi er heldige å har ei skikkelig flink og god dame til helsesøster. Så hun hadde ingen problemer i det hele tatt med å gjøre det hun spurte om. Er det andre helsesøstre der da? Eller i nærheten? Er jo kjempe viktig for de som er sjenerte å ha noen som er tålmodige og gode med de når de er der..
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 11. mai 2012 #21 Skrevet 11. mai 2012 Hun har nok veldig godt av å komme seg i barnehagen nå hvis hun ikke har vært tidligere. I barnehagene er det ikke bare lek men mye læring. Sosialt og akademisk.
eaglebeagle Skrevet 11. mai 2012 #22 Skrevet 11. mai 2012 Vi skal straks på 4-årskontroll og poden her kan ingenting av det "alle her" kan.. Han kan kun noen få bokstaver (forbokstaven på de han kjenner), kan telle til 12 tror jeg (han tror selv han kan telle til 20, men går litt i surr da), kan ikke tegne annet enn strekmennesker og er egentlig lite opptatt av læring, men veldig opptatt av lek. Han er en reser på puslespill, på å leke med alle, på å være empatisk og vise omtanke, osv, men regner ikke med at de tester det... O_o Han blir ofte sjenert foran fremmede, så kan tenke meg han nekter å utføre ordre. Jaja. Jeg vet jo at han er normal og rask på noe og treg på andre ting. Jeg synes din fireåring høres absolutt helt normal ut. Det er IKKE vanlig at fireåringer kan hele alfabetet, matematikk osv. NOEN kan, men det er ikke vanlig.
eaglebeagle Skrevet 11. mai 2012 #23 Skrevet 11. mai 2012 Vi skal straks på 4-årskontroll og poden her kan ingenting av det "alle her" kan.. Han kan kun noen få bokstaver (forbokstaven på de han kjenner), kan telle til 12 tror jeg (han tror selv han kan telle til 20, men går litt i surr da), kan ikke tegne annet enn strekmennesker og er egentlig lite opptatt av læring, men veldig opptatt av lek. Han er en reser på puslespill, på å leke med alle, på å være empatisk og vise omtanke, osv, men regner ikke med at de tester det... O_o Han blir ofte sjenert foran fremmede, så kan tenke meg han nekter å utføre ordre. Jaja. Jeg vet jo at han er normal og rask på noe og treg på andre ting. Jeg synes din fireåring høres absolutt helt normal ut. Det er IKKE vanlig at fireåringer kan hele alfabetet, matematikk osv. NOEN kan, men det er ikke vanlig.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 11. mai 2012 #24 Skrevet 11. mai 2012 Huff, hun var med pappan sin da jeg hadde ett viktig møte, prøvde å forberede henne, men ante ikke at denne kontrollen var så omfattende! hun ville ikke tegne, sa hun ikke klarte og bare ville gå. hørselstesten tror jeg ikke hun forstod! ikke er denne hs såå veldig flink heller, mer gammal å gretten, virkelig etter boka! Så: flere som har opplevd dette? hva kan deres 4åringer av tegning,bokstaver,telling osv... Håper ikke vi får ny time,men regner jo med det! Altså, mange barn (også mitt eget) liker ikke konstruerte situasjoner med fremmede voksne, de føler seg ikke trygge, og selvfølgelig vil de "ingenting". Jeg stiller spørsmålstegn med hva man oppnår ved å gjennomføre slike kontroller, som ikke har noe som helst med indikasjon på barnets utvikling å gjøre. Barna som er mindre sjenert gjør det bedre enn de mer sjenerte barna på disse kontrollene.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2012 #25 Skrevet 11. mai 2012 Jeg stiller spørsmålstegn med hva man oppnår ved å gjennomføre slike kontroller Den egentlige grunnen til at slike kontroller er obligatoriske, er vel at man vil avdekke ekstreme tilfeller av omsorgssvikt. Eller om barnet helt klart trenger å henvises videre. Jeg har ikke noe imot at øvrigheten får se at barnet er "helt og rent", men når helsestasjonen skal observere samspill mellom barn og foreldre, og det forventes en perfekt kontroll der alle er glade... da kan det bli stressende. Så jeg har gått over til legesenteret. Jeg tror ikke legen egentlig skjønte hvorfor vi var der; Var det bare dette? Sa hun.Hun ville at vi skulle komme tilbake igjen hvis vi ble bekymret for noe, og det er helt OK for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå