Gå til innhold

Blodprøvesvar - Vet du hva B-MCHC eller CRO betyr? Samt blodplater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har disse 2 noe sammenheng CRO er forhøyet og Blodplater er forhøyet. Samt CRP...... tar de ikke senkning mer for da hadde jeg visst mer? Jeg må komme meg til legen raskt? Ja, det er ett relativt begrep..... Dette var i allefall noen som tok blodprøver, for det har ikke blitt tatt på år og dag foruten crp.

Fortsetter under...

Skrevet

Hei,

B-MCHC er en undergruppering av de røde blodlegemene dine og har ikke isolert sett noen betydning uten forandringer i MCH og MVV, disse verdiene brukes i diagnostikk av blodfattighet, ved lav Hb for å kunne indikere evtl videre prøver. CRP står for Creaktivt Protein og dannes i leveren og er sensitivt ved infeksjoner, ( Senkning (SR) kan også indikere infeksjoner men er mer upresis, tar lengre tid og er ofte mer nyttig som tillegsinfo ved andre sykdommer. Blodplatene forandrer seg ofte i verdi ved infeksjoner, kan da også bli lavere faktisk. om crp en er høy tyder det på en infeksjon i kroppen (andre årsaker ville være kronisk tarmlidelser f.eks) har du tegn til urinveisinfeksjon? Luftveisinfeksjon? Legen vil av crp også kunne tyde om detmest sanns. handler om virus eller bakterier? Hvordan var hvite blodlegemer? (leukocytter)

Er du usikker ta en tur til fastlegen din i morgen. hvor høy var crp?

Håper dette hjalp deg noe

Skrevet

Tusen takk for svar. For 14 dager siden da blodprøvene ble tatt følte jeg meg ikke syk crp var 22. Men SR har i alle år ligget på 60, iallefall helt til de fant hjernesvulsten. Hvite var innenfor normalen. Så jeg ser ikke noe som virkelig lyser rødt. Hb, var innenfornormalen, men jeg husker jeg fikk Jecotfer fordi lavtstoffsikte kunne sløre resultatet. Og når jeg leste på anemi, så er det akkurat sånn jeg føler meg.......

Pasienter med anemi utgjør en betydelig del av primærlegens vanlige klientell, og hemoglobinmåling er den hyppigst benyttede analyse i allmennpraksis. Ved generelle symptomer som slapphet, tretthet, blekhet, svimmelhet og besvimelse er det oftest indikasjon for å måle hemoglobin.

De hyppigste anemiformer i allmennpraksis er jernmangelanemi og anemi sekundær til annen sykdom, oftest kroniske inflammatoriske tilstander. Makrocytære og autoimmune hemolytiske anemier er langt sjeldnere. Anemiformer som aplastisk anemi og anemi pga medfødte hemoglobin- eller enzymdefekter er meget sjeldne i Norge.

Skrevet

Da tror jeg ikke det lyser noen varsellamper heller, SR 60 er jo ikke uvanlig ved hjernesvust.( I forrige innlegg mente jeg forresten MCV og ikke MVV..går litt fort på pc'n av og til) crp 22 heller mer mot virus...særlig ved normale hvite. men om du føler deg slapp, kanskje trenger du jerntilskudd eller B-vitaminer selv ved normal blodprosent, sjekk lagerne dine samt D-vitamin om det ikke har blitt gjort! crp kan jo også være forhøyet ved tumortilstander, vet ikke om du fortsatt har svulst. Men ved alvorlig tidligere eller nåværende sykdom kan det jo hende at fastlegen, som jeg regner med kjenner deg godt, har en god forklaring. ønsker deg god bedring :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...